Tarptautiniai duomenų teikimo įsipareigojimai
Kas yra naudos gavėjas / kontroliuojantysis asmuo?
Registracijos numeris KM2562
Sąvoka naudos gavėjas / kontroliuojantysis asmuo reiškia fizinius asmenis, kurie kontroliuoja juridinį asmenį. Šiuo atveju kontrolė reiškia, kad fizinis asmuo turi tiesioginę ar netiesioginę nuosavybės teisę į daugiau kaip 25 proc. juridinio asmens finansinio turto.
Teises aktai
Kada taikomos FATCA taisyklės?
Registracijos numeris KM2534
Jeigu asmuo yra JAV pilietis ar gyventojas ir dėl to jis gali turėti įsipareigojimų mokėti mokesčius JAV, bus taikomos FATCA taisyklės ir šis asmuo turės pateikti JAV mokesčių surinkimą kontroliuojančiai institucijai išduotą formą (W-8/W-9). Laikoma, kad asmuo yra JAV gyventojas, jei gyvena JAV, yra JAV pilietis (įskaitant asmenis, turinčius dvigubą pilietybę), jei jam priklauso gyvenamoji vieta JAV arba jei turi galiojantį leidimą dirbti (žaliąją kortą). FATCA taisyklės taikomos tiek fiziniams, tiek juridiniams asmenims.
Teises aktai
Kas yra finansų įstaiga?
Registracijos numeris KM2561
Finansų įstaiga – indėlių įstaiga (kaip taisyklė – tai įmonės, valdančios indėlių sąskaitas), pasaugos įstaiga (įmonė, siūlanti klientams pasaugos sąskaitų ar panašias paslaugas), investicinė įmonė (kaip taisyklė – investiciniai fondai) ar draudimo įmonė, siūlanti taupymo produktus, pavyzdžiui, kapitalo kaupimu pagrįstą draudimą.
Kuriais atvejais, kada ir kokiu būdu turi būti pateikta informacija apie tarpvalstybinius, su mokesčiais susijusius, susitarimus?
Registracijos numeris KM2615
Aspektas | Komentaras |
DAC6 tikslai | Informacijos apie tarpvalstybinius su mokesčiais susijusius susitarimus gavimas, siekiant laiku apriboti galimai agresyvaus mokesčių planavimo schemų projektavimą, rinkodarą ir įgyvendinimą. |
Kokius mokesčius apima? | Apima visus mokesčius, išskyrus PVM, muito mokestį, akcizus ir privalomąsias socialinio draudimo įmokas. |
Kas yra tarpvalstybinis susitarimas? | Tarpvalstybinis susitarimas – tai bet koks susitarimas:
Pareiga pranešti kyla, tada, kai susitarimas yra;
Apie nacionalinius vidaus sutarimus pranešti nereikia. |
Praneštinas tarpvalstybinis susitarimas | Tarpvalstybinis susitarimas, kuris atitinka bent vieną ar kelis požymius, kurių buvimas rodo, kad esama galimos mokesčių vengimo rizikos. |
Praneštinų tarpvalstybinių susitarimų rūšys | Rinkai skirtas susitarimas – parengtas, siūlomas rinkoje, paruoštas įgyvendinti arba pateiktas įgyvendinti, be būtinybės iš esmės jį pritaikyti. Individualizuotas susitarimas – parengtas konkrečiam mokesčių mokėtojui, todėl nėra skirtas rinkai susitarimas. |
|
|
Požymiai | Požymiai skirstomi į tuos, kuriems esant būtina vertinti ir pagrindinės naudos kriterijų ir tuos, kuriems esant pagrindinės naudos kriterijaus vertinti nereikia. |
|
|
Pagrindinės naudos kriterijus | Jis yra, jei įmanoma nustatyti, kad pagrindinė nauda arba viena iš pagrindinių naudų, kurių, atsižvelgiant į visus atitinkamus faktus ir aplinkybes, galima pagrįstai tikėtis iš susitarimo, yra mokestinės naudos gavimas. |
Požymiai, kuriems būtinas pagrindinės naudos kriterijus; | Bendrieji požymiai: Konfidencialumo sąlyga; Sėkmės mokestis; Standartizuota, nereikalaujanti individualaus pritaikymo schema. Specialieji požymiai: Nuostolių panaudojimas mokestinių pajamų mažinimui, įsigyjant nuostolingą įmonę; Pajamų konvertavimas į kapitalą, dovanas ar kitų kategorijų pajamas, kurios neapmokestinamos ar apmokestinamos mažesniu tarifu; Žiediniai lėšų pervedimo sandoriai, įtraukiant tarptautinius dirbtinus subjektus. Specialieji požymiai, susiję su tarpvalstybiniais sandoriais: Atskaitomi tarpvalstybiniai mokėjimai asocijuotoms įmonėms, kurių gavėjams netaikomas joks pelno mokestis arba taikomas nulinis arba beveik nulinis mokesčio tarifas, arba gautoms pajamos taikomas lengvatinis mokesčių režimas. |
Požymiai, kuriems esant, tarpvalstybinis susitarimas tampa praneštinu (netaikomas pagrindinės naudos kriterijus) | Specialieji požymiai, susiję su tarpvalstybiniai sandoriais: - atskaitomi tarpvalstybiniai mokėjimai asocijuotoms įmonėms, kurių gavėjas:
- turto nusidėvėjimas atskaitomas daugiau nei vienoje jurisdikcijoje; - prašoma atleidimo nuo dvigubo apmokestinimo daugiau nei vienoje jurisdikcijoje: - perkeliamas turtas į jurisdikciją, kurioje turto apmokestinamoji vertė labai skiriasi. Specialieji požymiai, susiję su automatiniais informacijos mainais ir tikrąja nuosavybe: - vengimas teikti informaciją apie finansines sąskaitas pagal ES teisės aktų ar kitų susitarimų (įskaitant susitarimus su trečiosiomis valstybėmis) reikalavimus:
- tarpvalstybinės neskaidrios teisinės ar tikrosios nuosavybės grandinės naudojimas, slepiant tikrųjų savininkų tapatybę, pasinaudojant asmenimis, juridiniais vienetais ar struktūromis, kurie:
Specialieji požymiai, susiję su sandorių tarp asocijuotų narių kainodara: - vienašališkas apsaugos taisyklių naudojimas; - sunkiai įvertinamo nematerialiojo turto perdavimas asocijuotoms įmonėms; - tarpvalstybinis funkcijų / rizikos / turto perdavimas grupės viduje, trejų metų laikotarpiu lemiantis perleidėjo planuojamų metinių pajamų neatskaičius palūkanų mažėjimą 50 proc. |
Kas yra suinteresuotas mokesčių mokėtojas? | Asmuo:
|
Kas teikia informaciją? | Tarpininkai, kai tarpininko nėra (tarpvalstybinis susitarimas rengiamas be tarpininkų arba tarpininkai veikia ne ES valstybėje narėje) – pats suinteresuotas mokesčių mokėtojas. |
Kas yra tarpininkas? | Asmuo:
|
Kas gali būti tarpininku? | Fizinis / juridinis asmuo:
|
Jei yra keli tarpininkai ar suinteresuoti mokesčių mokėtojai? | Jei apie susitarimą jau pranešta, pakartotinai pranešti tarpininkui ar suinteresuotam mokesčių mokėtojui nereikia, jei jis yra informuotas apie tokį pranešimą ir turi jam suteiktą unikalų praneštiną tarpvalstybinį susitarimą identifikuojantį numerį. |
Kaip duomenys teikiami? | Duomenys teikiami dviem būdais:
|
Kada duomenys teikiami? | Iki 2021-02-28 – data iki kada VMI prie FM turi būti pateikti 2018-06-25 – 2020-06-30 laikotarpio praneštini tarpvalstybiniai susitarimai. Nuo 2021-01-01 praneštini tarpvalstybiniai susitarimai turi būti pateikiami per 30 dienų nuo jų parengimo ar pateikimo įgyvendinti arba nuo atliktų įgyvendinimo veiksmų, atsižvelgiant į tai, kas vyksta pirmiau (įtraukiant ir 2020-07-01 – 2020-12-31 laikotarpio praneštinus tarpvalstybinius susitarimus). 2021-04-30 – pirmojo automatinio apsikeitimo informacija tarp mokesčių administracijų data. Kartą per ketvirtį tarpininkai pateikia periodinį pranešimą, kuriame pateikia atnaujintą informaciją apie rinkai skirtus tarpvalstybinius susitarimus (pirmoji ataskaita iki 2021-04-30). Kartą per kalendorinius metus suinteresuoti mokesčių mokėtojai, dalyvaujantys tarpvalstybiniame susitarime, apie kurį buvo pranešta, privalo iki kalendorinių metų pabaigos pateikti VMI prie FM informaciją, kad susitarimu tais metais naudojosi (-asi). |
Kokia atsakomybė už informacijos nepateikimą? | Informacijos pateikimo tvarkos pažeidimas užtraukia baudą nuo 1 820 Eur iki 5 590 Eur, pakartotinis pažeidimas – nuo 3 770 Eur iki 6 000 Eur (ANK 188 (1) str.) |
Teises aktai
Kuo skiriasi CRS nuo FATCA taisyklių?
Registracijos numeris KM2535
Pagrindinis skirtumas tas, kad CRS apima daug šalių ir klientų, palyginti su FATCA aktu, kuris taikomas tik JAV ir sąskaitų turėtojams, kurių rezidavimo vieta (-os) mokesčių tikslais yra JAV.
Teises aktai
Kokias pareigas turi vykdyti finansų įstaigos pagal CRS?
Registracijos numeris KM2563
- Identifikuoti naujų fizinių ir juridinių klientų rezidavimo vietą mokesčių tikslais (įskaitant klientus, turinčius rezidavimo vietą mokesčių tikslais tik valstybės viduje);
- tikrinti esamus fizinius ir juridinius klientus, kad nustatyti klientus, kurių rezidavimo vieta mokesčių tikslais yra kitoje valstybėje, nei finansų įstaigos veiklos valstybėje;
- pranešti vietos mokesčių institucijai apie klientus, kurių rezidavimo vieta(-os) mokesčių tikslais yra kitoje valstybėje, nei finansų įstaigos veiklos valstybė.
- tikrinti esamus fizinius ir juridinius klientus, kad nustatyti klientus, kurių rezidavimo vieta mokesčių tikslais yra kitoje valstybėje, nei finansų įstaigos veiklos valstybėje.
Registracijos numeris KM2536
FATCA susitarime nurodyta, kad JAV praneština sąskaita – tai duomenis teikiančios Lietuvos finansų įstaigos tvarkoma finansinė sąskaita, kurią turi vienas ar keli nurodytieji JAV asmenys, arba ne JAV ūkio subjektas, kurio vienas ar keli kontroliuojantieji asmenys yra nurodytasis JAV asmuo. FATCA susitarimo I priede nustatytos išsamaus patikrinimo procedūros, kurios leidžia nustatyti, ar JAV sąskaita praneština, šiuo atveju reikėtų žiūrėti tiek į praneštinos sąskaitos sąvoką, tiek į Susitarimo I priedą.
Prie nepraneštinų sąskaitų, nurodytų FATCA susitarimo II priede, priskiriamos pensijų sąskaitos; ne pensijų taupomosios sąskaitos; tam tikros terminuotos gyvybės draudimo sutartys; paveldėtojų turimos sąskaitos; sąlyginio deponavimo sąskaitos; indėlių sąskaitos, atsiradusios dėl negrąžintų permokų; bet kurios kitos finansinių kategorijų sąskaitoms nepriskiriamos sąskaitos, turinčios mažą riziką.
Investicinių fondų investuotojų asmeninės investicinių vienetų sąskaitos nepatenka į šias nurodytas išimtis (nepatenka į finansinių sąskaitų apibrėžtį neįtrauktas sąskaitas), todėl laikomos praneštinomis sąskaitomis, atitinkamai Lietuvos įmonė turėtų pildyti ir VMI pateikti už 2017 metus ir vėlesnius metus XML duomenų rinkmeną, o už 2016 metus bei ankstesnius metus teikiant informaciją arba ją tikslinant RRC910 formą.
Teises aktai
Ar XML duomenų rinkmeną ir / arba RRC910 formą turi teikti Lietuvos įmonė, teikianti mokėjimo paslaugas (pinigų perlaidas)?
Registracijos numeris KM2537
FATCA susitarime finansų įstaigos, teikiančios mokėjimo paslaugą (pinigų perlaidas), konkrečiai nėra nurodytos. Kiekvienas subjektas, atsižvelgdamas į savo veiklos specifiką, turėtų pats įvertinti, ar patenka į kurią nors finansų įstaigos kategoriją, įvardintą FATCA susitarime. Todėl, jeigu FATCA susitarimo prasme mokėjimo paslaugas teikianti Lietuvos įmonė yra laikoma finansų įstaiga ir nepatenka į išimtis, numatytas FATCA susitarimo II priede, jai atsiranda pareiga teikti VMI informaciją, reikalingą FATCA susitarimui įgyvendinti už 2017 metus ir vėlesnius metus pateikiant XML duomenų rinkmeną, o teikiant ar tikslinant informaciją už 2016 metus ir ankstesnius metus RRC910 formą.
Teises aktai
Kada juridinio asmens ar ūkio subjekto rezidavimo vieta mokesčių tikslais yra tam tikroje jurisdikcijoje?
Registracijos numeris KM2564
Juridinio asmens rezidavimo vieta mokesčių tikslais yra tam tikroje jurisdikcijoje, jei pagal tos jurisdikcijos įstatymus dėl savo juridinio adreso, rezidavimo vietos, valdymo, įsteigimo vietos arba kito panašaus pobūdžio kriterijaus jis moka ar turi mokėti mokesčius šioje jurisdikcijoje.
Registracijos numeris KM2538
Pagal MAĮ 55 straipsnį, prižiūrimi finansų rinkos dalyviai, kaip jie apibrėžti LBĮ, privalo pateikti VMI informaciją, nurodytą paminėtame straipsnyje. Pagal LBĮ 42 straipsnio 1 dalies nuostatas valdymo įmonės yra priskiriamos prie prižiūrimų finansų rinkos dalyvių. Duomenis teikiančia finansų įstaiga laikoma bet kokia finansų įstaiga, kuri nėra duomenų neteikianti finansų įstaiga. CRS taisyklių 1 punkte išvardinta, kokie finansų rinkos dalyviai atleidžiami nuo duomenų pagal MAĮ 55 straipsnį teikimo. Valdymo įmonėms tokia išimtis nenumatyta.
Prie duomenis neteikiančių finansų įstaigų pagal CRS taisyklių 7 priedo 9.4 punktą yra priskiriamas nuo mokesčių atleistas KIS, kuris atitinka CRS komentaro VII skyriaus „Sąvokų apibrėžtys" B poskyrio „Duomenų neteikianti finansų įstaiga" 9 dalyje „Nuo mokesčių atleistas KIS" išvardintas sąlygas. CRS taisyklių 7 priedo 9.4 punkte numatyta išimtis gali būti taikoma tik nustačius jų atitikimą. .
Teises aktai
Kur yra juridinių asmenų dukterinių įmonių ir filialų rezidavimo vieta mokesčių tikslais?
Registracijos numeris KM2565
Paprastai juridinio asmens filialo rezidavimo vieta mokesčių tikslais būna valstybėje, kurioje yra juridinio asmens, kuriam priklauso padalinys, rezidavimo vieta mokesčių tikslais.
Registracijos numeris KM2539
Vadovaujantis CRS taisyklėmis, kiekviena duomenis teikianti finansų įstaiga privalo rinkti ir VMI pateikti informaciją apie tokios duomenis teikiančios finansų įstaigos kiekvieną praneštiną sąskaitą, nurodytą CRS taisyklių 14 punkte, kuri iš esmės atitinka CRS I skyriaus A poskyrio nuostatas. Sąskaita laikoma praneština, kai atlikus CRS taisyklių 1-5 prieduose išdėstytas išsamaus patikrinimo procedūras, nustatoma, kad tokia sąskaita praneština. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis CRS taisyklių 10 punktu, finansų įstaigos, įgyvendindamos CRS taisykles, kaip pavyzdžiu ir aiškinimo šaltiniu privalo vadovautis Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos parengtais komentarais dėl tipinio kompetentingų institucijų susitarimo ir duomenų teikimo standartu. Analogiškos nuostatos, susijusios su FATCA reikalavimais ir finansų įstaigos apibrėžties nustatymu, yra pateikiamos FATCA susitarime. Todėl Bendrovė, atsižvelgdama į savo veiklos specifiką, turėtų pati įvertinti, ar pagal CRS ir FATCA teisės aktus, ji patenka į duomenų neteikiančių finansų įstaigų kategoriją.
Vertinant, ar kyla pareiga finansų įstaigoms teikti informaciją apie praneštinas sąskaitas, tampa aktualus CRS ir FATCA politinis tikslas — užkirsti kelią mokesčių vengimui. Šiuo tikslu keičiamasi duomenimis apie finansines sąskaitas tarp CRS, FATCA šalių mokesčių administracijų. Lietuvos banko valdyba išdėstydama savo poziciją dėl virtualiojo turto ir pirminio virtualiojo turto žetonų platinimo 2019 m. sausio 21 d. posėdžio protokole Nr. 01-2 pažymėjo, kad <...> su virtualiuoju turtu susijusi veikla ir paslaugos kelia didesnę pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo riziką, todėl subjektai turi imtis atitinkamų pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos teisės aktuose nustatytų priemonių kylančiai rizikai mažinti ir valdyti. <...> Todėl, nors Bendrovė, veikianti kaip virtualiųjų valiutų birža, nėra prižiūrimas finansų rinkos dalyvis, tačiau, jeigu įvertinus Bendrovės valdomoje platformoje (biržoje) vykdomos veiklos pobūdį ir turinį, ši veikla savo esme turi požymių, atitinkančių finansų įstaigos apibrėžimą, tai CRS ir FATCA taikymo prasme ji turėtų būti laikoma finansų įstaiga ir turėtų teikti informaciją apie praneštinas finansines sąskaitas.
Teises aktai
Kada juridinis asmuo yra kitos valstybės rezidentas mokesčių tikslais?
Registracijos numeris KM2567
Kiekvienos valstybės vidaus įstatymai numato sąlygas, kuriomis remiantis, laikoma, kad juridinis asmuo yra rezidentas mokesčių tikslais. Minėtos sąlygos numato įvairias sąsajų su valstybe formas, kurios vidaus mokesčių įstatymuose sudaro visapusiško apmokestinimo pagrindą.
Registracijos numeris KM2540
Kaip informavo JAV Pajamų tarnybos atstovai, JAV Pajamų tarnyba nebepratęsia galimybės teikti duomenis, nenurodant Mokesčių mokėtojo identifikacinių numerių (MMIN). Tai reiškia, kad FATCA duomenys už 2020 metus turės būti pateikti su MMIN. Informacija už 2020 metus turės būti pateikta JAV iki 2021 metų rugsėjo 30 dienos. Tuose sąskaitų įrašuose, kuriose nebus MMIN, numerio laukas bus paliktas tuščias. Tai JAV duomenų apdorojimo sistema identifikuos kaip nedidelius duomenų pateikimo pažeidimus. Tokius duomenis pateikusioms valstybėms JAV Pajamų tarnyba išsiųs įspėjimus, kad duomenys turi būti sutvarkyti ir pakartotinai pateikti per 120 dienų. Jeigu patikslinti duomenys nebus pateikti iki 2022 metų sausio mėnesio, JAV Pajamų tarnyba kreipsis į atitinkamas nacionalines finansų įstaigas, reikalaudama pateikti paaiškinimus dėl duomenų klaidų ir MMIN trūkumų. Tokių paaiškinimų nagrinėjimui bus sudaryta speciali komisija. Priklausomai nuo pateiktų paaiškinimų bus sprendžiama, ar atitinkama finansų įstaiga užtikrina FATCA įsipareigojimų vykdymą ar ne, ir ar jai turi būti taikomos sankcijos. Tai bus bendro pobūdžio procedūra visoms valstybėms.
Taip pat JAV Pajamų tarnybos atstovai 2019 metų rugsėjo mėnesį informavo VMI prie FM atstovus, apie tai, kad po kelių FATCA informacijos mainų metų JAV pradėjo vertinti kaip rizikos vertinimo prasme nereikšmingas arba mažai rizikingas sąskaitas, kuriose lėšų likutis yra mažesnis nei 50 000 JAV dolerių.
Teises aktai
Kur yra fizinio asmens rezidavimo vieta mokesčių tikslais?
Registracijos numeris KM2568
Paprastai rezidavimo vieta mokesčių tikslais laikoma toje valstybėje, kur fizinis asmuo gyvena. Tačiau svarbu atsižvelgti į tai, kad esant specialioms aplinkybėms (pvz., asmuo studijuoja užsienyje, dirba kitoje valstybėje ar yra išvykęs į ilgą kelionę), galimai fizinis asmuo taps rezidentu kitur arba daugiau nei vienos valstybės rezidentu vienu metu.
Kada fizinis asmuo yra kitos valstybės rezidentas mokesčių tikslais?
Registracijos numeris KM2569
Iš esmės gyvenamoji vieta mokesčių tikslais apibrėžiama taip pat, kaip ir nuolatinė gyvenamoji ar buvimo vieta. Pabrėžtina, kad kiekvienoje valstybėje galioja savos rezidavimo vietos mokesčių tikslais nustatymo taisyklės. Daugiau informacijos apie rezidavimo vietos mokesčių tikslais taisykles tam tikroje jurisdikcijoje galima rasti apsilankius EBPO automatinio keitimosi informacija interneto svetainėje adresu: http://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/crs-implementation-and-assistance/tax-residency/#d.en.347760
Kokią įtaką CRS daro finansinių paslaugų sektoriui?
Registracijos numeris KM2570
Finansų įstaigos, pvz., bankai, vertybinių popierių institucijos, lėšų valdymo įmonės, investicinės bendrovės, gyvybės draudimo bendrovės, privalo identifikuoti visus savo klientus pagal CRS taisykles. Vėliau šios institucijos turi pranešti apie klientus ir jų finansinį turtą mokesčių institucijoms. Savo ruožtu mokesčių institucijos siunčia duomenis kitų CRS valstybių mokesčių institucijoms.
Ką turi daryti klientas, kuris yra rezidentas mokesčių tikslais kitoje valstybėje, nei finansų įstaigos veiklos valstybė?
Registracijos numeris KM2571
Klientas turi atsakyti į finansų įstaigų pateikiamus klausimus. Jei klientas turi mokėti mokesčius vienoje ar daugiau valstybių, kurios nėra finansų įstaigos veiklos valstybės, finansų įstaigos gali paprašyti kliento užpildyti patvirtinimo formą. Šioje formoje klientas pateikia informaciją apie savo rezidavimo vietas mokesčių tikslais ir mokesčių mokėtojo identifikacinį (-ius) numerį (-ius) (MMIN).
Kas yra MMIN?
Registracijos numeris KM2572
MMIN yra mokesčių mokėtojo identifikacinis numeris ar panašus numeris. Tai unikali fiziniam ar juridiniam asmeniui jurisdikcijoje mokesčių administravimo tikslais priskirta raidžių ar skaičių kombinacija.
Jeigu klientas neturi MMIN, ką jis turi daryti?
Registracijos numeris KM2573
Daugelyje valstybių MMIN yra suteikiamas ir šiuo atveju klientas turi jį pateikti. Tačiau pasitaiko atvejų, kai tam tikrose jurisdikcijose MMIN nesuteikiamas (tuomet naudojamas funkcinis ekvivalentas). Jeigu klientas neturi MMIN, jis turi kreiptis dėl MMIN suteikimo, vadovaudamasis valstybėje galiojančiomis taisyklėmis. Daugiau informacijos apie atitinkamose jurisdikcijose galiojančius MMIN formatus galima rasti adresu http://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/crs-implementation-and-assistance/tax-identification-numbers/#d.en.347759 .
Informuojame, kad sklandžiam šios svetainės veikimui, Jūsų naršymo patirties gerinimui, naudojame slapukus (angl. cookies). Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.
Daugiau informacijos Slapukų politika