KD-5672.docx

Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo apibendrintas komentaras (2020-09-24 redakcija)

Atnaujinimo data: 2020-09-24

KD-5696.docx

Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo apibendrintas komentaras (2020-07-02 redakcija)

Atnaujinimo data: 2020-07-02
Ši informacija skelbiama:
[1.14.8] Pelno mokesčio įstatymo komentaras
Registracijos numeris   KD-5696

 

PM įstatymo komentaras (aktuali redakcija 2020-07-02)


KD-9041 VL sprendimai1.zip

Kaip užsiregistruoti / išsiregistruoti į VMI organizuojamus seminarus, vaizdo konferencijas ar internetinius seminarus mokesčių klausimais?

Atnaujinimo data: 2020-04-30
Ši informacija skelbiama:
[1.1.11] VMI seminarai
Registracijos numeris   KD-3158

Užsiregistruoti galite tokiais būdais:

  • telefonu 1882 arba +370 5 260 5060;
  • el. būdu.

Norėdami užsiregistruoti el. būdu, Valstybinės mokesčių inspekcijos svetainėje www.vmi.lt pasirinkite skiltį Gyventojams  arba Verslui - > Seminarai  -> pasirinkite miestą, kuriame vyks seminaras, vaizdo konferencija ar internetinis seminaras datą ir seminaro pavadinimą -> spauskite Registruotis. Įrašykite savo duomenis ir būtinai nurodykite el. pašto adresą, kuriuo bus siunčiamas registracijos patvirtinimas bei priminimas dėl registracijos į VMI organizuojamą seminarą, vaizdo konferenciją ar internetinį seminarą. Užsiregistravę gausite pranešimą, kad sėkmingai užsiregistravote ir bilietą  el. variante, kurį būtina išsaugoti iki renginio pabaigos. Užsiregistravusiems į internetinį seminarą bilietai nebus siunčiami. Pranešimus ir priminimus, likus vienai dienai iki seminaro, vaizdo konferencijos ar internetinio seminaro siųs registracijos į VMI seminarus paslaugos teikėjas - Eventon.

Registracija į seminarą ar vaizdo konferenciją (išskyrus internetinį seminarą) baigiama, kai į jį nebelieka laisvų vietų.

Jeigu seminaras, vaizdo konferencija ar internetinis seminaras atšaukiamas, į renginį registruotiems asmenims jų nurodytais el. pašto adresais išsiunčiami pranešimai apie seminaro, vaizdo konferencijos ar internetinio seminaro atšaukimą.

Tuo atveju, jeigu esate užsiregistravęs į VMI organizuojamą seminarą, vaizdo konferenciją ar internetinį seminarą mokesčių klausimais, tačiau dėl tam tikrų priežasčių negalite (nepageidaujate) jame dalyvauti,  apie atsisakymą galite pranešti: telefonu 1882 arba +370 5 260 5060.

 


Kur seminaro, vaizdo konferencijos ar internetinio seminaro dalyviai gali rasti dalijamąją medžiagą?

Atnaujinimo data: 2020-04-30
Ši informacija skelbiama:
[1.1.11] VMI seminarai
Registracijos numeris   KD-7646

 

Seminarų, vaizdo konferencijų ir internetinių seminarų dalijamoji medžiaga mokesčių mokėtojams skelbiama Konsultacinės medžiagos kataloge (toliau – Katalogas), skiltyje [1.15] Seminarų medžiaga.


Ar VMI organizuojami seminarai, vaizdo konferencijos, internetiniai seminarai mokesčių klausimais yra mokami ir kas juos veda?

Atnaujinimo data: 2020-04-30
Ši informacija skelbiama:
[1.1.11] VMI seminarai
Registracijos numeris   KD-7523

VMI organizuojami seminarai, vaizdo konferencijos, internetiniai seminarai mokesčių klausimais yra nemokami. Juos organizuoja ir veda Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Mokesčių informacijos departamento specialistai.


Savivaldybių sprendimai dėl individualios veiklos (vykdomos 2020 m.), kuria gali būti verčiamasi turint verslo liudijimą, fiksuotų pajamų mokesčio dydžių ir lengvatų nustatymo

Atnaujinimo data: 2020-06-12
Ši informacija skelbiama:
[1.4.10.1] Savivaldybių tarybų sprendimai dėl verslo liudijimų
Registracijos numeris   KD-9041

 

Savivaldybių sprendimai dėl individualios veiklos (vykdomos 2020 m.), kuria gali būti verčiamasi turint verslo liudijimą, fiksuotų pajamų mokesčio dydžių ir lengvatų nustatymo:

Savarankiškai apskaičiuoti preliminarias mokėtinų mokesčių sumas galite pasinaudoję verslo liudijimų skaičiuokle.


Kaip galima pateikti prašymą FR0512 bei kada prašymas nenagrinėjamas?

Atnaujinimo data: 2020-03-16
Ši informacija skelbiama:
[1.4.15.2] FR0512 formos pildymas ir pateikimas, tikslinimas
Registracijos numeris   KD-420

Klausimas

Atsakymas

Kas gali teikti prašymą?

Prašymą pateikti gali pats gyventojas, pageidaujantis skirti pajamų mokesčio dalį paramos gavėjams ir/ar politinėms partijoms, arba jo atstovas, turintis teisę pateikti prašymą arba teisę atstovauti gyventojui VMI.

 

Kokiu būdu  teikiamas prašymas?

Nuo 2022-01-01 skiriant pajamų mokesčio dalį už 2021 m. ir vėlesnius, bus priimamas ir nagrinėjamas tik elektroniniu būdu per EDS pateiktas prašymas.

Prašymas už 2020 m., 2019 m. ir ankstesnius metus teikiamas tokiais būdais:

  • elektroniniu būdu per elektroninio  deklaravimo sistemą – EDS;
  • įteikti tiesiogiai VMI. Užpildytą popierinę formą galima pateikti bet kurioje VMI;
  • atsiųsti paštu (išskyrus elektroninį paštą). Užpildytą popierinę formą galima atsiųsti į VMI prie FM Mokestinių prievolių departamento Dokumentų tvarkymo ir archyvavimo skyrių adresu: Neravų g. 8, 66257 Druskininkai.

Kokie dokumentai teikiami su prašymu?

Teikiant Prašymą už 2020 m. ir ankstesnius metus teikiančio asmens tapatybei nustatyti Prašymą tiesiogiai VMI teikiantis ar paštu jį siunčiantis  gyventojas (jo atstovas) kartu su prašymu turi pateikti:

  1. savo asmens tapatybės dokumentą, kai prašymą tiesiogiai VMI teikia pats gyventojas;
  2. savo asmens tapatybės dokumentą ir notaro išduotą įgaliojimą, patvirtinantį atstovavimą gyventojui, pageidaujančiam skirti pajamų mokesčio dalį, kai prašymą tiesiogiai VMI teikia gyventojo atstovas;
  3. notaro išduotą įgaliojimą, patvirtinantį atstovavimą gyventojui, pageidaujančiam skirti pajamų mokesčio dalį, kai atstovas gyventojo prašymą siunčia paštu.

Jei šiuose 1 - 3 punktuose paminėti dokumentai kartu su prašymu nepateikiami, įskaitant atvejus, kai prašymą už gyventoją teikia kitas asmuo, neturintis tokios teisės, tai prašymas nenagrinėjamas ir apie tai prašymą teikiančiam asmeniui pranešama:

  1. iš karto žodžiu, kai prašymas teikiamas tiesiogiai VMI;
  2. per 3 darbo dienas EDS vartotojo nurodytu elektroninio pašto adresu, o jei šis adresas nenurodytas, pranešimas pateikiamas tik EDS, kai prašymas teikiamas elektroniniu būdu;
  3. per 30 dienų EDS vartotojo nurodytu elektroninio pašto adresu, o kai šis adresas nenurodytas – telefonu arba gyventojo gyvenamosios vietos adresu, žinomu VMI, kai prašymas atsiųstas paštu.

Kada prašymas laikomas nepateiktu?

Prašymas laikomas nepateiktu (negautu), kai jame nenurodytas gyventojo, pageidaujančio pervesti sumokėto pajamų mokesčio dalį, identifikacinis numeris (asmens kodas) arba nurodytas klaidingas.

Kokiais atvejais prašymas nenagrinėjamas?

Prašymas nenagrinėjamas, jeigu:

  1. Prašymas pateiktas po nustatyto termino (gegužės 2 d.), teikiant prašymą 2020 metais po 2020 m. rugpjūčio 20 d.;
  2. pateiktas nustatytos formos reikalavimų neatitinkantis Prašymas arba pateikti ne visi dokumentai;
  3. klaidingas ar nevisiškai užpildytas nustatytos formos Prašymas nebuvo patikslintas iki kalendorinių metų, einančių po tų metų, už kuriuos nuo gautų pajamų prašoma pervesti sumokėto pajamų mokesčio dalį, rugpjūčio 20 d.;
  4. gyventojas privalo pateikti metinę pajamų deklaraciją, tačiau jos iki kitų metų (už kuriuos nuo gautų pajamų sumokėto pajamų mokesčio dalį prašoma pervesti) gegužės 2 d. (už 2019 metus iki 2020 m. liepos 1 d.) nebuvo pateikęs;
  5. VMI gauna gyventojo arba teisėsaugos institucijos pranešimą, kad Prašymas pateiktas gyventojo vardu be jo sutikimo, neteisėtai pasinaudojus jo asmens duomenimis.

Kai dviejų ar daugiau gyventojų prašymai atsiunčiami paštu viename voke, o nustatyta tvarka išduoti įgaliojimai jame nepridėti, apie tai, kad prašymai nebus nagrinėjami, pranešama siuntėjui (kai siuntėjo adresas nurodytas) arba gyventojams, kurių vardu prašymai pateikti (kai siuntėjo adresas nenurodytas). (nuostata galioja teikiant  Prašymą už 2020 m. ir ankstesnius metus).

 

Teisės aktai
LRS  GPMĮ 34 str. 3 d.
LRS  VMI prie FM viršininko 2003-02-07 įsakymas Nr. V-45 " "DĖL NUOLATINIO LIETUVOS GYVENTOJO PRAŠYMO PERVESTI IKI 2 PROCENTŲ PAJAMŲ MOKESČIO SUMOS LIETUVOS VIENETAMS, PAGAL LIETUVOSRESPUBLIKOS LABDAROS IR PARAMOS ĮSTATYMĄ TURINTIEMS TEISĘ GAUTI PARAMĄ, FR0512 FORMOS IR JOS UŽPILDYMO BEI PATEIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO"

Leidinys „Gyventojo pajamų mokesčio dalis - paramai“

Atnaujinimo data: 2020-02-17
Ši informacija skelbiama:
[1.16.2.1] Pajamų apmokestinimas
Registracijos numeris   KD-8270

 

Leidinys „Gyventojo pajamų mokesčio dalis - paramai"

Svarbu: Prašymus pervesti pajamų mokesčio dalį paramos gavėjams ir (arba) politinėms partijoms (FR0512 forma)  2020 metais galima pateikti vėliau nei įprastai, t. y. iki 2020 m. rugpjūčio 20  dienos.


KD-8453 NPD lentelė1.pdf

Neapmokestinamojo pajamų dydžio (NPD) ir papildomo NPD taikymas 2014-2020 metų mokestiniu laikotarpiu

Kurią deklaracijos formą turi teikti individualią veiklą vykdantis nuolatinis Lietuvos gyventojas?

Atnaujinimo data: 2013-11-11
Ši informacija skelbiama:
[1.4.9.3.4] Pajamų deklaravimas
Registracijos numeris   KD-1627

 

Individualia veikla besiverčiantis nuolatinis Lietuvos gyventojas pasibaigus mokestiniam laikotarpiui, iki kalendorinių metų, einančių po to mokestinio laikotarpio, gegužės 1 dienos privalo pateikti mokesčio administratoriui metinę pajamų mokesčio deklaraciją už praėjusį mokestinį laikotarpį, joje deklaruoti visas praėjusio mokestinio laikotarpio pajamas ir sumokėti į biudžetą pajamų mokestį.

Nuolatinis Lietuvos gyventojas, mokestiniu laikotarpiu vykdęs veiklą už 2019 ir vėlesnius metus pildo GPM311 deklaraciją ir GPM311C priedą, net ir tuo atveju, jeigu individualios veiklos pajamų negavo.

Nuolatinis Lietuvos gyventojas, mokestiniu laikotarpiu vykdęs individualią veiklą už 2018 ir ankstesnius metus pildo GPM308 deklaraciją ir GPM308V priedą, net ir tuo atveju, jeigu individualios veiklos pajamų negavo.

Deklaracijos GPM308R priedą turi užpildyti nuolatinis Lietuvos gyventojas, gavęs (uždirbęs) individualios veiklos pajamų, nuo kurių turi būti sumokėtas pajamų mokestis, taikant 5 ar 15 procentų pajamų mokesčio tarifą, kai iš tos pačios individualios veiklos rūšies pajamos yra gautos (uždirbtos) daugiau kaip vienoje valstybėje (t. y. kai GPM308V priedo V3>1, o V5 laukelyje įrašyta 5 ar 15 procentų). 

GPM308V priede bendromis sumomis deklaruotos kiekvienos individualios veiklos rūšies pajamos, leidžiami atskaitymai ir mokestiniai nuostoliai šiame GPM308R priede suskaidomi, t. y. apskaičiuojami atskirai pagal kiekvieną valstybę, kurioje individualios veiklos pajamos buvo gautos (uždirbtos).

Nuolatinis Lietuvos gyventojas, gavęs pajamų 2013 metais ir vėlesniais mokestiniais laikotarpiais, užpildo  ir Deklaracijos GPM308M priedą, jei  pageidauja, kad valstybinio socialinio draudimo įmokų mokėjimo prievolė būtų nustatoma, atsižvelgiant į kiekvieną mokestinio laikotarpio mėnesį gautas (uždirbtas) individualios veiklos pajamas, neatsižvelgiant į tai, ar šios pajamos yra apmokestinamos ar neapmokestinamos, ar pagal GPMĮ 37 straipsnį atleidžiamos nuo pajamų mokesčio Lietuvos Respublikoje. GPM308M priedą užpildantis gyventojas turi išskaidyti pagal mėnesius visas GPM308V priedo I skyriuje deklaruotas individualios veiklos pajamas. Kai GPM308M priedas neužpildytas, valstybinio socialinio draudimo įmokų apskaičiavimo tikslu laikoma, kad gyventojo kiekvieną veiklos vykdymo mėnesį gautos (uždirbtos) individualios veiklos pajamos yra vienodos.

Teisės aktai
LRS  VMI prie FM viršininko 2009 m. gruodžio 15 d. įsakymas Nr. VA-96 DĖL METINĖS PAJAMŲ DEKLARACIJOS GPM308 FORMOS IR JOS PRIEDŲ UŽPILDYMO, PATEIKIMO BEI TIKSLINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

Kuriuos dokumentus, kada ir kokiu būdu mokesčių mokėtojas turi pateikti, norėdamas atidėti arba išdėstyti mokestinės nepriemokos sumokėjimą?

Atnaujinimo data: 2020-03-16
Ši informacija skelbiama:
[1.12.14 ] Mokestinės nepriemokos perėmimas, sumokėjimo atidėjimas...
Registracijos numeris   KD-2476
 

 

Mokesčių mokėtojas, susidūręs su finansiniais sunkumais ir neturintis realių galimybių laiku atsikaityti su biudžetu, gali prašyti mokesčių administratoriaus atidėti (iki vienerių metų) arba išdėstyti mokėtinų mokesčių mokėjimo terminus.

Kreipiantis dėl mokesčių mokėjimo termino atidėjimo arba išdėstymo dalimis, reikia pateikti prašymą, kuriame nurodomos įsiskolinimo priežastys, tiksli mokesčių suma, pageidaujamas mokėjimo grafikas.

Kartu su prašymu mokesčių mokėtojas turi pateikti prašymui nagrinėti reikalingus dokumentus:

1. Juridinis asmuo pateikia:

1.1. dokumentus: rašytinius laisvos formos paaiškinimus ar mokesčių mokėtojo įsipareigojimus sumokėti mokestinę nepriemoką ateityje, sutartis, ketinimo protokolus ir / arba kitus dokumentus, kurie įrodo, kad yra realių galimybių atsiskaityti su biudžetu tuo atveju, jeigu mokestinės nepriemokos sumokėjimas būtų atidėtas arba išdėstytas;

1.2. einamųjų metų paskutinio ketvirčio ir paskutinių 1 metų finansinę atskaitomybę (jei prašymas pateiktas einamųjų metų I ketvirtį – paskutinių 2 metų finansinę atskaitomybę), jei ši finansinė atskaitomybė nebuvo pateikta VĮ Registrų centrui;

1.3. kreditorių sąrašą (teikiami einamųjų metų paskutinio ketvirčio paskutinės dienos duomenys), nurodydamas kreditorių įsiskolinimo susidarymo datas, sumas, vėluojančius mokėjimus (pavyzdinė forma, patvirtinto aprašo 1 priedas);

1.4. debitorių sąrašą (teikiami einamųjų metų paskutinio ketvirčio paskutinės dienos duomenys), nurodydamas debitorių įsiskolinimo susidarymo datas, sumas, vėluojančius mokėjimus (pavyzdinė forma, patvirtinto aprašo 2 priedas);

1.5. turimų sutarčių (tarp jų trišalių) su bankais, kredito unijomis, lizingo bendrovėmis, kitomis kredito įstaigomis, juridiniais bei fiziniais asmenimis dėl gautų kreditų kopijas;

1.6. informaciją apie juridinio asmens, prašančio išdėstyti arba atidėti mokestinę nepriemoką, suteiktas paskolas juridiniams ir / ar fiziniams asmenims ir šių paskolų sutarčių kopijas;

1.7. banko sąskaitų išrašus, kasos knygos, avansinių apyskaitų kopijas už laikotarpį nuo to mėnesio, kurį susidaro mokestinė nepriemoka 1 dienos iki prašymo teikimo dienos, bet ne ilgesnį, kaip 3 mėnesių laikotarpį, duomenis apie atskaitingų asmenų įsiskolinimą prašymo teikimo dieną;

1.8. užpildytą Fizinių asmenų anketą (forma FR0283, patvirtinta Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. gegužės 12 d. įsakymu Nr. VA-92 „Dėl Mokesčių mokėtojo mokestinės nepriemokos ir neišieškotos baudos už administracinį nusižengimą ar jos dalies pripažinimo beviltiškomis, jų revizavimo bei apskaitos taisyklių, Mokesčių mokėtojo mokestinės nepriemokos priverstinio išieškojimo išlaidų apskaičiavimo metodikos ir Fizinių asmenų anketos FR0283 formos patvirtinimo") (toliau – Fizinių asmenų anketa). Fizinių asmenų anketos duomenys apie pinigines lėšas, esančias banko įstaigose, turi būti patvirtinti atitinkamais dokumentais (Fizinių asmenų anketa teikiama tuo atveju, kai juridinis asmuo yra individuali įmonė arba ūkinė bendrija);

2. fizinis asmuo, vykdantis individualią veiklą (įregistravęs individualią veiklą ar įsigijęs verslo liudijimą), ar ūkininkas pateikia:

2.1. užpildytą Fizinių asmenų anketą, kurios duomenys apie pinigines lėšas, esančias banko įstaigose, turi būti patvirtinti atitinkamais dokumentais;

2.2. dokumentus, kurie įrodo, kad yra realių galimybių atsiskaityti su biudžetu tuo atveju, jeigu mokestinės nepriemokos sumokėjimas būtų atidėtas arba išdėstytas;

2.3. duomenis apie pajamas, išlaidas per paskutinius 3 mėnesius (pavyzdinė forma, patvirtinto aprašo 3 priedas);

2.4. kreditorių sąrašą (teikiami prašymo teikimo dienos ar einamųjų metų paskutinio ketvirčio paskutinės dienos duomenys), nurodydamas kreditorių įsiskolinimo susidarymo datas, sumas, vėluojančius mokėjimus (pavyzdinė forma, patvirtinto aprašo 4 priedas);

2.5. debitorių sąrašą (teikiami prašymo teikimo dienos ar einamųjų metų paskutinio ketvirčio paskutinės dienos duomenys), nurodydamas debitorių įsiskolinimo susidarymo datas, sumas, vėluojančius mokėjimus (pavyzdinė forma, patvirtinto aprašo 5 priedas);

2.6. banko sąskaitų išrašus, kasos knygos (jei ji vedama) kopijas už laikotarpį nuo to mėnesio, kurį susidaro mokestinė nepriemoka 1 dienos iki prašymo teikimo dienos, bet ne ilgesnį, kaip 3 mėnesių laikotarpį.

3. fizinis asmuo, nenurodytas 2 punkte:

3.1. užpildytą Fizinių asmenų anketą, kurios duomenys apie pinigines lėšas, esančias banko įstaigose, turi būti patvirtinti atitinkamais dokumentais;

3.2. dokumentus, kurie įrodo, kad yra realių galimybių atsiskaityti su biudžetu tuo atveju, jeigu mokestinės nepriemokos sumokėjimas būtų atidėtas arba išdėstytas.

4. Dokumentus (tarpusavio skolų suderinimo aktus ir / ar kitus dokumentus), kurie pagrindžia dėl neįvykdytų finansinių įsipareigojimų atsiradusią ir iš biudžeto lėšų dengtiną asignavimų valdytojų skolą prašymą teikiančiam mokesčių mokėtojui (teikiami tuo atveju, jei mokesčių mokėtojo mokestinė nepriemoka biudžetui susidarė dėl šių neįvykdytų finansinių įsipareigojimų), ir kitus dokumentus.

5. Mokesčių administratorius iš mokesčio mokėtojo gali pareikalauti kitų papildomų duomenų (dokumentų), kurių reikia sprendimui atidėti arba išdėstyti mokestinės nepriemokos sumokėjimą priimti.

Mokesčių mokėtojas (ar jo įgaliotas asmuo) prašymą ir kitus dokumentus, susijusius su mokestinės nepriemokos sumokėjimo atidėjimu arba išdėstymu, mokesčių administratoriui gali pateikti   elektroniniu būdu per Mano VMI.

Jeigu mokesčių mokėtojas neturi galimybės naudotis informacinių ryšių technologinėmis priemonėmis, tai prašymą jis gali užpildyti ir pateikti elektroniniu būdu, atvykęs į bet kurią apskrities valstybinę mokesčių inspekciją (toliau – AVMI), kurioje yra mokesčių mokėtojams skirta kompiuterizuota darbo vieta su interneto prieiga.

Jeigu fizinis asmuo ar jo įgaliotas asmuo neturi galimybės prašymą teikti elektroniniu būdu arba elektroninis pateikimo būdas lemtų akivaizdžiai neproporcingą administracinę naštą, gali pateikti raštu:

 

Teisės aktai
LRS  MAĮ 88 str.
LRS  FM 1998-11-17 įsakymas Nr. 268 "DĖL MOKESTINĖS NEPRIEMOKOS SUMOKĖJIMO ATIDĖJIMO ARBA IŠDĖSTYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO" 12, 13-16 p.
LRS  VMI prie FM viršininko 2001 m. spalio 3 d. įsakymas Nr. 236 DĖL MOKESTINĖS PASKOLOS SUTARTIES IR FIZINIŲ ASMENŲ ANKETOS FORMŲ BEI PRAŠYMO ATIDĖTI ARBA IŠDĖSTYTI MOKESTINĖS NEPRIEMOKOS SUMOKĖJIMĄ, SUDARANT MOKESTINĖS PASKOLOS SUTARTĮ, REIKALAVIMŲ APRAŠO PATVIRTINIMO
LRS  Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2004-03-31 įsakymas Nr. 1B-230 "DĖL MOKESČIO MOKĖTOJO MOKESTINĖS PASKOLOS SUTARTIES FORMOS BEI INDIVIDUALIOS (PERSONALINĖS) ĮMONĖS SAVININKO/ ŪKINĖS BENDRIJOS NARIO/ FIZINIO ASMENS ANKETOS FORMOS PATVIRTINIMO"
LRS  VMI prie FM viršininko 2004 m. gegužės 12 d. įsakymas Nr. VA-92 DĖL MOKESČIŲ MOKĖTOJO MOKESTINĖS NEPRIEMOKOS IR NEIŠIEŠKOTOS BAUDOS UŽ ADMINISTRACINĮ TEISĖS PAŽEIDIMĄ AR JOS DALIES PRIPAŽINIMO BEVILTIŠKOMIS, JŲ REVIZAVIMO BEI APSKAITOS TAISYKLIŲ, MOKESČIŲ MOKĖTOJO MOKESTINĖS NEPRIEMOKOS PRIVERSTINIO IŠIEŠKOJIMO IŠLAIDŲ APSKAIČIAVIMO METODIKOS IR FIZINIŲ ASMENŲ ANKETOS FR0283 FORMOS PATVIRTINIMO

DUK VMI MIC konsultavimui (06.22 d. keista dėl SODROS) (002).docx

Moketojo_prasymas_del_COVID-19_0619 GM-8990.docx

COVID-19

Atnaujinimo data: 2020-04-15

DUK - su finansiniais sunkumais dėl COVID-19 nulemtų padarinių susiduriančiam verslui
 

Mano verslas yra įtrauktas į VMI sudarytą mokesčių mokėtojų, kuriems gali būti taikomos mokestinės pagalbos priemonės dėl Covid 19, sąrašą – kokios pagalbos galiu tikėtis?


Mokesčių mokėtojams esantiems sąraše, nuo 2020 m. kovo 16 d. iki ekstremalios situacijos pabaigos ir dar du mėnesius po jos, automatiškai, be atskiro prašymo taikomos šios pagalbos priemonės:

  • naujai neinicijuojamas mokesčių išieškojimas;
  • taikomas atleidimas nuo delspinigių;
Per 2 mėnesius po ekstremalios situacijos atšaukimo verslininkai galės:
  • sumokėti mokesčius be delspinigių arba kreiptis į VMI mokestinės paskolos sutarčiai (MPS) be palūkanų;
Prašymo forma parsisiuntimui – čia.
Sąraše įvardintiems mokesčių mokėtojams bus taikomos ir analogiškos Valstybinio socialinio draudimo (SODRA) įmokų mokėjimą palengvinančios priemonės.
Lietuvos Respublikos Vyriausybei priėmus sprendimą įtraukti daugiau veiklos sričių, ateityje VMI sąrašą pildys.

 


Ką daryti, jei mano verslo nėra VMI pateiktame sąraše, tačiau jaučiamos finansinės COVID-19 poveikio pasekmės?


Verslininkai, neradę savęs tarp paskelbtų mokesčių mokėtojų, tačiau taip pat galimai patyrę neigiamas pasekmes dėl COVID-19, gali kreiptis į mokesčių administratorių ir iki ekstremalios situacijos pabaigos ir dar du mėnesius po jos pateikti nustatytos formos prašymą dėl pasirinktų priemonių taikymo (pvz.: MPS sudarymo be palūkanų, dėl išieškojimo nevykdymo, dėl atleidimo nuo delspinigių). Prašyme reikia pagrįsti, kad verslas nukentėjo nuo COVID-19. Pateikti prašymą dėl MPS sudarymo, mokesčių mokėtojas gali tik susidarius prievolei, t. y. pateikęs deklaracijas.
Prašymo forma parsisiuntimui – čia.

Lietuvos Respublikos Vyriausybei priėmus sprendimą įtraukti daugiau veiklos sričių, ateityje VMI sąrašą pildys.

Ar bus skaičiuojami delspinigiai nuo nesumokėtų mokesčių, jei esu VMI paskelbtame įmonių sąraše?


Vadovaujantis protingumo kriterijais, VMI, SODRA ir Muitinė automatiškai neskaičiuos delspinigių neigiamą poveikį patyrusiems mokesčių mokėtojams nuo š. m. kovo 16 d. (nuo karantino paskelbimo).
Šis principas galios iki tol, kol šalyje bus atšaukta ekstremalioji situacija ir dar du mėnesius po jos.
Sąraše nesantys verslininkai taip pat galės kreiptis į mokesčių administratorių, pateikdami nustatytos formos prašymą dėl atleidimo nuo delspinigių bei kitų pasirinktų priemonių taikymo, kuriame turi pagrįsti, kad patyrė neigiamas pasekmes.
Prašymo forma parsisiuntimui – čia.


Ar norint atidėti mokesčių sumokėjimo terminą reikės mokėti palūkanas?


Šiuo metu sudaryta galimybė atidėti ar išdėstyti mokesčius nemokant jokių palūkanų.
Mokestinės paskolos sutartis (MPS) dar iki šalyje paskelbiant karantiną sudarę verslo atstovai, kurie patyrė poveikį, susijusį su COVID-19 nulemtomis pasekmėmis, gali prašyti pakeisti sutartimi numatytas sąlygas (neskaičiuoti palūkanų).


Kur pateikti prašymą norint sudaryti mokestinės paskolos sutartį (MPS) mokesčių atidėjimui ir/ar išdėstymui?


Pažymima, kad galimai COVID-19 nulemtas pasekmes patyrusiems verslininkams numatyta galimybė nustatytos formos prašymus dėl MPS teikti per Mano VMI (skiltyje Paslaugos > Užsakyti paslaugą > Paklausimai) arba siųsti e. paštu vmi@vmi.lt.
Prašymo forma parsisiuntimui – čia.


Kokius dokumentus reikia pateikti kartu su prašymu dėl mokestinės paskolos sutarties?


Galimai COVID-19 nulemtas pasekmes patyrusiems verslininkams norint sudaryti mokestinės paskolos sutartį, reikia pateikti VMI nustatytos formos prašymą. Ją užpildžius, pateikti per Mano VMI (skiltyje Paslaugos > Užsakyti paslaugą > Paklausimai) arba e. paštu vmi@vmi.lt.
Papildomai su prašymu jokių dokumentų teikti nereikės, išskyrus tuos atvejus, kai VMI ar Sodra jų paprašys individualiai.


Kur kreiptis, jei vienu metu norima teikti prašymą dėl VMI ir Sodros mokesčių atidėjimo ir/ar išdėstymo?


Siekiant, jog pagalba su sunkumais susidūrusį verslą pasiektų kuo greičiau, prašymai bus priimami supaprastintu būdu - t. y., vienas bendras VMI ir SODRA adresuotas prašymas turėtų būti pateikiamas VMI.
Prašymo forma parsisiuntimui – čia.


Kur pateikti prašymą dėl gyventojų pajamų mokesčio (GPM) mokėjimo dalimis?


Verslininkai jau gali sudaryti mokestinės paskolos sutartį (mokėjimų atidėjimui ar išdėstymui) ir dėl gyventojų pajamų mokesčio (GPM). Tai padaryti galima teikiant nustatytos formos prašymą.
Prašymo forma parsisiuntimui – čia.


Ką daryti, jei mokesčių skola susidarė dar iki šalyje paskelbiant karantiną, tačiau pasikeitus padėčiai galimybės sumokėti susidariusias mokesčių skolas šiuo metu nėra?


Jei verslininkai šiuo metu turi mokesčių skolų, kurios susidarė dar iki šalyje paskelbiant karantiną, tačiau jų šiuo metu sumokėti negali, jie taip pat gali kreiptis į VMI ir sudaryti mokestinės paskolos sutartį (MPS), o tokią sutartį jau anksčiau sudarę verslo atstovai gali prašyti pakeisti mokestinės paskolos sutartimi (MPS) numatytas sąlygas (pakeisti mokėjimų grafiką ir / ar neskaičiuoti palūkanų).


Kiek laiko bus nagrinėjamas pateiktas prašymas dėl pagalbos priemonių taikymo, mokestinės paskolos sutarties sudarymo?


Jei pateiktas prašymas dėl mokestinės paskolos sutarties (MPS) sudarymo ir nurodomas mokėjimo grafikas – prašymas nagrinėjimas iki 30 kalendorinių dienų.
Jei prašymas pateiktas dėl kitų pagalbos priemonių taikymo (atleidimo nuo delspinigių, išieškojimo veiksmų nevykdymo) – nagrinėjimas iki 20 darbo dienų.


Ką daryti tais atvejais, kai prašymas atidėti Sodros įmokų mokėjimą buvo pateiktas anksčiau, tačiau dėl pasikeitusių aplinkybių nėra galimybės laikytis numatyto grafiko?


Jeigu įmonė jau yra pateikusi prašymą įmokas atidėti ar sudariusi darbuotojų socialinio draudimo įmokų atidėjimo sutartį su „Sodra" ir šiuo metu negali mokėti įmokų pagal nustatytą grafiką, įmokų atidėjimo sutartis nebus nutraukiama.
Verslininkai per vieną mėnesį nuo ekstremalios situacijos šalyje atšaukimo turėtų kreiptis į „Sodrą" dėl įmokų atidėjimo sutarties sąlygų ir grafiko pakeitimo.


Ar galiu pateikti prašymą sudaryti mokestinės paskolos sutartį, kai nėra realios (deklaruotos) mokestinės prievolės?


Pateikti prašymą dėl mokestinės paskolos sutarties sudarymo, mokesčių mokėtojams gali tik susidarius prievolei, t. y. pateikus deklaracijas. Teikiant prašymą taip pat būtina nurodyti pageidaujamą atsiskaitymo grafiką pagal MPS.


Ar būsiu laikomas skolingu biudžetui?


Jeigu dėl COVID-19 neigiamą poveikį patyręs mokesčių mokėtojas yra įtrauktas į VMI sudarytą sąrašą, laikoma, kad jis neskolingas valstybės ir savivaldybių biudžetams ir fondams iki ekstremalios situacijos pabaigos ir dar du mėnesiai po jos.
Jeigu dėl skolingumo biudžetams ir fondmas kreipiasi neigiamo poveikio dėl COVID-19 nepatyręs mokesčių mokėtojas, jis nėra įtrauktas į VMI sąrašą, mokesčių mokėtojo pateiktas prašymas dėl pažymos apie atsiskaitymą su biudžetais ir fondais išdavimo yra nagrinėjamas bendra tvarka.


Kur galiu kreiptis kilus papildomiems klausimams dėl mokesčių atidėjimo ar išdėstymo?


Primename, jog dėl šalyje paskelbto karantino, visos VMI paslaugos teikiamos ir konsultacijos vyksta tik nuotoliniu būdu.
Nuo kovo 16 d., skambinant mokesčių informacijos centro telefonu 1882, klientai dėl konsultacijos gavimo gali pasirinkti ir aktualią temą „Mokesčių mokėjimo išdėstymas arba atidėjimas" (spausti 2).


INDIVIDUALI VEIKLA


Ką daryti verslo liudijimą įsigijusiems gyventojams, kurių veikla karantino metu yra apribota?


Jei gyventojas vykdė veiklą įsigijęs verslo liudijimą (VL), o ji šiuo metu yra ribojama, tai gyventojas pats turėtų įsivertinti, ar karantino metu galės vykdyti šią veiklą nepažeisdamas karantino sąlygų, pavyzdžiui, nuotoliniu ar kitu būdu. Visgi, jei veiklos dėl karantino apribojimų gyventojas nebegalės vykdyti, nutraukęs verslo liudijimą, jis gali mokesčio permoką susigrąžinti, arba ji galės būti įskaitoma kitam verslo liudijimui, kai tik veikla vėl bus galima verstis.
Norint nutraukti VL e. būdu, reikia prisijungti prie Mano VMI ir pateikti prašymą. Sistemoje reikia pasirinkti: Individuali veikla -> Verslo liudijimai -> Mano verslo liudijimai. Prie VL, kurį norite nutraukti, paspauskite „X". Atsivėrusiame lange reikės pabaigti formuoti prašymą nutraukti VL.
Svarbu pažymėti, kad veiklos nuo kovo 16 d. nevykdantiems VL savininkams suteikiama galimybė veiklą nutraukti ir atgaline data. Tokiu atveju asmenims reikia skambinti į Mokesčių informacijos centrą telefonu 1882 / +370 5 260 5060 arba pateikti elektroninį paklausimą per Mano VMI ir konsultantai užregistruos prašymą nutraukti VL nuo kovo 16 d. Jei elektroninės bankininkystės neturite, galite rašyti elektroniniu paštu vmi@vmi.lt (kartu nurodant kontaktinį telefono numerį).


Kada turės susimokėti mokesčius gyventojai, dirbantys su individualios veiklos pažyma?


Gyventojams, taip pat vykdžiusiems individualią veiklą su pažyma, atsižvelgiant į susidariusią situaciją dėl COVID-19, nukeltas pajamų mokesčio deklaravimo ir sumokėjimo terminas. Vietoje buvusios gegužės 4 d., šiais metais gyventojams pajamas deklaruoti bei mokestį sumokėti reikės iki liepos 1 d.
Jei gyventojas vykdė veiklą su pažyma, o ji šiuo metu yra ribojama, veiklą nutraukti nėra būtina. Kadangi pajamų mokestis nuo gautų individualios veiklos pajamų mokamas metams pasibaigus, nutraukus individualią veiklą su pažymą pajamų mokesčio permoka nesusidaro.
Nusprendus nevykdyti individualios veiklos ir karantinui pasibaigus arba pageidaujant veiklą nutraukti dėl kitų priežasčių, prašymą dėl veiklos nutraukimo turite pateikti per Mano VMI. Sistemoje reikia pasirinkti „Individualios veiklos registravimas / nutraukimas", tuomet prie veiklos, kurią norite nutraukti, ir mokesčių mokėtojo tipo „Gyventojai, vykdantys individualią veiklą", nurodykite datą, nuo kurios pageidaujate nutraukti veiklą, ir paspauskite „X". Jei elektroninės bankininkystės neturite, galite galite paskambinti į Mokesčių informacijos centrą telefonu 1882 / +370 5 260 5060 arba rašyti elektroniniu paštu vmi@vmi.lt (kartu nurodant kontaktinį telefono numerį).


Kur galiu kreiptis dėl kompensacijos mokėjimo, jei mano veikla su verslo liudijimu ar individualios veiklos pažyma yra apribota dėl COVID-19?


Dėl išmokos mokėjimo tvarkos turėtumėte kreiptis į Užimtumo tarnybą, tel. nr. 1883 arba (+370) 5 250 0883.


Ar Užimtumo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos savarankiškai dirbantiems asmenims paskirtos išmokos apmokestinamos gyventojų pajamų mokesčiu?


Ne, neapmokestinamos pagal Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 5 punktą. Užimtumo tarnybos paskirtos savarankiškai dirbantiems asmenims išmokos laikomos neapmokestinamosiomis pajamomis, individualią veiklą vykdančių gyventojų – ne individualios veiklos neapmokestinamosiomis pajamomis.


Ar keičiasi darbo užmokesčio prastovos metu apmokestinimo gyventojų pajamų mokesčiu tvarka, jei darbdavys gauna Užimtumo tarnybos paskirtą subsidiją?


Prastovos metu darbdavio darbuotojui mokamas darbo užmokestis gyventojų pajamų mokesčiu apmokestinamas tokia pačia tvarka, kaip ir įprastas darbo užmokestis. T. y. darbdavys, nepriklausomai nuo to, ar gaus subsidiją, ar ne, nuo darbuotojui apskaičiuoto darbo užmokesčio, pritaikęs neapmokestinamąjį pajamų dydį (kai darbuotojas yra pateikęs prašymą), turi išskaičiuoti 20 procentų gyventojų pajamų mokestį. Darbuotojo iš darbdavio gautomis pajamomis laikoma visa apskaičiuota darbo užmokesčio suma, nepriklausomai nuo to, kokio dydžio subsidija bus gauta.


KASOS APARATŲ NAUDOJIMAS


Jei įmonė nori užregistruoti/perregistruoti kasos aparatą, reikia, kad kasos aparatus aptarnaujančios įmonės specialistas atvyktų į VMI su techniniu pasu. Ar jis galės atvykti?


Šalyje paskelbus ekstremalią situaciją ir/ar karantiną, norint užregistruoti/perregistruoti kasos aparatą, kasos aparatus aptarnaujanti įmonė turėtų prašymo, techninio paso ir kitų dokumentų skanuotas kopijas apskrities valstybinei mokesčių inspekcijai (toliau — AVMI) atsiųsti el. paštu, o AVMI pagal el. paštu gautą informaciją užregistruoja/perregistruoja kasos aparatą (apie tai informuojant kasos aparatus aptarnaujančią įmonę). Pasibaigus ekstremalios situacijos ir karantino laikotarpiui, turėtų būti pateikiamas techninio paso originalas, kad techniniame pase būtų galima atlikti įrašą.


Įmonė turi didelį tinklą kavinių visoje Lietuvoje, ar apie tai, kad kasos aparatas bus nenaudojamas ilgiau kaip 10 dienų reikia pranešti kiekvienai apskrities VMI pagal kasos aparato registravimo adresą ir vardinti kiekvieno kasos aparato unikalų numerį? Gal yra galimybė pateikti vieną bendrą pranešimą?


Jeigu įmonė nenaudoja kasos aparato ilgiau kaip 10 dienų dėl šalyje paskelbtos ekstremalios situacijos ir/ar karantino, informuoti AVMI apie laikiną kasos aparato nenaudojimą nereikia. Jeigu įmonė nenaudoja kasos aparato ilgiau kaip 10 dienų dėl kitų priežasčių, vadovaujantis „vieno langelio" principu, įmonė apie kasos aparato nenaudojimą gali pranešti bet kuriai AVMI.


Karantino laikotarpiu įmonės veikla (pvz., prekyba parduotuvėje) yra draudžiama, todėl įmonė vykdo elektroninę prekybą. Prekes pirkėjai atsiima prekių atsiėmimo punkte, esančiame įmonės patalpose, o atsiskaitymai vyksta ir grynais pinigais, ir kortelių skaitytuvu. Ar privalo įmonė atsiskaitymams grynais pinigais naudoti kasos aparatą?


Jeigu prekės parduodamos ir atsiskaitymai už jas priimami grynaisiais pinigais arba negrynaisiais pinigais, kai yra naudojamasi mokėjimo priemone įmonės patalpose esančiame prekių atsiėmimo punkte, tai taikomos bendros Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 1283 patvirtinto Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo nuostatos ir turi būti naudojamas kasos aparatas.


Ar privalo būti išspausdinta kasos aparatu periodinė kovo mėnesio ataskaita Z, kai įmonė karantino laikotarpiu kasos aparato nenaudojo ir veiklos nevykdė? Ar tai įmonė gali padaryti vėliau?


Jeigu įmonė kasos aparato nenaudoja ilgiau kaip 10 dienų dėl šalyje paskelbto karantino, informuoti apskrities valstybinę mokesčių inspekciją apie laikiną kasos aparato nenaudojimą nereikia. Atsižvelgiant į sudėtingą situaciją šalyje, periodinė kovo mėnesio ataskaita Z gali būti atspausdinama pasibaigus karantinui, prieš pradedant tęsti pardavimų apskaitymą kasos aparatu.


PELNO MOKESTIS


Ar gali įmonė patirtas išlaidas, susijusias su dalyvavimu renginiuose (parodos, mokymai, konferencijos ir kt.), komandiruotėmis, priskirti leidžiamiems atskaitymams, jeigu šie renginiai ir komandiruotės atšaukiami dėl paskelbto karantino?


Leidžiamiems atskaitymams gali būti priskiriamos vieneto sąnaudos, patirtos įgyvendinant darbuotojų saugos ir sveikatos priemones. Todėl visos įmonės išlaidos (patirtos ir negrąžintos) apsaugant darbuotojus nuo užsikrėtimo rizikos laikotarpiu, kai valstybėje paskelbta valstybės lygio ekstremali situacija dėl naujojo koronaviruso (COVID-19) plitimo grėsmės, gali būti priskirtos įmonės leidžiamiems atskaitymams kaip būtinosios darbo saugos ir darbuotojų apsaugos išlaidos.


Ar taikomos pajamų natūra nuostatos, kai darbdavys nacionalinio karantino metu imasi papildomų apsaugos priemonių reikalingų darbuotojų apsaugojimui nuo COVID-19 grėsmės?


Tuo atveju, kai darbdavys nacionalinio karantino metu, siekdamas užtikrinti efektyvų darbo organizavimą, veiklos tęstinumą ir sklandumą dėl COVID-19 grėsmės, savo darbuotojams apmoka tam tikras paslaugas, įsigyja tam tikras prekes, ar leidžia naudotis įmonės turtu, tokiu būdu apsaugodamas dirbančius darbuotojus, atliekančius įmonei svarbias užduotis, pajamų natūra nuostatos netaikomos, nes laikoma, kad tokias išlaidas įmonė patiria savo, o ne darbuotojo naudai.
Tokios įmonės patirtos išlaidos gali būti priskirtos įmonės leidžiamiems atskaitymams kaip būtinosios darbo saugos ir darbuotojų apsaugos išlaidos. Įmonė vidaus tvarkoje turi nusimatyti, kokios paslaugos/prekės ir kokias funkcijas atliekantiems darbuotojams (konkretiems/visiems darbuotojams) bus apmokamos.
Pavyzdžiui, jei įmonė numatys, kad darbuotojams, kurių darbo funkcijos yra svarbios įmonės veiklos tęstinumui, sklandumui, įprastai į darbą iš namų/ iš darbo į namus vykstantiems viešuoju transportu (kai darbo funkcijų atlikimui automobiliai nereikalingi ir nebuvo suteikti) ir negalintiems vykdyti darbo funkcijų iš namų, nacionalinio karantino metu vykimui į darbą/ parvykimui iš darbo bus apmokamos taksi/pavėžėjimo paslaugos arba suteikta galimybė vykti įmonės turimais automobiliais, tokios įmonės patirtos išlaidos galės būti priskirtos įmonės leidžiamiems atskaitymams kaip būtinosios darbo saugos ir darbuotojų apsaugos išlaidos, ir nelaikomos darbuotojų pajamomis.


Įmonė, siekdama apsaugoti savo darbuotojus, papildomai įsigyja ne tik dezinfekavimo priemones, bet ir priima sprendimą įsigyti dezinfekavimo paslaugą (dezinfekuoti) dėl paskelbto karantino. Ar visos patirtos išlaidos bus priskiriamos įmonės leidžiamiems atskaitymams?


Įmonių leidžiamiems atskaitymams gali būti priskiriamos įmonių sąnaudos, patirtos įgyvendinant darbuotojų saugos ir sveikatos priemones. Todėl visos įmonės išlaidos skirtos dezinfekavimo priemonių bei dezinfekavimo paslaugos įsigijimui yra laikomos patirtos apsaugant darbuotojus nuo užsikrėtimo rizikos laikotarpiu, kai valstybėje paskelbta valstybės lygio ekstremali situacija dėl naujojo koronaviruso (COVID-19) plitimo grėsmės ir gali būti priskirtos įmonės leidžiamiems atskaitymams kaip būtinosios darbo saugos ir darbuotojų apsaugos išlaidos.


Ar dėl paskelbto karantino galima atidėti pelno mokesčio avansinio mokėjimo įmokas?


Dėl paskelbto karantino, VMI nukėlė avansinio pelno mokesčio deklaravimo ir sumokėjimo terminą iki kovo 30 d. Todėl įmonės, kurios šiuo metu dėl COVID-19 susidūrė su veiklos iššūkiais, pateikti avansinio pelno mokesčio deklaraciją turės daugiau laiko. Kaip minėta, VMI pratęsė terminą bei numato, jog avansinio pelno mokesčio deklaraciją reikia pateikti ir I ketvirčio avansinį pelno mokestį sumokėti ne iki kovo 16 d., o iki kovo 30 d.
VMI primena, jog įmonės vieną kartą metuose turi teisę pakeisti avansinio pelno mokesčio mokėjimo būdą: pakeisti avansinio pelno mokesčio apskaičiavimo pagal praėjusių metų veiklos rezultatus būdą į būdą pagal numatomus rezultatus. Norėdama pakeisti mokesčio apskaičiavimo būdą, įmonė turi tai pažymėti pateikdama avansinio pelno mokesčio deklaraciją. Jei įmonė pakeičia avansinio pelno mokesčio mokėjimo būdą pagal numatomus rezultatus, tai sumažėjus įmonės pelnui, mokėtinas pelno mokesčio avansas taip pat sumažėja, arba jo gali visai nelikti.
Taip pat Pelno mokesčio įstatyme nustatyta tvarka, visoms įmonėms, kurios per mokestinį laikotarpį apskaičiuoja mokestinį nuostolį, suteikiama galimybė perkelti susidariusius mokestinius nuostolius į kitus mokestinius laikotarpius ir jais susimažinti tais mokestiniais laikotarpiais apskaičiuotą apmokestinamąjį pelną.


Įmonė atšaukė darbuotojų komandiruotes ir numatomus renginius dar iki karantino paskelbimo Lietuvoje, bet jau dėl susiklosčiusios Covid-19 situacijos pasaulyje. Ar įmonės dėl darbuotojų saugos patirtos išlaidos, susijusios su atšaukta komandiruote ar kitu renginiu, priskiriamos leidžiamiems atskaitymams?


Įmonės patirtos ir jai negražintos bilietų įsigijimo bei gyvenamojo ploto nuomos išlaidos, susijusios su neįvykusiomis komandiruotėmis, ar kitais renginiais, atšauktais siekiant apsaugoti darbuotojus nuo užsikrėtimo rizikos laikotarpiu, kai valstybėje paskelbta valstybės lygio ekstremali situacija dėl naujojo koronaviruso (COVID-19) plitimo grėsmės, apskaičiuojant apmokestinamąjį pelną gali būti priskiriamos leidžiamiems atsakaitymams.


Paskelbus šalyje karantiną, įmonė, prekiaujanti gėlėmis, parduotuvėje prekybos nebevykdo ir šiuo metu gėles parduoda bei pristato klientams tik pagal jų pateiktus užsakymus inernetu. Įmonės apyvarta sumažėjo, dalis įsigytų gėlių nuvyto. Ar gali įmonė nuvytusių gėlių įsigijimo kainą priskirti leidžiamiems atskaitymams? Kokios mokestinės pasekmės būtų, jei įmonė karantino laikotarpiu veiklos nuspręstų nebevykdyti ir nuvytusių gėlių įsigijimo kainą nurašytų?


Natūralios netekties nuostoliais laikomi nuostoliai, susidarę dėl prekių (gatavos produkcijos, žaliavų) specifinių savybių (drėgmės išgaravimo, biologinių procesų – kvėpavimo, mikroorganizmų veiklos ir pan.), t. y. dėl jų nudžiūvimo, nugaravimo, išdulkėjimo arba nubyrėjimo, sudužimo, išsilaistymo saugant, fasuojant, perpilant, vežant, kraunant, parduodant (ir dėl pirkėjų užmaršumo). Jeigu įmonė veiklos nesustabdė ir vykdo toliau (prekiauja gėlėmis internetu), tai saugant gėles patirti nuostoliai būtų priskiriami natūraliai netekčiai. Natūralios netekties nuostoliams galima priskirti ne daugiau kaip 1 proc. įmonės metinių pajamų. Tuo atveju, kai įmonė, kuri dėl ribojimų šalyje laikinai veiklos nevykdo, nurašo neparduotų nuvytusių gėlių (nebetinkamų pardavimui) įsigijimo kainą, tai jos patirti nuostoliai nelaikomi natūralia netektimi, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo 23 straipsnyje, o jų įsigijimo kaina priskiriama neleidžiamiems atskaitymams.


PARAMA


Paskelbus ekstremalią situaciją, gyventojai ir verslo atstovai teikia paramą įvairioms gydymo įstaigoms piniginėmis lėšomis, įvairiomis materialinėmis vertybėmis bei paslaugomis. Kaip tokia parama traktuojama mokesčių tikslais?


Kai paramą teikia verslo atstovas (juridinis asmuo):
Jei juridinis asmuo, vykdantis veiklą, neatlygintiną paramą suteikia gydymo įstaigoms: Labdaros ir paramos įstatymo (LPĮ) nustatytiems paramos gavėjams, juridiniams asmenims, neturintiems paramos gavėjo statuso ekstremalios situacijos metu, laikoma, kad parama suteikta LPĮ nustatyta tvarka ir paramos teikėjams būtų taikomos Pelno mokesčio įstatymo (PMĮ) 28 straipsnyje nustatytos lengvatos. Jeigu paramos gavėjai, turintys teisę gauti paramos gavėjos statusą, jo neturi, tai gali kreiptis į Juridinių asmenų registro tvarkytoją dėl šio statuso suteikimo (LPĮ 13 str.).

Jei teikiama parama, kurios suma didesnė nei 14 500 Eur, sutartis turi būti notarinės formos. Visgi, atsižvelgiant į esamą situaciją, paramos teikėjų suteiktos ir paramos gavėjų gautos didesnės nei 14 500 Eur lėšos, kurios kaip parama skiriamos medicinos įstaigoms ar kt. viešiems poreikiams dėl COVID-19, o jas teikiant dėl notarų darbo apribojimo nebuvo ar nėra galimybės sudaryti notarinę sutarties formą , tad jos įformintos kitais dokumentais - pagal turinį gali būti pripažįstamos parama mokesčių tikslais (pvz., paramos teikėjai, t. y. juridiniai asmenys, suteikę labdaros ir paramos fondui paramą, gali pasinaudoti PMĮ nustatyta lengvata).

Tuo atveju, jeigu pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM) mokėtojais registruotos bendrovės ar kiti juridiniai asmenys paramą suteikia ne pinigais, o prekėmis (materialinėmis vertybėmis), kurių pirkimo PVM paramą teikiantys asmenys buvo įtraukę į PVM atskaitą, tai tokiems paramos teikėjams neatsiranda prievolės apskaičiuoti suvartojimą privatiems poreikiams už tokias paramai perduotas prekes, neatsižvelgiant į paramai perduotų prekių vertę, jeigu tokios prekės yra skirtos pagalbai dėl valstybės lygio ekstremaliosios situacijos suvaldymo ir pasekmių likvidavimo teikti.

Kai paramą teikia gyventojas (fizinis asmuo):
Kai paramą ligoninėms, mobiliesiems patikros punktams, labdaros ir paramos fondams ir kitiems LPĮ nustatytiems paramos gavėjams veiklos nevykdantis asmuo, jam neatsiranda jokių mokestinių prievolių, taip pat nenumatytos išskirtinės mokesčių lengvatos.

Kai parama perduodama tiesiogiai gydymo įstaigoje dirbančiam asmeniui:
Jeigu paramą (pinigais, maisto, apsaugos priemonėmis ir kitomis prekėmis ar paslaugomis) medikai, kitas personalas, dirbantis gydymo įstaigoje (ligoninėje, punkte ir pan.) iš paramos teikėjų (fizinių ar juridinių asmenų) gauna tiesiogiai, taip siekiant, kad teikiama parama greičiau pasiektų medikus, tai laikoma, kad parama suteikta pagal LPĮ pačiai gydymo įstaigai, ir medikams mokestinių prievolių neatsiranda.


Įmonė paskelbė akciją ir renka lėšas, kurias perduos ligoninei kaip paramą. Paskelbus šią akciją, įmonė įteiks prizą daugiausiai paaukojusiam asmeniui. Kaip mokestine prasme traktuoti įmonės surinktus pinigus ir jų perdavimą ligoninei? Kaip traktuoti šį prizą?


Kai įmonė tarpininkauja surinkdama paramos, skirtos tretiesiems asmenims, lėšas ir perduodama jas paramos gavėjams, tai į įmonės sąskaitą pervesta tretiesiems asmenims skirta pinigų suma nelaikoma įmonės pajamomis tik tuo atveju, jeigu ši įmonė turi ir, mokesčių administratoriui paprašius, gali pateikti dokumentus, patvirtinančius, kad lėšos yra surinktos trečiųjų asmenų vardu.
Neturint patvirtinančių dokumentų, visa pervesta suma būtų pripažįstama įmonės pajamomis ir apmokestinama pelno mokesčiu Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatyme (toliau – PMĮ) nustatyta tvarka.
Toks trečiųjų asmenų surinktų paramos lėšų perdavimas nelaikomas įmonės suteikta parama ir lėšas perduodanti įmonė negali taikyti lengvatos, nustatytos PMĮ 28 straipsnyje.
Neleidžiamiems atskaitymams priskiriamos dovanos (išskyrus dovanas darbuotojams). Todėl įteikto prizo vertė leidžiamiems atskaitymams nepriskiriama.


Sveikatos priežiūros įstaiga - pelno siekiantis juridinis asmuo, UAB, gauna paramą pinigais, kurią panaudoja apsaugos priemonėms medikams (savo darbuotojams) įsigyti. Kaip bus traktuojami gauti pinigai pelno mokesčio požiūriu?


Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatyme nustatyta, kad pajamos yra iš Lietuvos šaltinių ir iš ne Lietuvos šaltinių (t. y. iš užsienio valstybėse esančių šaltinių) uždirbtos ir (arba) gautos pajamos. Pelno nesiekiančių vienetų, paramos gavėjų, nurodytų Labdaros ir paramos įstatymo (toliau – LPĮ) 7 straipsnio 1 dalyje, gauta parama nelaikoma pajamomis. Pelno siekiantys vienetai, įskaitant UAB, nėra paramos gavėjai pagal LPĮ, todėl jų pinigais gauta parama pelno mokesčio požiūriu priskiriama apmokestinamoms pajamoms. UAB išlaidos, patirtos įsigyjant darbuotojams (medikams) skirtas apsaugos priemones, apskaičiuojant apmokestinamąjį pelną, priskiriamos leidžiamiems atskaitymams kaip sąnaudos, patirtos įgyvendinant darbuotojų saugos ir sveikatos priemones.


PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESTIS


1. Koks PVM tarifas taikomas medicininėms kaukėms, respiratoriams ir pirštinėms?


Kai šias prekes įsigyja įmonė, savo reikmėms arba su tikslu perparduoti, taikomas standartinis 21 proc. PVM tarifas.

Kai šias prekes, importuojant ne iš Europos Sąjungos šalies, įsigyja įmonė, savo reikmėms arba su tikslu perparduoti, turėtų būti priskaičiuotas standartinis 21 proc. importo PVM.

Kai šias prekes su 0 proc. PVM tarifu iš Europos Sąjungos PVM mokėtojo, įsigyja PVM mokėtojas, savo reikmėms arba su tikslu perparduoti, nuo prekių apmokestinamosios vertės turi būti apskaičiuojamas 21 proc. PVM tarifas.

Kai šias prekes įsigyja gyventojai, taikomas standartinis 21 proc. PVM tarifas.


2. Kada medicininėms kaukėms, respiratoriams ir pirštinėms gali būti taikomas lengvatinis 5 proc. PVM tarifas?


Lengvatinis 5 proc. PVM tarifas taikomas vaistams ir medicinos pagalbos priemonėms, kai šių prekių įsigijimo išlaidos visiškai ar iš dalies kompensuojamos LR sveikatos draudimo įstatymo nustatyta tvarka (pagal LR pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 19 str. 4 d.).

Lengvatinis 5 proc. PVM tarifas taikomas sveikatos priežiūros įstaigai tiekiamoms medicinos pagalbos priemonėms tik tokiu atveju, jei sveikatos priežiūros įstaiga, kuriai tiekiamos medicinos pagalbos priemonės, atitinka šias sąlygas:
1. su teritorine ligonių kasa (toliau – TLK) yra sudariusi sveikatos priežiūros paslaugų teikimo sutartį, sveikatos priežiūros paslaugoms apmokamoms iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (toliau - PSDF) lėšų, teikti;
2. tiekėjui pateikia laisvos formos patvirtinimą, kad įsigyjamos medicinos pagalbos priemonės bus skirtos sveikatos priežiūros paslaugoms, dėl kurių teikimo (bei išlaidų kompensavimo) su TLK yra sudaryta sutartis, t. y., kad medicinos pagalbos priemonės bus skirtos sveikatos priežiūros paslaugoms, kurios yra apmokamos iš PSDF lėšų, teikti.


3. Kur reikėtų kreiptis kilus klausimams dėl prekių priskyrimo medicinos pagalbos priemonėms?


Ar prekės priskiriamos medicinos pagalbos priemonėms aiškina Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija.


4. Ar laikoma prekių suvartojimu PVM mokėtojo privatiems poreikiams tenkinti (Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 5 straipsnio prasme), kai atiduodamos medicininės kaukės ir pirštinės neatlygintinai, kaip parama medicinos įstaigoms dėl COVID-19, jei buvo pasinaudota šių prekių PVM atskaita?


Prekių tiekimas nelaikomas prekių suvartojimu PVM mokėtojo privatiems poreikiams tenkinti, kai perduodamos prekės yra skirtos pagalbai dėl Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo nustatyta tvarka visoje šalyje paskelbtos valstybės lygio ekstremaliosios situacijos ar dėl Lietuvos Respublikos nepaprastosios padėties įstatymo nustatyta tvarka visoje šalyje įvestos nepaprastosios padėties suvaldymo ir pasekmių likvidavimo teikti.


5. Ar laikoma paslaugų suvartojimu PVM mokėtojo privatiems poreikiams tenkinti (Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 8 straipsnio prasme), kai keleivių vežimo paslaugas teikianti įmonė neatlygintinai medicinos darbuotojus, dėl COVID-19 ir šalyje paskelbto karantino, vežioja į darbą ir namo?


Toks paslaugų tiekimas nelaikomas suvartojimu PVM mokėtojo privatiems poreikiams tenkinti.


6. Ar viešbučiui, PVM mokėtojui, dėl paskelbto karantino laikinai nevykdančiam apgyvendinimo paslaugų veiklos yra galima patalpų nuomos ir komunalinių paslaugų PVM atskaita?


Laikinai nevykdant veiklos, dėl šalyje paskelbto karantino, patirtų patalpų nuomos ir privalomųjų komunalinių išlaidų (kaip šildymas, skaitiklių mokesčiai, atliekų rinkliava ir pan.) PVM atskaita yra galima.


7. Koks PVM tarifas taikomas reagentams, skirtiems COVID-19 nustatymui?


Jeigu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija reagentus COVID-19 nustatyti priskiria medicinos pagalbos priemonėms, tai lengvatinis 5 proc. PVM tarifas taikomas tik tokiu atveju, jei sveikatos priežiūros įstaiga, kuriai tiekiamos medicinos pagalbos priemonės, atitinka šias sąlygas:
1. su teritorine ligonių kasa (toliau – TLK) yra sudariusi sveikatos priežiūros paslaugų teikimo sutartį, sveikatos priežiūros paslaugoms apmokamoms iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšų, teikti;
2. tiekėjui pateikia laisvos formos patvirtinimą, kad įsigyjamos medicinos pagalbos priemonės bus skirtos sveikatos priežiūros paslaugoms, dėl kurių teikimo (bei išlaidų kompensavimo) su TLK yra sudaryta sutartis.


8. Ar PVM mokėtojas gali pasinaudoti pirkimo PVM atskaita, kai karantino metu dirbantiems darbuotojams užsako maistą į darbo vietą?


Neatlygintinai darbuotojams teikiamos maitinimo paslaugos nėra susijusios su bendrovės vykdoma ekonomine PVM apmokestinama veikla, todėl tokių išlaidų pirkimo PVM negali būti atskaitomas.


9. Koks PVM tarifas taikomas viešbučių, svečių namų, motelių, kempingų, kaimo turizmo sodybų teikiamoms apgyvendinimo ir maitinimo paslaugoms, kai yra priimami gyventojai karantino laikotarpiui saviizoliacijai?


Teikiamos apgyvendinimo paslaugos (nakvynė su pusryčiais ar tik nakvynė, užtikrinant higienos poreikius) atitinkančioms Turizmo įstatyme kolektyvinio apgyvendinimo paslaugų teikimui nustatytus reikalavimus (pvz., užsakymai priimami ir registruojami, teikiama informacija apie apgyvendinimą ir pan.), apmokestinamos taikant lengvatinį 9 proc. PVM tarifą.

Papildomos paslaugos (pietūs ir vakarienė) apmokestinamos taikant standartinį 21 proc. PVM tarifą.


10. Ar atsiranda prievolė apmokestinti PVM gautą avansą, jeigu renginiai, kurie turėjo įvykti karantino laikotarpiu, bus atidėti dėl COVID-19 epidemijos ir nuo avanso gavimo iki faktinės renginio datos bus praėję daugiau nei 12 mėnesių?


Siekiant sumažinti naštą dėl šalyje paskelbtos ekstremaliosios situacijos neatsiranda prievolės apmokestinti gauto avanso PVM, kadangi šie renginiai bus laikomi įvykusiais per 12 mėnesių. Ši nuostata galioja tik tiems renginiams, kurie turėjo vykti karantino laikotarpiu.


AKCIZAI


Kokie yra su akcizais susijusių paslaugų teikimo pokyčiai karantino metu?


Informaciją galite rasti čia.