FATCA - Dažniausiai užduodami klausimai (DUK)

Užsienio sąskaitoms taikomų mokestinių prievolių vykdymo akto įgyvendinimo susitarimas (angl. FATCA – Foreign Account Tax Compliance Act)

VARTOJAMŲ TRUMPINIŲ SĄRAŠAS


FATCA — JAV priimtas Užsienio sąskaitoms taikomų mokestinių prievolių vykdymo aktas, (angl. Foreign Account Tax Compliance Act).
FATCA susitarimas — Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Jungtinių Amerikos Valstijų Vyriausybės susitarimas dėl tarptautinių mokestinių prievolių vykdymo gerinimo ir užsienio sąskaitoms taikomų mokestinių prievolių vykdymo akto įgyvendinimo.
CRS — Bendrasis duomenų teikimo standartas, (angl. Common Reporting Standart).
CRS taisyklės — Informacijos, būtinos tarptautiniams bendradarbiavimo įsipareigojimams dėl automatinių informacijos apie finansines sąskaitas mainų įgyvendinti, pateikimo taisyklių, patvirtintų Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2015 m. lapkričio 25 d. įsakymu Nr. VA-102 „Dėl informacijos, būtinos tarptautiniams bendradarbiavimo įsipareigojimams dėl automatinių informacijos apie finansines sąskaitas mainų įgyvendinti, pateikimo taisyklių patvirtinimo".
JAV — Jungtinės Amerikos Valstijos.
MAĮ — Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymas.
MMIN — mokesčių mokėtojo identifikavimo numeris.
LBĮ — Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymas.
KIS — kolektyvinio investavimo subjektas.
RRC910 forma — Pranešimas apie užsienio asmenų finansines sąskaitas.

1. Kada taikomos FATCA taisyklės?


Jeigu asmuo yra JAV pilietis ar gyventojas ir dėl to jis gali turėti įsipareigojimų mokėti mokesčius JAV, bus taikomos FATCA taisyklės ir šis asmuo turės pateikti JAV mokesčių surinkimą kontroliuojančiai institucijai išduotą formą (W-8/W-9). Laikoma, kad asmuo yra JAV gyventojas, jei gyvena JAV, yra JAV pilietis (įskaitant asmenis, turinčius dvigubą pilietybę), jei jam priklauso gyvenamoji vieta JAV arba jei turi galiojantį leidimą dirbti (žaliąją kortą). FATCA taisyklės taikomos tiek fiziniams, tiek juridiniams asmenims.

2. Kuo skiriasi CRS nuo FATCA taisyklių?


Pagrindinis skirtumas tas, kad CRS apima daug šalių ir klientų, palyginti su FATCA aktu, kuris taikomas tik JAV ir sąskaitų turėtojams, kurių rezidavimo vieta (-os) mokesčių tikslais yra JAV.

3. Lietuvos uždaroji akcinė bendrovė (pati arba per pasitelktus trečiuosius asmenis) atidaro ir tvarko investicinių fondų investuotojų asmenines vertybinių popierių (investicinių vienetų) sąskaitas, kuriose apskaitomi įsigyti investicinių fondų investiciniai vienetai. Ar tokios sąskaitos patenka į finansinės sąskaitos apibrėžtį ir laikomos praneštinomis sąskaitomis?


FATCA susitarime nurodyta, kad JAV praneština sąskaita – tai duomenis teikiančios Lietuvos finansų įstaigos tvarkoma finansinė sąskaita, kurią turi vienas ar keli nurodytieji JAV asmenys, arba ne JAV ūkio subjektas, kurio vienas ar keli kontroliuojantieji asmenys yra nurodytasis JAV asmuo. FATCA susitarimo I priede nustatytos išsamaus patikrinimo procedūros, kurios leidžia nustatyti, ar JAV sąskaita praneština, šiuo atveju reikėtų žiūrėti tiek į praneštinos sąskaitos sąvoką, tiek į Susitarimo I priedą.
Prie nepraneštinų sąskaitų, nurodytų FATCA susitarimo II priede, priskiriamos pensijų sąskaitos; ne pensijų taupomosios sąskaitos; tam tikros terminuotos gyvybės draudimo sutartys; paveldėtojų turimos sąskaitos; sąlyginio deponavimo sąskaitos; indėlių sąskaitos, atsiradusios dėl negrąžintų permokų; bet kurios kitos finansinių kategorijų sąskaitoms nepriskiriamos sąskaitos, turinčios mažą riziką.
Investicinių fondų investuotojų asmeninės investicinių vienetų sąskaitos nepatenka į šias nurodytas išimtis (nepatenka į finansinių sąskaitų apibrėžtį neįtrauktas sąskaitas), todėl laikomos praneštinomis sąskaitomis, atitinkamai Lietuvos įmonė turėtų pildyti ir VMI pateikti už 2017 metus ir vėlesnius metus XML duomenų rinkmeną, o už 2016 metus bei ankstesnius metus teikiant informaciją arba ją tikslinant RRC910 formą.

4. Ar XML duomenų rinkmeną ir / arba RRC910 formą turi teikti Lietuvos įmonė, teikianti mokėjimo paslaugas (pinigų perlaidas)?


FATCA susitarime finansų įstaigos, teikiančios mokėjimo paslaugą (pinigų perlaidas), konkrečiai nėra nurodytos. Kiekvienas subjektas, atsižvelgdamas į savo veiklos specifiką, turėtų pats įvertinti, ar patenka į kurią nors finansų įstaigos kategoriją, įvardintą FATCA susitarime. Todėl, jeigu FATCA susitarimo prasme mokėjimo paslaugas teikianti Lietuvos įmonė yra laikoma finansų įstaiga ir nepatenka į išimtis, numatytas FATCA susitarimo II priede, jai atsiranda pareiga teikti VMI informaciją, reikalingą FATCA susitarimui įgyvendinti už 2017 metus ir vėlesnius metus pateikiant XML duomenų rinkmeną, o teikiant ar tikslinant informaciją už 2016 metus ir ankstesnius metus RRC910 formą.

5. Ar valdymo įmonė, valdanti investicinius fondus, turi teikti per VMI TIES sistemą šias ataskaitas FATCA-LT, CRS-DAC2-LT ir MAI55? Ar visos valdymo įmonės turi teikti šias ataskaitas, ar yra išimčių?


Pagal MAĮ 55 straipsnį, prižiūrimi finansų rinkos dalyviai, kaip jie apibrėžti LBĮ, privalo pateikti VMI informaciją, nurodytą paminėtame straipsnyje. Pagal LBĮ 42 straipsnio 1 dalies nuostatas valdymo įmonės yra priskiriamos prie prižiūrimų finansų rinkos dalyvių. Duomenis teikiančia finansų įstaiga laikoma bet kokia finansų įstaiga, kuri nėra duomenų neteikianti finansų įstaiga. CRS taisyklių 1 punkte išvardinta, kokie finansų rinkos dalyviai atleidžiami nuo duomenų pagal MAĮ 55 straipsnį teikimo. Valdymo įmonėms tokia išimtis nenumatyta.
Prie duomenis neteikiančių finansų įstaigų pagal CRS taisyklių 7 priedo 9.4 punktą yra priskiriamas nuo mokesčių atleistas KIS, kuris atitinka CRS komentaro VII skyriaus „Sąvokų apibrėžtys" B poskyrio „Duomenų neteikianti finansų įstaiga" 9 dalyje „Nuo mokesčių atleistas KIS" išvardintas sąlygas. CRS taisyklių 7 priedo 9.4 punkte numatyta išimtis gali būti taikoma tik nustačius jų atitikimą. .

6. Ar Bendrovė, veikianti kaip virtualiųjų valiutų birža, kurios valdomoje platformoje jos dalyviai (klientai) turi galimybę keistis bet kokių rūšių jų turimais skaitmeniniais aktyvais, t. y. bet kokiu skaitmeniniu turtu, įskaitant virtualiąją valiutą ir žetonus, patenka į FATCA ir CRS reguliavimo sritį?


Vadovaujantis CRS taisyklėmis, kiekviena duomenis teikianti finansų įstaiga privalo rinkti ir VMI pateikti informaciją apie tokios duomenis teikiančios finansų įstaigos kiekvieną praneštiną sąskaitą, nurodytą CRS taisyklių 14 punkte, kuri iš esmės atitinka CRS I skyriaus A poskyrio nuostatas. Sąskaita laikoma praneština, kai atlikus CRS taisyklių 1-5 prieduose išdėstytas išsamaus patikrinimo procedūras, nustatoma, kad tokia sąskaita praneština. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis CRS taisyklių 10 punktu, finansų įstaigos, įgyvendindamos CRS taisykles, kaip pavyzdžiu ir aiškinimo šaltiniu privalo vadovautis Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos parengtais komentarais dėl tipinio kompetentingų institucijų susitarimo ir duomenų teikimo standartu. Analogiškos nuostatos, susijusios su FATCA reikalavimais ir finansų įstaigos apibrėžties nustatymu, yra pateikiamos FATCA susitarime. Todėl Bendrovė, atsižvelgdama į savo veiklos specifiką, turėtų pati įvertinti, ar pagal CRS ir FATCA teisės aktus, ji patenka į duomenų neteikiančių finansų įstaigų kategoriją.
Vertinant, ar kyla pareiga finansų įstaigoms teikti informaciją apie praneštinas sąskaitas, tampa aktualus CRS ir FATCA politinis tikslas — užkirsti kelią mokesčių vengimui. Šiuo tikslu keičiamasi duomenimis apie finansines sąskaitas tarp CRS, FATCA šalių mokesčių administracijų. Lietuvos banko valdyba išdėstydama savo poziciją dėl virtualiojo turto ir pirminio virtualiojo turto žetonų platinimo 2019 m. sausio 21 d. posėdžio protokole Nr. 01-2 pažymėjo, kad <...> su virtualiuoju turtu susijusi veikla ir paslaugos kelia didesnę pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo riziką, todėl subjektai turi imtis atitinkamų pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos teisės aktuose nustatytų priemonių kylančiai rizikai mažinti ir valdyti. <...> Todėl, nors Bendrovė, veikianti kaip virtualiųjų valiutų birža, nėra prižiūrimas finansų rinkos dalyvis, tačiau, jeigu įvertinus Bendrovės valdomoje platformoje (biržoje) vykdomos veiklos pobūdį ir turinį, ši veikla savo esme turi požymių, atitinkančių finansų įstaigos apibrėžimą, tai CRS ir FATCA taikymo prasme ji turėtų būti laikoma finansų įstaiga ir turėtų teikti informaciją apie praneštinas finansines sąskaitas.

7. Ar bankai visais atvejais privalo nurodyti MMIN duomenis, teikiant FATCA duomenis už 2020 metus ir vėlesnius laikotarpius? Pažymėtina, kad ne visais atvejais bankai gali surinkti trūkstamus MMIN, nors imasi priemonių juos gauti iš asmenų (siunčia laiškus, skambina telefonu ir t. t.), tačiau dėl įvairiausių priežasčių (neatnaujinti klientų kontaktiniai duomenys, klientų neveiklumas ir pan.) to padaryti nepavyksta.


Kaip informavo JAV Pajamų tarnybos atstovai, JAV Pajamų tarnyba nebepratęsia galimybės teikti duomenis, nenurodant Mokesčių mokėtojo identifikacinių numerių (MMIN). Tai reiškia, kad FATCA duomenys už 2020 metus turės būti pateikti su MMIN. Informacija už 2020 metus turės būti pateikta JAV iki 2021 metų rugsėjo 30 dienos. Tuose sąskaitų įrašuose, kuriose nebus MMIN, numerio laukas bus paliktas tuščias. Tai JAV duomenų apdorojimo sistema identifikuos kaip nedidelius duomenų pateikimo pažeidimus. Tokius duomenis pateikusioms valstybėms JAV Pajamų tarnyba išsiųs įspėjimus, kad duomenys turi būti sutvarkyti ir pakartotinai pateikti per 120 dienų. Jeigu patikslinti duomenys nebus pateikti iki 2022 metų sausio mėnesio, JAV Pajamų tarnyba kreipsis į atitinkamas nacionalines finansų įstaigas, reikalaudama pateikti paaiškinimus dėl duomenų klaidų ir MMIN trūkumų. Tokių paaiškinimų nagrinėjimui bus sudaryta speciali komisija. Priklausomai nuo pateiktų paaiškinimų bus sprendžiama, ar atitinkama finansų įstaiga užtikrina FATCA įsipareigojimų vykdymą ar ne, ir ar jai turi būti taikomos sankcijos. Tai bus bendro pobūdžio procedūra visoms valstybėms.
Taip pat JAV Pajamų tarnybos atstovai 2019 metų rugsėjo mėnesį informavo VMI prie FM atstovus, apie tai, kad po kelių FATCA informacijos mainų metų JAV pradėjo vertinti kaip rizikos vertinimo prasme nereikšmingas arba mažai rizikingas sąskaitas, kuriose lėšų likutis yra mažesnis nei 50 000 JAV dolerių.