Apie laikinąjį solidarumo įnašą
Apie laikinąjį solidarumo įnašą
1.Kam nustatyta prievolė mokėti laikinojo solidarumo įnašą (LSĮ):
LSĮĮ nustatyta, kad LSĮ moka pagal Bankų įstatymą Lietuvos Respublikoje įsteigti ir veikiantys bankai, Europos Sąjungos valstybėse narėse ir Europos ekonominės erdvės valstybėse narėse (toliau – Europos Sąjungos valstybės narės) licencijuotų bankų ir užsienio bankų filialai, pagal Centrinių kredito unijų įstatymą veikiančių centrinių kredito unijų finansinės grupės.
2. Už kokius laikotarpius skaičiuojamas ir mokamas LSĮ?
LSĮ apskaičiuojant už 2023 metus, taikomas LSĮ mokėjimo laikotarpis yra laikotarpis nuo 2023 m. gegužės 16 d. (LSĮĮ įsigaliojimo) iki 2023 m. gruodžio 31 d., LSĮ apskaičiuojant už 2024 metus, – kalendoriniai metai, kurie baigiasi 2024 m. gruodžio 31 d., LSĮ apskaičiuojant už 2025 metus, – kalendoriniai metai, kurie baigiasi 2025 m. gruodžio 31 d.
3. Ar mokamas avansinis LSĮ?
LSĮ mokėtojai moka avansinį LSĮ. Avansinis LSĮ mokamas už mokėjimo laikotarpio ketvirtį. Avansinis LSĮ apskaičiuojamas nuo einamojo mokėjimo laikotarpio ketvirčio LSĮ mokėtojo grynųjų palūkanų pajamų.
Avansinis LSĮ už 2023 metų II ketvirtį pagal LSĮĮ 8 straipsnio 1 dalį apskaičiuojamas nuo grynųjų palūkanų pajamų, gautų nuo 2023 m. gegužės 16 d. (LSĮĮ įsigaliojimo dienos) iki 2023 m. birželio 30 d. (2023 metų II ketvirčio pabaigos), jas lyginant su šiam laikotarpiui proporcingu laikotarpiu, taikomu pagal LSĮĮ 8 straipsnio 1 dalį.
Avansinis LSĮ mokamas už 2024 ir 2025 metų mokėjimo laikotarpius, nuo grynųjų palūkanų pajamų, kurių apskaičiavimas nustatytas LSĮĮ 8 straipsnio 1 dalyje.
4. Iki kada turi būti pateikiama avansinio LSĮ deklaracija ir sumokamas avansinis LSĮ?
Laikinojo solidarumo įnašo deklaracijos KIT713 forma (toliau – KIT713 deklaracija) už avansinį mokėjimo laikotarpį (kalendorinį atitinkamų metų ketvirtį) teikiama, pasibaigus mokėjimo laikotarpiui, iki kito ketvirčio antrojo mėnesio paskutinės dienos. KIT713 deklaracijoje apskaičiuota mokėtina avansinio LSĮ suma sumokama į valstybės biudžetą, pasibaigus mokėjimo laikotarpiui, iki kito ketvirčio antro mėnesio paskutinės dienos.
Pvz., KIT713 deklaracija už 2024 m. I ketv. turi būti pateikta ir avansinis LSĮ sumokėtas iki 2024-05-31, už II ketvirtį - iki 2024-09-02, už 2024 metų III ketvirtį - iki 2024-12-02 bei už 2024 metų IV ketvirtį - iki 2025-02-28.
KIT713 deklaracija už 2025 m. I ketv. turi būti pateikta ir avansinis LSĮ sumokėtas iki 2025-06-02; II ketv. – 2025-09-01; III ketv. – 2025-12-01; IV ketv. – 2026-03-02.
5. Iki kada turi būti pateikiama metinė LSĮ deklaracija ir sumokamas metinis LSĮ?
Metinė KIT713 deklaracija pateikiama Valstybinei mokesčių inspekcijai pasibaigus mokėjimo laikotarpiui, iki kitų kalendorinių metų birželio 15 dienos. Jeigu metinėje KIT713 deklaracijoje nurodyta LSĮ suma viršija sumokėtą to mokėjimo laikotarpio avansinių LSĮ sumą, apskaičiuotas skirtumas sumokamas į valstybės biudžetą pasibaigus mokėjimo laikotarpiui, iki kitų kalendorinių metų birželio 15 dienos.
6. Ar mokant LSĮ už 2023 metų antrą ketvirtį grynąsias palūkanų pajamas reikia lyginti su visomis palūkanų pajamomis už 2022 m. padidintomis 15 proc., ar su atitinkamo 2022 m. laikotarpio (05.16 – 06.30) palūkanų pajamomis padidintomis 15 proc.?
LSIĮ 11 straipsnio 4 dalyje yra įtvirtinta, kad avansinis LSĮ už 2023 metų II ketvirtį pagal šio LSĮĮ 8 straipsnio 1 dalį apskaičiuojamas nuo grynųjų palūkanų pajamų, gautų nuo šio LSĮĮ įsigaliojimo dienos iki 2023 metų II ketvirčio pabaigos, jas lyginant su šiam laikotarpiui proporcingu laikotarpiu. Todėl, mokant LSĮ už 2023 metų II ketvirtį, grynąsias palūkanų pajamas reikia lyginti su atitinkamo 2022 m. laikotarpio (05.16 — 06.30) palūkanų pajamomis padidintomis 15 proc.
7. Su kokio laikotarpio grynosiomis palūkanų pajamomis padidintomis 15 proc., turėtų būti lyginamos einamojo 2023 m. mokėjimo laikotarpio (2023.05.16 – 2023.12.31) grynosios palūkanų pajamos?
2023 metų grynosios palūkanų pajamos, gautos nuo 2023 m. gegužės 16 d. (LSĮĮ įsigaliojimo dienos), atėmus už einamąjį mokėjimo laikotarpį mokėtiną LSĮ, turi būti lyginamos su proporcingu 2022 finansinių metų laikotarpiu (05.16 — 12.31) gautomis grynosiomis palūkanų pajamomis, padidintomis 15 procentų (LSĮĮ 6 straipsnio 8 dalis).
8. Ar „kreditavimo“ sąvoka LSĮĮ taikymo tikslais apima ne tik paskolas, bet ir kitas finansines priemones, už kurias gaunamos palūkanų pajamos?
Kreditavimo sutartys LSĮĮ taikymo prasme turi būti suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos CK 6.881 straipsnyje, t. y. neįtraukiant lizingo, faktoringo sutarčių, skolos vertybinių popierių, kitų finansinių priemonių ir kt.
9. Sutartimis, kurių palūkanų pajamos neįtraukiamos į LSĮ skaičiavimo bazę, laikytini atvejai, kai:
a) nuo 2023 m. sausio 1 d. suteikiamas visiškai naujas kreditas (sudaroma nauja kredito sutartis);
b) laikotarpiu nuo 2023 m. sausio 1 d. didinama anksčiau suteikto kredito sutartyje nustatyta kredito suma, tačiau šiuo atveju nauju kreditu laikytina ne visa pakeistos sutarties suma, o tik susidaręs sumos padidėjimas;
c) laikotarpiu nuo 2023 m. sausio 1 d. sueina esamos sutarties terminas ir dėl to baigiasi ankstesnė kredito sutartis ir formuojama nauja sutartis;
d) laikotarpiu nuo 2023 m. sausio 1 d. suteikiamas kreditas, skirtas kito skolintojo jau suteiktam kreditui refinansuoti (vienos kredito įstaigos suteiktą kreditą refinansuoja kita kredito įstaiga) (sudaroma nauja kredito sutartis);
e) kredito įstaigai įsigijus kredito portfelį iš kito skolintojo, kuris nėra tos pačios konsoliduojamos finansinės grupės subjektas, nauju kreditu laikomos tos įsigytos sutartys, kurios buvo sudarytos ne anksčiau kaip 2023 m. sausio 1 d.;
f) laikotarpiu nuo 2023 m. sausio 1 d. esamos kredito sutarties terminas pratęsiamas likus ne daugiau kaip 3 mėn. iki kredito termino pabaigos ir yra iš naujo vertinamas kliento kreditingumas. Šiuo atveju į LSĮ skaičiavimo bazę neįtraukiamos palūkanų pajamos, gautos po susitarimo dėl kredito termino pratęsimo įsigaliojimo dienos.
10. Dėl palūkanų, kai padidinama paskolos suma
Kredito sutartimis, kurių palūkanų pajamos neįtraukiamos į LSĮ skaičiavimo bazę, laikytini atvejai, kai laikotarpiu nuo 2023 m. sausio 1 d. didinama anksčiau suteikto kredito sutartyje nustatyta kredito suma, tačiau šiuo atveju nauju kreditu laikytina ne visa pakeistos sutarties suma, o tik susidaręs sumos padidėjimas.
Kai papildomas skolinimas atliekamas ne kaip papildoma atskira paskola, o kaip esamos paskolos sumos padidinimas, palūkanų dalis, priskirtina sumos padidėjimui, gali būti identifikuojama proporcingai: padidinus esamos paskolos sumą, į LSĮ bazę neįtraukiama už tokią paskolą po padidinimo priskaičiuotų palūkanų dalis, proporcinga papildomai paskolos sumai. Pvz., jei paskolos suma (likutis/limitas) buvo 100 Eur, o laikotarpiu po 2023-01-01 buvo suteikta papildoma 100 Eur paskola, tokiu būdu padidinant paskolos sumą iki 200 Eur, tai į LSĮ bazę neįtraukiama 50 proc. palūkanų, priskaičiuotų už visą tokią paskolą po atlikto sumos padidinimo.
11. Dėl gautų pajamų apibrėžimo
LSĮĮ 6 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad apskaičiuojant LSĮ bazę, neįtraukiamos palūkanų pajamos, gautos už 2023 m. sausio 1 d. ir vėliau sudarytas kreditavimo sutartis <...>. LSĮĮ taikymo tikslais „gautos pajamos“ suprantamos pagal kaupimo apskaitos principą, t. y. palūkanų pajamos pripažįstamos nepriklausomai nuo jų faktinio gavimo momento.
12.Dėl grynųjų palūkanų pajamų apskaičiavimo
Apskaičiuojant LSĮ galioja principas, kad duomenys būtų kuo labiau palyginami tarp skirtingų laikotarpių ir visiems LSĮ mokėtojams galiotų vienodos taisyklės, nepriklausomai nuo taikomos apskaitos politikos.
LSĮĮ taikymo požiūriu indėlių draudimo sąnaudos ir pertvarkymo fondo mokesčio sąnaudos, nustatytos LSĮĮ 6 straipsnio 7 dalyje, apskaičiuojant LSĮ, neįtraukiamos į palūkanų išlaidas (sąnaudas).
13. Dėl LSĮ bazės mažinimo indėlių draudimo įmokomis ir įnašais į Bendrą pertvarkymo fondą
Apskaičiuojant avansinį LSĮ už 2023 m. antrąjį ketvirtį, t. y. laikotarpį nuo 2023 m. gegužės 16 d. iki birželio 30 d., avansinio LSĮ bazė gali būti sumažinta 1/4 metinių įmokų dalimi padauginta iš koeficiento, o metinė LSĮ bazė — metine įmokų ir LSĮ suma, padauginta iš koeficiento.
14. Dėl proporcingumo taikymo apskaičiuojant grynąsias palūkanų pajamas skaičiuojant LSĮ už 2023 m. antrąjį ketvirtį
Apskaičiuojant grynąsias palūkanų pajamas skaičiuojant LSĮ už 2023 m. antrąjį ketvirtį, o taip pat ir ankstesnių 2018–2021 m. antrąjį ketvirtį, turėtų būti laikomasi tokio principo:
•pirmiausia, kiek prieinami, naudojami dieniniai duomenys;
•jei dieniniai duomenys už kurį nors laikotarpį ar visus laikotarpius, finansinės grupės narį ir pan., nėra prieinami, tai grynųjų pajamų daliai taikomas proporcingumo principas: gegužės mėnesį gautos atitinkamos grynosios palūkanų pajamos apskaičiuojamos viso mėnesio gautas grynąsias palūkanų pajamas padalijant iš visų to mėnesio dienų skaičiaus (31 d.) ir padauginant iš dienų nuo LSĮĮ įsigaliojimo dienos iki mėnesio pabaigos skaičiaus (16 d.);
•jei mėnesiniai duomenys nėra prieinami, antrąjį ketvirtį gautos atitinkamos grynosios palūkanų pajamos apskaičiuojamos viso antrojo ketvirčio gautas grynąsias palūkanų pajamas padalijant iš visų antrojo ketvirčio dienų skaičiaus (91 d.) ir padauginant iš dienų nuo LSĮĮ įsigaliojimo dienos iki ketvirčio pabaigos skaičiaus (46 d.).