Mokesčių administratoriaus priimtų sprendimų apskundimo tvarka

Mokesčių administratoriaus priimtų sprendimų apskundimo tvarka

Mokestiniai ginčai — ginčai, kylantys tarp mokesčių mokėtojo ir mokesčių administratoriaus dėl sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo ar kito panašaus pobūdžio sprendimo, pagal kurį mokesčių mokėtojui naujai apskaičiuojamas ir nurodomas sumokėti mokestis, taip pat dėl mokesčių administratoriaus sprendimo atsisakyti grąžinti (įskaityti) mokesčio permoką (skirtumą).

Ginčai dėl mokesčių administratoriaus sprendimo neatleisti mokesčių mokėtojo nuo baudų bei (arba) delspinigių mokėjimo ir mokesčių administratoriaus atlikto mokesčių mokėtojo turimos mokesčio permokos įskaitymo, taip pat nagrinėjami mokestiniams ginčams nagrinėti nustatyta tvarka.

Mokestinius ginčus nagrinėja centrinis mokesčių administratorius, Mokestinių ginčų komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (ikiteisminės mokestinius ginčus nagrinėjančios institucijos) ir teismas.

Mokestiniams ginčams yra privaloma ikiteisminė jų nagrinėjimo procedūra. Ši nuostata neriboja mokesčių mokėtojo teisės po atitinkamo centrinio mokesčių administratoriaus sprendimo dėl mokestinio ginčo tiesiogiai kreiptis į teismą.

Mokesčių administratoriaus sprendimai dėl patikrinimo akto tvirtinimo ar kito panašaus pobūdžio sprendimai, pagal kuriuos mokesčių mokėtojui naujai apskaičiuojamas ir nurodomas sumokėti mokestis, sprendimai atsisakyti grąžinti (įskaityti) mokesčio permoką (skirtumą), sprendimai neatleisti nuo baudų bei (arba) delspinigių mokėjimo ir mokesčių administratoriaus atlikti mokesčių mokėtojo turimos mokesčio permokos įskaitymai gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (toliau — MAĮ) IX skyriuje nustatyta tvarka:

1.    jei tokį sprendimą priėmė apskrities valstybinė mokesčių inspekcija (toliau — AVMI), jis gali būti skundžiamas ne vėliau kaip per 20 (dvidešimt) dienų nuo šio sprendimo įteikimo mokesčių mokėtojui dienos Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau — VMI prie FM; adresas Vasario 16-sios g. 14, 01514 Vilnius) per AVMI, priėmusią sprendimą (AVMI adresai skelbiami Valstybinės mokesčių inspekcijos interneto svetainėje adresu www.vmi.lt/cms/aptarnavimo-skyriai);

2.    jei tokį sprendimą priėmė VMI prie FM, jis gali būti skundžiamas ne vėliau kaip per 20 (dvidešimt) dienų nuo šio sprendimo įteikimo mokesčių mokėtojui dienos Mokestinių ginčų komisijai prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius), skundą paduodant per VMI prie FM (Vasario 16-sios g. 14, 01514 Vilnius).

VMI prie FM sprendimai dėl mokestinio ginčo (priimti ikiteismine tvarka nagrinėjant skundą dėl atitinkamo aukščiau nurodyto AVMI sprendimo) gali būti skundžiami MAĮ IX skyriuje nustatyta tvarka ne vėliau kaip per 20 (dvidešimt) dienų nuo šio sprendimo įteikimo mokesčių mokėtojui dienos pasirinktinai: Mokestinių ginčų komisijai prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius), skundą paduodant per VMI prie FM (Vasario 16-sios g. 14, 01514 Vilnius), arba Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius).

Kiti ginčai tarp mokesčių mokėtojo ir mokesčių administratoriaus yra nelaikomi mokestiniais ginčais. Kiti mokesčių administratoriaus sprendimai, kuriems netaikoma MAĮ IX skyriuje nustatyta mokestinių ginčų nagrinėjimo tvarka, gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių ginčų komisijų įstatymo (toliau — AGKĮ) ir Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (toliau — ABTĮ) nustatyta tvarka:

Jei sprendimą priėmė AVMI, jis gali būti skundžiamas ne vėliau kaip per 1 (vieną) mėnesį nuo šio sprendimo įteikimo dienos tam apygardos administraciniam teismui, kurio veiklos teritorijoje yra AVMI, priėmusios tą sprendimą, buveinė, t.y.:

1.  jei sprendimą priėmė Alytaus AVMI — Kauno apygardos administraciniam teismui adresu A. Mickevičiaus g. 8 A, 44312 Kaunas;
2.  jei sprendimą priėmė Kauno AVMI — Kauno apygardos administraciniam teismui adresu A. Mickevičiaus g. 8 A, 44312 Kaunas;
3.  jei sprendimą priėmė Klaipėdos AVMI — Klaipėdos apygardos administraciniam teismui adresu Galinio Pylimo g. 9, 91230 Klaipėda;
4.  jei sprendimą priėmė Marijampolės AVMI — Kauno apygardos administraciniam teismui adresu A. Mickevičiaus g. 8 A, 44312 Kaunas;
5.  jei sprendimą priėmė Panevėžio AVMI — Panevėžio apygardos administraciniam teismui adresu Respublikos g. 62, 35158 Panevėžys;
6.  jei sprendimą priėmė Šiaulių AVMI — Šiaulių apygardos administraciniam teismui adresu Dvaro g. 80, 76298 Šiauliai;
7.  jei sprendimą priėmė Tauragės AVMI — Klaipėdos apygardos administraciniam teismui adresu Galinio Pylimo g. 9, 91230 Klaipėda;
8.  jei sprendimą priėmė Telšių AVMI — Šiaulių apygardos administraciniam teismui adresu Dvaro g. 80, 76298 Šiauliai;
9.  jei sprendimą priėmė Utenos AVMI — Panevėžio apygardos administraciniam teismui adresu Respublikos g. 62, 35158 Panevėžys;
10.  jei sprendimą priėmė Vilniaus AVMI — Vilniaus apygardos administraciniam teismui adresu Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius;

 

VMI prie FM sprendimų apskundimo tvarka, galiojusi iki 2016 m. birželio 30 d.:

1.   jei sprendimą priėmė VMI prie FM ir apskundus šį sprendimą kiltų ginčas dėl mokesčių, kitų privalomų mokėjimų, rinkliavų (mokesčių byla, bet ne mokestinis ginčas), jis gali būti skundžiamas ne vėliau kaip per 1 (vieną) mėnesį nuo šio sprendimo įteikimo dienos Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius);

2.   jei VMI prie FM priėmė kitą sprendimą (ne mokesčių byla ir ne mokestinis ginčas), jis gali būti skundžiamas ne vėliau kaip per 1 (vieną) mėnesį nuo šio sprendimo įteikimo dienos pasirinktinai: Vyriausiajai administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) arba Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius).

VMI prie FM sprendimų apskundimo tvarka, galiojanti nuo 2016 m. liepos 1 d.:

Jei sprendimą priėmė VMI prie FM ir apskundus šį sprendimą kiltų kitas (ne mokestinis) ginčas (gali būti ginčas ir dėl mokesčių,  bet kai tai — ne mokestinis ginčas), jis gali būti skundžiamas ne vėliau kaip per 1 (vieną) mėnesį nuo šio sprendimo įteikimo dienos pasirinktinai Vyriausiajai administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) arba Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius).

Atkreipiamas dėmesys, kad pagal aktualią LVAT praktiką į administracinį teismą asmuo turi teisę kreiptis tik dėl jam teisines pasekmes sukeliančių individualių teisės aktų, priimtų viešojo administravimo srityje. Administraciniai aktai, dėl kurių galima pateikti skundą, yra visi viešojo administravimo subjektų priimti teisės aktai, nepaisant tų aktų formos, taip pat veiksmai (neveikimas), sukeliantys asmeniui teisines pasekmes, t. y. darantys įtaką asmenų teisėms ar įstatymų saugomiems interesams. Administraciniams teismams priskirta nagrinėti administracines bylas dėl viešojo administravimo subjektų priimtų teisės aktų, taip pat veiksmų (neveikimo), darančių įtaką asmenų teisėms ar įstatymų saugomiems interesams, teisėtumo.

Taip pat pažymima, kad LVAT praktikoje ir toliau laikomasi nuostatos, kad administraciniam teismui neskundžiamais laikomi: operatyvaus patikrinimo pažyma; sprendimas pratęsti skundo dėl mokestinio ginčo nagrinėjimo terminą; nurodymas mokesčių mokėtojui pateikti dokumentus, paaiškinimus, informaciją apie turto įsigijimo ir (ar) pajamų gavimo šaltinius; pateikti papildomus dokumentus dėl mokestinės paskolos sudarymo; informacinis pranešimas mokesčių mokėtojui, kuriame nurodoma kokiu pagrindu apskaičiuota mokestinė nepriemoka; pranešimas mokesčių mokėtojui apie nustatytus trūkumus ir prašymas juos pašalinti; informacinis pranešimas dėl einamųjų įmokų mokėjimo restruktūrizuojamai įmonei ir pan. LVAT praktikoje pažymėta, kad toks mokesčių administratoriaus nurodymas yra procedūrinis (tarpinis) dokumentas, negalintis būti savarankišku administracinės bylos dalyku. Jis savaime nedaro įtakos pareiškėjo teisiniam statusui, t. y. nelemia materialinių teisių ir pareigų. Tik priėmus galutinį sprendimą pareiškėjo teisinis statusas gali pasikeisti, atsiradus realiems teisiniams padariniams. Nesutikdamas su tokio pobūdžio procedūriniu sprendimu (veiksmu), pareiškėjas šio nesutikimo argumentus (bet ne savarankišką reikalavimą) gali pareikšti įstatymų nustatyta tvarka ginčydamas galutinį sprendimą, kuomet būtų įvertinamas ir toks sprendimas (veiksmas) bei juo padarytų pažeidimų įtaka galutinio sprendimo teisėtumui (LVAT 2011-04-11 nutartis administracinėje byloje Nr. A556-403/2011; 2011-05-19 nutartis administracinėje byloje Nr. A442-1412/2011; 2011-05-20 nutartis administracinėje byloje Nr. AS492-432/2011; 2011-06-03 nutartis administracinėje byloje Nr. AS62-299/2011; 2015-04-15 nutartis administracinėje byloje Nr. AS-822-556/2015 ir kt.).

LVAT laikosi pozicijos, jog mokesčių mokėtojas turi teisę skųsti mokesčių administratoriaus veiksmus ir aktus, priimtus mokestinio patikrinimo eigoje, tačiau naudojimasis šia įstatymo nustatyta teise negali tapti priemone išvengti mokestinio patikrinimo, mokestinis patikrinimas negali tapti negalimu vien dėl to, kad mokesčių mokėtojas kelia ginčus dėl mokesčių administratoriaus veiksmų (LVAT 2011-01-18 nutartis administracinėje byloje A-575-145/2011). LVAT konstatavo, kad mokesčių administratoriaus sprendimas sustabdyti mokestinį patikrinimą gali būti atskiru ginčo administraciniame teisme nagrinėjimo objektu, nes priešingu atveju būtų apribota mokesčių mokėtojo teisė į teisminę gynybą (LVAT 2015-02-04 nutartis administracinėje byloje Nr. eAS-347-556-2015).

 

Pastabos:
-  Dėl AVMI ir VMI prie FM sprendimų atkreipiame dėmesį, kad pagal ABTĮ 23 straipsnio 5 dalį įstatymų nustatytais atvejais yra privaloma ikiteisminė ginčo nagrinėjimo instancija, tuomet atitinkamas sprendimas gali būti skundžiamas būtent tik konkrečiai administracinių ginčų komisijai ar kitai ikiteisminio nagrinėjimo institucijai.

 

 

TEISINĖ INFORMACIJA

Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 144-161 straipsniai.
Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymas.
Lietuvos Respublikos administracinių ginčų komisijų įstatymas.