Apie nealkoholinių saldintų gėrimų apmokestinimą akcizais nuo 2026 m.

1. Kokie nealkoholiniai saldinti gėrimai laikomi akcizų objektu nuo 2026 m. sausio 1 d.?

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo (toliau - AĮ) 3 straipsnio 22-1 dalimi, akcizų objektu laikomi nealkoholiniai saldinti gėrimai turintys pridėtinių cukrų, kai jų kiekis 100 ml gėrimo viršija 2,5 g, ar saldiklių turintis vanduo, mineralinis vanduo ir kiti gėrimai, kurie nepriskiriami prie alkoholinių gėrimų ir etilo alkoholio. AĮ taikymo tikslais nealkoholiniais saldintais gėrimais taip pat laikomi gėrimų koncentratai, tačiau jais nelaikomi farmacijos produktai, medicinos priemonės, maisto papildai, specialiosios medicininės paskirties maisto produktai, pradinio maitinimo kūdikių mišiniai ir tolesnio maitinimo kūdikių mišiniai.


2. Kas yra laikoma gėrimų koncentratu?

Pagal AĮ 3 straipsnio 17-1 dalį, gėrimų koncentratai suprantami kaip maisto produktai, kuriuos skiedžiant vandeniu arba kitais skysčiais ruošiami nealkoholiniai saldinti gėrimai.


3. Ar saldiklių turintys gėrimai laikomi akcizų objektu?

Taip.


4. Kas yra laikoma pridėtiniais cukrumis?

Pagal AĮ 3 straipsnio 22-7 dalį, pridėtiniais cukrumis laikomi nealkoholinių saldintų gėrimų gamybos metu pridedami cukrūs.


5. Kada atsiranda prievolė mokėti akcizus už saldintus nealkoholinius gėrimus?

Prievolė mokėti akcizus už saldintus nealkoholinius gėrimus atsiranda susiklosčius AĮ 75 straipsnio 1 dalyje nurodytoms aplinkybėms, kai akcizai už šiuos gėrimus nėra sumokėti, t. y., už:

1)verslo reikmėms gautus iš kitos Europos Sąjungos valstybės narės nealkoholinius saldintus gėrimus arba

2)verslo reikmėms Lietuvos Respublikoje pagamintus nealkoholinius saldintus gėrimus arba

3)importuotus nealkoholinius saldintus gėrimus arba

4)verslo reikmėms Lietuvos Respublikoje įsigytus nealkoholinius saldintus gėrimus.


6. Kokie asmenys turi Valstybinėje mokesčių inspekcijoje įsiregistruoti akcizų už saldintus gėrimus mokėtojais?

Pagal AĮ 75 straipsnio 4 dalį, šiais asmenimis turi įsiregistruoti asmenys verslo reikmėms gaunantys iš kitos Europos Sąjungos valstybės narės ir (arba) Lietuvos Respublikoje gaminantys nealkoholinius saldintus gėrimus.


7. Kas yra laikomi akcizų už nealkoholinius saldintus gėrimus mokėtojais?

Vadovaujantis AĮ 76 straipsniu, šiais mokėtojais yra laikomi registruoti akcizų už nealkoholinius saldintus gėrimus mokėtojai, nealkoholinių saldintų gėrimų importuotojai ir (arba) asmenys, verslo reikmėms Lietuvos Respublikoje įsigyjantys nealkoholinių saldintų gėrimų.


8. Ar nealkoholiniai saldinti gėrimai, skirti maisto produktų gamybai arba panaudoti etilo alkoholio, alkoholinių gėrimų ir nealkoholinių saldintų gėrimų, už kuriuos akcizai sumokėti, gamybai yra atleidžiami nuo akcizų?

Taip, vadovaujantis AĮ 77 straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktais. Tais atvejais, kai akcizai už saldintus gėrimus analizuojamu atveju yra sumokėti, jie yra grąžinami.


9. Ar viešojo maitinimosi įstaigoje pagaminti nealkoholiniai saldinti gėrimai yra atleidžiami nuo akcizų?

Pagal AĮ 77 straipsnio 1 dalies 5 punktą, nuo akcizų yra atleidžiami nefasuoti nealkoholiniai saldinti gėrimai, pagaminti viešojo maitinimo įstaigose. Tačiau šis atleidimo atvejis netaikomas sufasuotiems nealkoholiniams saldintiems gėrimams, t y., už viešojo maitinimo įstaigoje pagamintus nealkoholinius saldintus gėrimus, kurie yra sufasuoti, atsiranda prievolė mokėti akcizus.


10. Ar atsiranda prievolė mokėti akcizus už nealkoholinius saldintus gėrimus, kurie buvo atgabenti iš kitų Europos Sąjungos valstybių narių ar pagaminti Lietuvoje iki 2025 m. gruodžio 31 d.?

Ne.


11. Ar atsiranda prievolė mokėti akcizus už nealkoholinius saldintus gėrimus, skirtus paramai?

Taip, AĮ nenumato atleidimo nuo akcizų šiais atvejais.


12. Ar nealkoholinių saldintų gėrimų gamybai yra nustatomi reikalavimai steigti akcizais apmokestinamų prekių sandėlį?

Ne.


13. Ar sąskaitose faktūrose, PVM sąskaitose faktūrose ir / ar kituose dokumentuose, parduodant nealkoholinius saldintus gėrimus, privaloma išskirti akcizus?

Nėra privaloma, tačiau akcizai išskiriami paprašius pirkėjui. Teisės aktai nedraudžia į sąskaitą faktūrą ir PVM sąskaitą faktūrą įtraukti papildomus duomenis.

Kadangi Lietuvoje įsigyjami nealkoholiniai saldinti gėrimai turi būti jau apmokestinti akcizais Lietuvoje ir pirkėjui aktualu turėti tai pagrindžiančius įrodymus, todėl rekomenduojama šios informacijos pateikimą su verslo partneriais aptarti sutartyse.


14. Ar natūralios sultys, neturinčios pridėtinių cukrų / saldiklių, yra laikomos akcizų objektu?

Ne.


15. Ar nealkoholiniai saldinti gėrimai, kuriuose pridėtinių cukrų kiekis 100 ml gėrimo yra 2,5 g ir mažiau bei kurie neturi saldiklių yra laikomi akcizų objektu?

Ne.


16. Ar nealkoholiniai saldinti gėrimai, kuriuose pridėtinių cukrų kiekis 100 ml gėrimo yra 2,5 g ir mažiau, bet kurie papildomai turi saldiklių, yra laikomi akcizų objektu?

Taip.


17. Kokie akcizų tarifų dydžiai taikomi nealkoholiniams saldintiems gėrimams (išskyrus koncentratus), turintiems pridėtinių cukrų, kai jų kiekis 100 ml gėrimo viršija 2,5 g, nepriklausomai nuo saldiklių kiekio šiuose produktuose?

Šiems nealkoholiniams saldintiems gėrimams taikomi AĮ 78 straipsnio 1 dalyje nurodyti akcizų tarifai:

1)nealkoholiniams saldintiems gėrimams, kuriuose pridėtinių cukrų 100 ml gėrimo yra mažiau kaip 8 g, taikomas 7,4 euro už produkto hektolitrą akcizų tarifas, nustatytas AĮ 78 straipsnio 1 dalies 1 punkte;

2)nealkoholiniams saldintiems gėrimams, kuriuose pridėtinių cukrų 100 ml gėrimo yra 8 g arba daugiau, taikomas 21 euro už produkto hektolitrą akcizų tarifas, nustatytas AĮ 78 straipsnio 1 dalies 2 punkte.


18. Kokie akcizų tarifai taikomi gėrimų koncentratams?

Visais atvejais gėrimų koncentrams taikomas akcizų tarifas, nustatytas AĮ 78 straipsnio 2 dalyje, t. y., gėrimų koncentratams taikomas 105 eurų už produkto hektolitrą akcizų tarifas (jeigu jie skysti) arba 4,3 euro už produkto kilogramą akcizų tarifas (kitais atvejais).


19. Kokie tarifai taikomi nealkoholiniams saldintiems gėrimams, turintiems pridėtinių cukrų, kurių 100 ml gėrimo yra 2,5 g ir mažiau, ir saldiklių arba tik saldiklių?

Vadovaujantis AĮ 78 straipsnio 3 dalimi, šiems gėrimams taikomas AĮ 78 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytas akcizų tarifas, t. y., 7,4 euro už produkto hektolitrą akcizų tarifas.


20. Už kokį mokestinį laikotarpį turi būti teikiama akcizų deklaracija už nealkoholinius saldintus gėrimus?

Pagal AĮ 79 straipsnio 1 dalį, akcizų už nealkoholinius saldintus gėrimus mokestinis laikotarpis yra kalendorinis mėnuo. Jam pasibaigus, iki kito mėnesio 15 dienos asmuo, kuriam AĮ 75 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 4 punktuose nustatytais pagrindais atsiranda prievolė mokėti akcizus už saldintus gėrimus, privalo pateikti akcizų už nealkoholinius saldintus gėrimus deklaraciją, kurioje privalo būti deklaruota akcizų suma, apskaičiuota už nealkoholinius saldintus gėrimus, už kuriuos AĮ įstatymo 75 straipsnyje nustatytais pagrindais atsirado prievolė tą mokestinį laikotarpį sumokėti akcizus.

Atitinkamai akcizai už nealkoholinius saldintus gėrimus privalo būti sumokėti iki AĮ 79 straipsnio 1 dalyje nustatyto akcizų už nealkoholinius saldintus gėrimus deklaracijos pateikimo termino pabaigos, t. y., iki kito mėnesio 15 dienos.


21. Kokie tarifinių grupių kodai bus taikomi nealkoholiniams saldintiems gėrimams?

Nuo 2026 m. sausio 1 d. Akcizų įstatyme nurodytų akcizais apmokestinamų prekių tarifinių grupių kodų klasifikatoriuje, patvirtintame Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2002 m. birželio 14 d. įsakymu Nr. 156 „Dėl akcizais apmokestinamų prekių apskaitos“, nealkoholiniams saldintiems gėrimams nustatomi tokie tarifinių grupių kodai:

- 150 kodas, kuris skirtas nealkoholiniams saldintiems gėrimams, kuriuose pridėtinių cukrų 100 ml gėrimo yra daugiau kaip 2,5 g ir mažiau kaip 8 g;

- 151 kodas, kuris skirtas nealkoholiniams saldintiems gėrimams, kuriuose pridėtinių cukrų 100 ml gėrimo yra 8 g arba daugiau;

- 155 kodas, kuris skirtas nealkoholinių saldintų gėrimų koncentratams, matuojamiems litrais;

- 156 kodas, kuris skirtas nealkoholinių saldintų gėrimų koncentratams, matuojamiems kilogramais;

- 157 kodas, kuris skirtas nealkoholiniams saldintiems gėrimams, kuriuose pridėtinių cukrų 100 ml gėrimo yra iki 2,5 g ir saldiklių arba tik saldiklių.


22. Ar tirpieji kavos, kakavos ir arbatos gėrimų koncentratai laikomi akcizų objektu?

Taip, tirpieji kavos, kakavos ir arbatos gėrimų koncentratai, atitinkantys AĮ 3 straipsnio 22-1 ir 17-1 dalyse nurodytus požymius, laikomi akcizų objektu nuo 2026 m. sausio 1 d.


23. Ar greito paruošimo kisieliaus koncentratai laikomi akcizų objektu?

Taip, greito paruošimo kisieliaus koncentratai, atitinkantys AĮ 3 straipsnio 22-1 ir 17-1 dalyse nurodytus požymius, laikomi akcizų objektu nuo 2026 m. sausio 1 d.


24. Ar šaltos arbatos gėrimai laikomi akcizų objektu?

Taip, šaltos arbatos gėrimai, atitinkantys AĮ 3 straipsnio 22-1 dalyje nurodytus požymius, t. y., arbatos gėrimai, kuriuose pridėtinių cukrų kiekis 100 ml gėrimo viršija 2,5 g, arbatos šaltos arbatos gėrimai turintys saldiklių (nepriklausomai nuo jų kiekio produkte), laikomi akcizų objektu nuo 2026 m. sausio 1 d.


25. Ar gėrimų koncentratai, kuriuose pridėtinių cukrų kiekis 100 ml gėrimo koncentrato yra 2,5 g ir mažiau bei kurie neturi saldiklių yra laikomi akcizų objektu?

Ne.


26. Ar gėrimų koncentratai, kuriuose pridėtinių cukrų kiekis 100 ml gėrimo koncentrato yra 2,5 g ir mažiau, bet kurie papildomai turi saldiklių, yra laikomi akcizų objektu?

Taip.


27. Koks teisės aktas reglamentuoja asmenų, verslo reikmėms gaunančių nealkoholinių saldintų gėrimų iš kitų Europos Sąjungos valstybių narių ir (arba) Lietuvoje gaminančių nealkoholinius saldintus gėrimus, įregistravimo akcizų mokėtoju VMI, neįregistravimo akcizų mokėtoju ir išregistravimo iš akcizų mokėtojų tvarką?

Šią tvarką nustato Akcizų už nealkoholinius saldintus gėrimus mokėtojų registravimo taisyklės, patvirtintos Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2025 m. spalio 13 d. įsakymu Nr. VA-93 „Dėl Akcizų už nealkoholinius saldintus gėrimus mokėtojų registravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Registravimo taisyklės.)


28. Kaip yra pateikiamas prašymas asmenis įregistruoti akcizų mokėtojais bei kokie duomenys turi būti pateikiami kartu su prašymu?

Asmuo, privalantis įsiregistruoti akcizų mokėtoju, turi VMI pateikti laisvos formos prašymą įregistruoti akcizų mokėtoju, kuris pateikiamas el. pašto adresu [email protected].

Prašyme turi būti nurodyta prašymą įregistruoti akcizų mokėtoju pateikusio asmens:

1. mokesčių mokėtojo pavadinimas (vardas, pavardė);

2. mokesčių mokėtojo identifikacinis numeris, suteiktas Mokesčių mokėtojų registre.


29. Per kiek laiko yra išnagrinėjamas prašymas įregistruoti mokesčių mokėtoju?

VMI prašymą turi išnagrinėti per 5 darbo dienas nuo prašymo įregistruoti akcizų mokėtoju gavimo dienos bei atlikti vieną iš šių veiksmų:

1. įregistruoja asmenį akcizų mokėtoju ir atsakymą apie įregistravimą pateikia per VMI portalo e. VMI autorizuotų elektroninių paslaugų sritį Mano VMI. Įregistravus, asmeniui suteikiamas numeris – „SL-T“;

2. atsisako įregistruoti asmenį akcizų mokėtoju, jeigu:

2.1. pateikiami neteisingi ir (ar) ne visi duomenys;

2.2. prašymą įregistruoti akcizų mokėtoju pateikęs asmuo yra neregistruotas Mokesčių mokėtojų registre.

Motyvuotas atsakymas neįregistruoti akcizų mokėtoju asmeniui pateikiamas per Mano VMI, išskyrus tuos atvejus, kai prašymą pateikęs asmuo nėra įregistruotas Mokesčių mokėtojų registre.


30. Ar asmuo galės kreiptis dėl įregistravimo akcizų mokėtoju anksčiau nei įsigalioja Registravimo taisyklės, t. y., anksčiau nei 2026 m. sausio 1 d.?

Taip, tačiau, asmenų, kurie pateiks prašymą Valstybinei mokesčių inspekcijai įsiregistruoti akcizų už nealkoholinius saldintus gėrimus mokėtoju iki 2025 m. gruodžio 31 d., registracija įsigalios 2026 m. sausio 1 d.


31. Įmonė, kuri užsiima nealkoholinių saldintų gėrimų gamyba, turi 4 atskiras nealkoholinių saldintų gėrimų gamybos vietas. Ar įmonė turi įsiregistruoti akcizų mokėtoja pagal kiekvieną saldintų gėrimų gamybos vietą ar suteikiamas vienas bendras identifikacinis numeris?

Įmonei, kuri pateikia prašymą įsiregistruoti akcizų mokėtoja, suteikiamas vienas bendras identifikacinis numeris, nepriklausomai nuo jos turimų nealkoholinių saldintų gėrimų gamybos vietų skaičiaus Lietuvoje.


32.Kokia tvarka asmenys išsiregistruoja / gali būti išregistruojami iš akcizų mokėtojų pagal Registravimo taisykles?

Asmuo išregistruojamas iš akcizų mokėtojų:

1. asmens laisvos formos prašymu išregistruoti iš akcizų mokėtojų;

2. VMI iniciatyva.

Asmuo, pageidaujantis išsiregistruoti iš akcizų mokėtojų, turi VMI pateikti laisvos formos prašymą išregistruoti iš akcizų mokėtojų, kuris pateikiamas el. pašto adresu [email protected], bei jame nurodyti:

1. mokesčių mokėtojo pavadinimą (vardą, pavardę);

2. mokesčių mokėtojo identifikacinį numerį, suteiktą Mokesčių mokėtojų registre.

Asmuo išregistruojamas iš akcizų mokėtojų VMI iniciatyva, jeigu:

1. ne trumpiau kaip vienerius metus iš eilės nevykdoma veikla, susijusi su nealkoholiniais saldintais gėrimais, dėl kurios asmuo buvo įregistruotas akcizų mokėtoju;

2. ne trumpiau kaip 6 mokestinius laikotarpius iš eilės neteikiamos akcizų deklaracijos (AKC430 forma);

3. akcizų mokėtojas yra išregistruotas iš Mokesčių mokėtojų registro;

4. akcizų mokėtojas yra pripažintas bankrutavusiu arba yra likviduotas.

VMI per 5 darbo dienas nuo prašymo išregistruoti iš akcizų mokėtojų gavimo dienos arba aukščiau nurodytų aplinkybių nustatymo dienos išregistruoja asmenį iš akcizų mokėtojų ir jį per Mano VMI raštu informuoja apie išregistravimą iš akcizų mokėtojų, nurodydama išregistravimo priežastis. Asmuo apie išregistravimą per Mano VMI nėra informuojamas, jeigu jis iš akcizų mokėtojų yra išregistruojamas, nes yra pripažintas bankrutavusiu arba yra likviduotas, arba akcizų mokėtojas yra išregistruotas iš Mokesčių mokėtojų registro.


33. Ar nealkoholiniams saldintiems gėrimams yra taikomas akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimas (AMLAR) ir speciali akcizais apmokestinamų prekių gabenimo tvarka (su e-AD / e-SAD dokumentais)?

Ne.


34. Ar nuo akcizų atleidžiami nealkoholiniai saldinti gėrimai, kurie išgabenami į kitą Europos Sąjungos valstybę narę arba eksportuojami į trečiąsias šalis?

Taip, šie nealkoholiniai saldinti gėrimai yra atleidžiami nuo akcizų (AĮ 77 straipsnio 1 dalies 1 punktas ir 19 straipsnio 1 dalies 1 punktas).


35. Kokia akcizų grąžinimo tvarka už nealkoholinius saldintus gėrimus, tais atvejais, kai šie gėrimai yra atleidžiami nuo akcizų?

Registruotiems akcizų mokėtojams sumokėti akcizai už nealkoholinius saldintus gėrimus grąžinami/mažinama mokėtina akcizų suma deklaruojant akcizų deklaracijoje (AKC430 forma).

Kitais atvejais, sumokėti akcizai grąžinami Akcizų grąžinimo taisyklių, patvirtintų Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2002 m. rugpjūčio 30 d. įsakymu Nr. 255 „Dėl akcizų grąžinimo“, nustatyta tvarka pateikus VMI prašymą grąžinti / įskaityti sumokėtus akcizus.

Kartu su prašymu turi būti pateikti:

1. akcizų sumokėjimą įrodantys dokumentai (pvz., gautų sąskaitų faktūrų (PVM sąskaitų faktūrų), kuriose nurodyta akcizų suma, kopijos arba kiti įrodymai, kuriais patvirtinamas akcizų sumokėjimas Lietuvoje);

2. įrodymai, pagrindžiantys teisę susigrąžinti akcizus;

3. taip pat nedraudžiama pateikti ir kitus dokumentus ar duomenis, pagrindžiančius grąžintinos akcizų sumos susidarymą.


36. Kaip įvertinamas pridėtinių cukrų kiekis gėrimų koncentrate, jeigu šie koncentratai nėra skysti, t. y., negalima įvertinti pridėtinių cukrų kiekio 100 ml gėrimo koncentrato?

Gėrimų koncentratams pridėtinių cukrų kiekis turėtų būti vertinamas atsižvelgiant į jų pavidalą (formą) - 100 ml (jeigu jie skysti) arba 100 g (kitais atvejais) produkto.


37. Ar pieno, kefyro, pasukų gėrimai laikomi akcizų objektu?

Taip, pieno, kefyro, pasukų gėrimai, atitinkantys AĮ 3 straipsnio 22-1 nurodytus požymius (t. y., jeigu pieno, kefyro, pasukų gėrimuose pridėtinių cukrų kiekis 100 ml gėrimo viršija 2,5 g, arba šie gėrimai turi saldiklių (nepriklausomai nuo jų kiekio produkte), laikomi akcizų objektu nuo 2026 m. sausio 1 d.

Svarbu pažymėti, kad kiekvienu konkrečiu atveju turi būti vertinama ir analizuojamų produktų vartojimo paskirtis, t. y., ar jie skirti gerti.


38. Ar natūraliai vaisių sultyse ar koncentratuose esantys cukrūs laikomi pridėtiniais cukrumis?

Ne.


39. Gaminant nealkoholinį saldintą gėrimą maišomos obuolių, morkų ir bananų sultys, kuriose yra tik natūraliai jose esančių cukrų. Papildomi pridėtiniai cukrūs į nealkoholinį saldintą gėrimą nėra dedami. Ar tokiame gėrime esantys cukrūs yra laikomi pridėtiniais cukrumis?

Ne. Atitinkamai toks gėrimas nebus laikomas akcizų objektu.


40. Gaminant nealkoholinį saldintą gėrimą yra naudojamos sultys ir sulčių koncentratai, kuriuose yra tiek natūraliai juose esančių cukrų, tiek ir pridėtinių cukrų. Kurie cukrūs laikomi pridėtiniais galutiniame produkte?

Tais atvejais, kai nealkoholinių saldintų gėrimų gamyboje naudojamos sultys ar sulčių koncentratai, kuriuose yra tiek natūralių, tiek ir pridėtinių cukrų, atitinkamai juose esantys pridėtiniai cukrūs, kurie kartu su sultimis ar gėrimų koncentratais yra gamybos metu pridedami į nealkoholinį saldintą gėrimą, visais atvejais bus laikomi pridėtiniais cukrumis ir galutiniame produkte, t. y., bus įskaičiuojami į galutinio produkto pridėtinių cukrų kiekį.

Sultyse ar sulčių koncentratuose natūraliai esantys cukrūs galėtų būti neįskaičiuojami į bendrą gaminamo galutinio nealkoholinio saldinto gėrimo pridėtinių cukrų kiekį, jeigu tokius natūralius sultyse ar sulčių koncentratuose esančius cukrus galima būtų aiškiai išskirti / išskaičiuoti.

Tačiau tais atvejais, kai nėra galimybės išskaičiuoti / atskirti sultyse ar sulčių koncentratuose esančių natūralių ir pridėtinių cukrų kiekio, visi juose esantys cukrūs (įskaitant ir natūralius cukrus), gamybos metu pridedami į nealkoholinį saldintą gėrimą, būtų laikomi pridėtiniais cukrumis galutiniame produkte.


41. Sulčių gėrimo koncentratas, kuriame yra tik natūralios kilmės cukrų, gamybos metu yra skiedžiamas vandeniu bei gaunamas nealkoholinis saldintas gėrimas. Ar gamybos metu gautas gėrimas laikomas akcizų objektu?

Ne.


42. Ar pienas ir pieno produktai, kuriuose yra tik natūraliai juose esančių cukrų (laktozės), laikomi akcizų objektu?

Ne.


43. Nealkoholinio saldinto pieno gėrimo gamybos metu į jį dedamos uogienės, kuriose yra tiek natūraliai jose esančio cukraus, tiek ir pridėtinio. Atitinkamai šiame gėrime yra ir natūraliai piene esančios laktozės. Kurie cukrūs laikomi pridėtiniais pagamintame pieno gėrime?

Tais atvejais, kai pieno gėrimo gamybos metu į jį dedamos uogienės, kuriose yra tiek natūralių, tiek ir pridėtinių cukrų, atitinkamai jose esantys pridėtiniai cukrūs, visais atvejais bus laikomi pridėtiniais cukrumis ir galutiniame produkte, t. y., bus įskaičiuojami į galutinio produkto pridėtinių cukrų kiekį.

Uogienėse esantys natūralios kilmės cukrūs galėtų būti neįskaičiuojami į bendrą gaminamo galutinio nealkoholinio saldinto pieno gėrimo pridėtinių cukrų kiekį, jeigu tokius natūralius uogienėse esančius cukrus galima būtų aiškiai išskirti / išskaičiuoti.

Tačiau tais atvejais, kai nėra galimybės išskaičiuoti / atskirti uogienėse esančių natūralių ir pridėtinių cukrų kiekio, visi juose esantys cukrūs (įskaitant ir natūralius cukrus) bus laikomi pridėtiniais.

Galutiniame produkte esanti natūrali pieno laktozė taip pat galėtų būti nelaikoma pridėtiniu cukrumi pieno gėrime, jeigu akcizus apskaičiuojantis asmuo gali aiškiai atskirti natūralių cukrų (laktozės) kiekį produkte.

Tačiau, tais atvejais, kai nebus galimybės nustatyti / aiškiai atskirti natūralių ir pridėtinių cukrų kiekio, visi gėrime esantys cukrūs bus laikomi pridėtiniais cukrumis (įskaitant ir pieno laktozę) bei apmokestinami akcizais.


44. Ar teisės aktai nustato konkrečią pridėtinių cukrų apskaičiavimo tvarką akcizų tikslais?

AĮ ir jį įgyvendinantys teisės aktai nenustato metodikos pagal kurią būtų galima konkrečiai nustatyti pridėtinių cukrų kiekį, todėl kiekvienas atvejis turi būti vertinamas individualiai, t. y., pridėtinių cukrų kiekio apskaičiavimui gali būti naudojami laboratoriniai tyrimai, visa turima informacija iš dokumentų (pvz., gėrimo receptūros, PVM sąskaitos faktūros, produkto etiketės ir kita), svarbiausia, kad iš jos būtų galima aiškiai nustatyti pridėtinių ir / arba natūralių cukrų kiekį produkte.


45. Kuriuo momentu atsiranda prievolė mokėti akcizus už Lietuvoje pagamintus nealkoholinius saldintus gėrimus ar gėrimų koncentratus?

Pagamintu nealkoholiniu saldintu gėrimu / koncentratu yra laikomas galutinis produktas, kuris yra tinkamas patiekti į rinką (parduoti), t. y., į pardavimui skirtą pakuotę išpilstytas nealkoholinis saldintas gėrimas ar koncentratas. Taigi, kai nealkoholinį saldintą gėrimą ar koncentratą asmuo pagamina ir išpilsto (sufasuoja) į pardavimui skirtą pakuotę, o jeigu pilstymo paslaugą suteikia kitas asmuo, tai kai gėrimo gamintojas jį gauna išpilstytą (sufasuotą), atsiranda prievolė apskaičiuoti ir sumokėti akcizus.


46. Kuriuo momentu atsiranda prievolė mokėti akcizus už iš kitų ES valstybių narių atgabentus nealkoholinius saldintus gėrimus ar gėrimų koncentratus?

Kai nealkoholiniai saldinti gėrimai / gėrimų koncentratai tiek fasuoti į pardavimui skirtą pakuotę, tiek nefasuoti ir skirti išpilstymui (fasavimui) iš kitų valstybių narių yra atgabenami į Lietuvą, atsiranda prievolė apskaičiuoti ir sumokėti akcizus.


47. Kokios leistinos pridėtinių cukrų reikšmių paklaidos nealkoholiniuose saldintuose gėrimuose (įskaitant pieno gėrimus)? Pavyzdžiui, pridėtinių cukrų kiekis nealkoholiniame saldintame gėrime pagal apskaičiavimus yra 2,45 g / 100 g produkto, o laboratorinis tyrimas rodo – 2,55 g / 100 g produkto.

AĮ ir jį įgyvendinantys teisės aktai nenustato leistinos pridėtinių cukrų paklaidos produktuose, todėl nurodytu atveju turi būti vadovaujamasi laboratorinių tyrimų išvadoje nurodytais pridėtinių cukrų kiekiais.


48. Kada vaisių tyrės ir pieno produktai, turintys pridėtinių cukrų, yra laikomi skirtais gerti?

AĮ ir jį įgyvendinantys teisės aktai nenustato specialių kriterijų, kuriais remiantis akcizų tikslais gėrimai galėtų būti laikomi skirtais gerti. Todėl kiekvienas konkretus atvejis turi būti vertinamas individualiai, atsižvelgiant į produkto konsistenciją ir įprastą vartojimo būdą. Tokia informacija dažniausiai gamintojo pateikiama produkto etiketėje ar kitoje su produktu susijusioje informacijoje. Tokia produkto paskirtis įprastai nurodyta ir ant pakuotės.