Mokestinės prievolės, susijusios su influencerių (nuomonės formuotojų) veikla


1.Kas yra influenceris (nuomonės formuotojas)?

Pagal viešojoje erdvėje skelbiamą informaciją, influenceris (nuomonės formuotojas) yra asmuo, turintis galimybę įtakoti kitų žmonių požiūrį ar elgseną dėl savo autoriteto, žinių, padėties ar ryšio su savo auditorija, kurią jis gali paveikti ne tik asmeniniu žavesiu, bet ir turinio originalumu. Influenceriai (nuomonės formuotojai) įgyja didelį sekėjų skaičių, t. y. galimus vartotojus siūlomoms prekėms ar paslaugoms, ir turi galimybę atlikti tiesioginius arba netiesioginius prekių ar paslaugų pardavimus, daryti įtaką pirkimo sprendimui.


2.Kada ir kaip reikia pranešti apie pradedamą vykdyti individualią veiklą ir kokį veiklos kodą reikėtų pasirinkti, fiziniam asmeniui norint vykdyti influencerio veiklą?

Nuolatinis Lietuvos gyventojas, pradėjęs (arba prieš pradedant) vykdyti individualią veiklą (įskaitant gyventoją, pradėjusį kitos rūšies individualią veiklą, t. y. kai pradeda vykdyti kitą individualią veiklą), apie veiklos vykdymo pradžią privalo pranešti mokesčio administratoriui Fizinių asmenų individualios veiklos duomenų įregistravimo į Mokesčių mokėtojų registrą ir išregistravimo iš Mokesčių mokėtojų registro taisyklių nustatyta tvarka. Apie pradedamą vykdyti individualią veiklą (įskaitant pradedamą vykdyti naujos rūšies veiklą) yra pranešama, mokesčio administratoriui pateikiant prašymą įregistruoti duomenis apie individualios veiklos vykdymą Mokesčių mokėtojų registre. Prašymas gali būti pateiktas per Valstybinės mokesčių inspekcijos (toliau - VMI) portalo e. VMI autorizuotų elektroninių paslaugų sritį c, konsultavimo telefonu arba apskrities VMI padalinyje.

Informaciją dėl veiklos rūšies kodo pasirinkimo pagal Ekonominės veiklos rūšių klasifikatorių (toliau – EVRK), pagal kompetenciją teikia Valstybės duomenų agentūra (toliau – VDA; konsultacijos teikiamos telefonu +37068976725 ar el. paštu [email protected]). Todėl prieš teikiant prašymą siūlytume kreiptis į VDA dėl teisingo EVRK kodo parinkimo.

Mūsų turima informacija, fizinis asmuo, norėdamas vykdyti influencerio (nuomonės formuotojo) veiklą, galėtų pasirinkti EVRK 2.1 red. kodą 73.00.00 – Reklamos, rinkos tyrimų ir viešųjų ryšių veikla ir (arba) 73.10.00 – Reklama.


3.Ar apmokestinami gyventojų pajamų mokesčiu influencerio, vykdančio individualią veiklą, iš įmonės gauti produktai kaip atlygis už teikiamą reklamos paslaugą?

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 10 straipsnio nuostatomis, pajamoms iš individualios veiklos priskiriamos bet kokios gyventojo pajamos, kurias jis gavo vykdydamas individualią veiklą (įskaitant šios veiklos pajamas, gautas ne pinigais).

Tokiais atvejais, kai influenceriui už teikiamas paslaugas kita šalis atlygina prekėmis ar paslaugomis, tai laikoma, jog influenceris gavo / uždirbo pajamų. Tokiu būdu gautos influencerių pajamos laikomos natūra gautomis pajamomis ir apmokestinamos bei deklaruojamos tokia pat tvarka, kaip iš individualios veiklos pagal pažymą gautos pajamos, jei atlygis būtų gautas pinigais.


4.Kokias išlaidas influenceris, vykdantis individualią veiklą, gali priskirti leidžiamiems atskaitymams?

Nuolatinio Lietuvos gyventojo, kuris verčiasi individualia veikla, leidžiamais atskaitymais laikomos su per mokestinį laikotarpį faktiškai gautomis arba uždirbtomis individualios veiklos pajamomis susijusios nuolatinio Lietuvos gyventojo patirtos įprastinės šiai veiklai išlaidos, jeigu tokios išlaidos nėra priskirtos neleidžiamiems atskaitymams ar riboto dydžio leidžiamiems atskaitymams. Tokios išlaidos kaip filmavimui ar fotografavimui skirtų patalpų nuomos, fotografų, videografų, filmavimo ar fotografavimo metu reikalingų stilistų ir makiažo specialistų, reklaminės medžiagos montuotojų, filmavimo, fotografavimo, apšvietimo įrangos nuomos, išskirtinių rūbų, aksesuarų, papuošalų, kosmetikos ir pan., kurios yra skirtos, būtinos bei reikalingos suteikti konkrečiai reklamos paslaugai (tokių paslaugų ir prekių išlaidos sudarys teikiamų reklamos paslaugų kainos dalį, bus įtrauktos į teikiamų reklamos paslaugų kainas ir pan.), gali būti priskiriamos leidžiamiems atskaitymams. Pažymėtina, jog tokios patirtos išlaidos privalo būti pagrįstos dokumentais, turinčiais visus Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatyme ir kituose Lietuvos Respublikos teisės aktuose numatytus privalomus apskaitos dokumentų rekvizitus.

Paminėtina, jog influenceris gali pasirinkti ir vietoje faktiškai patiriamų išlaidų leidžiamais atskaitymais pripažinti sumą, lygią 30 procentų gautų (uždirbtų) individualios veiklos pajamų. Šiuo atveju nėra privaloma turėti išlaidas pagrindžiančių apskaitos dokumentų.


5.Ar influencerio veikla laikoma ekonomine veikla ir yra PVM objektas?

Taip, influencerio veikla laikoma ekonomine veikla ir yra PVM objektas, kai influenceriai teikia paslaugas (tiekia prekes) už atlygį ir paslaugų teikimas (prekių tiekimas) Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo (toliau - PVM įstatymas) požiūriu vyksta šalies teritorijoje.


6.Kada asmeniui, vykdančiam influencerio veiklą, atsiranda prievolė registruotis PVM mokėtoju?

Asmuo, vykdantis influencerio veiklą, privalo pateikti prašymą įregistruoti jį PVM mokėtoju bei už teikiamas paslaugas (tiekiamas prekes) skaičiuoti PVM ir mokėti jį į biudžetą, jeigu bendra atlygio už vykdant ekonominę veiklą šalies teritorijoje suteiktas PVM apmokestinamas paslaugas (prekes) suma viršija PVM įstatymo 71 straipsnio 2 dalyje nustatytą 45 000 eurų ribą. Taip pat prievolė registruotis PVM mokėtoju gali atsirasti dėl kontroliuojamų asmenų (PVM įstatymo 71 straipsnio 7 dalis) ir prekių įsigijimo iš kitų valstybių narių, kai viršijama PVM įstatymo 71(1) straipsnyje nustatyta 14 000 eurų riba.


7.Ar influenceris, vykdymas individualią veiklą ir tuo pat metu kontroliuodamas vieną juridinį asmenį (pvz., mažąją bendriją), gautas fizinio ir juridinio asmens pajamas turėtų sumuoti kartu dėl prievolės registruotis PVM mokėtoju?

Ne, kontroliuojant tik vieną juridinį asmenį, juridinio asmens pajamos nėra sumuojamos su fizinio asmens pajamomis, gautomis pagal individualios veiklos pažymą, t. y. tiek juridinis asmuo, tiek influenceris 45 000 eurų pajamų ribą dėl privalomos registracijos PVM mokėtoju turi skaičiuoti atskirai. Tačiau, jei influenceris yra sudaręs civilinių paslaugų sutartį su mažąja bendrija, gautas pajamas turėtų sumuoti su pajamomis gautomis pagal individualią veiklą dėl registracijos PVM mokėtoju, t. y. fizinio asmens ekonominės veiklos pajamos vertinamos bendrai.

Tačiau, jeigu influenceris kontroliuoja daugiau nei vieną juridinį asmenį (pvz., kontroliuoja MB ir UAB), tai jam ir jo kontroliuojamiems juridiniams asmenims kyla prievolė sumuoti pajamas bendrai, nebent įrodoma, kad nė vienas jų valdymo organas ir (arba) atskiras valdymo organo narys nėra tas pats asmuo ir jų faktiškai vykdoma ekonominė veikla nėra to paties pobūdžio bei kad jie neveikia vienas kito naudai ar interesais.


8. Kur reikia pateikti prašymą, norint įsiregistruoti PVM mokėtoju?

Asmuo, vykdantis influencerio veiklą, norėdamas registruotis PVM mokėtoju, turi pateikti prašymą elektroniniu būdu per VMI portalo autorizuotų elektroninių paslaugų sritį Mano VMI pasirinkęs skiltį Paslaugos > PVM mokestis ir registracija > PVM mokėtojo registravimas, duomenų keitimas.


9.Ar influenceris, PVM mokėtojas, gali į PVM atskaitą įtraukti filmavimui ar fotografavimui skirtų patalpų nuomos, fotografų, videografų, filmavimo ar fotografavimo metu reikalingų stilistų ir makiažo specialistų, reklaminės medžiagos montuotojų, filmavimo, fotografavimo, apšvietimo įrangos nuomos, kitų paslaugų ir prekių pirkimo PVM?

Šių paslaugų ir prekių pirkimo PVM galima traukti į PVM atskaitą tik ta dalimi, kiek šios paslaugos ir prekės bus skirtos ir būtinos reklamos paslaugoms teikti (tokių paslaugų ir prekių išlaidos sudarys influencerio teikiamų reklamos paslaugų kainos dalį, bus įtrauktos į teikiamų reklamos paslaugų sąmatas ir pan.), ir influenceris galės tai pagrįsti objektyviais įrodymais bei turės tinkamai savo vardu išrašytas tokių paslaugų ir prekių įsigijimą patvirtinančias PVM sąskaitas faktūras.


10.Ar influenceris, PVM mokėtojas, gali į PVM atskaitą įtraukti išlaidas, patirtas įsigyjant išskirtinius rūbus, aksesuarus, papuošalus, kosmetiką, odos priežiūros priemones, viešbučių, apartamentų, jachtų nuomos, skrydžių, maitinimo restoranuose paslaugas?

Jei šios išlaidos neįtraukiamos į konkrečių teikiamų reklamos paslaugų sąmatą, nėra tokių paslaugų kainos dalis, tai PVM požiūriu šios išlaidos laikytinos nesusijusiomis su PVM apmokestinama ekonomine veikla (t. y. reklamos paslaugų teikimu) ir jų pirkimo PVM negali būti atskaitomas.


11.Kaip apmokestinamos influencerių gaunamos prekės (dovanos) mainais už teikiamas reklamos paslaugas socialiniuose tinkluose?

Pagal PVM įstatymo nuostatas, kai du ūkio subjektai, vykdantys ekonominę veiklą, atsiskaito vienas su kitu prekėmis ar paslaugomis, laikoma, kad kiekviena sandorio šalis tiekia prekes arba teikia paslaugas – tai yra mainų sandoris (PVM įstatymo 10 straipsnis). Todėl, prekes influenceriams tiekiantys Lietuvos PVM mokėtojai (juridiniai ir fiziniai asmenys) turi išrašyti PVM sąskaitas faktūras ir tiekiamas prekes apmokestinti PVM, taikant PVM įstatyme nustatytą PVM tarifą, o influenceriai, PVM mokėtojai - PVM sąskaitas faktūras už suteiktas reklamos paslaugas.

Pelno mokesčio apskaičiavimo tikslais, kai ūkio subjektas, atsiskaito su influenceriu prekėmis ar paslaugomis, laikoma, kad įvyksta mainų sandoris, kuris apmokestinamas bendra Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatyme (toliau – PM įstatymas) nustatyta tvarka, t. y. ūkio subjektas, vadovaujantis PM įstatymu, turi pripažinti pajamas už perduotas / parduotas prekes ir turėdamas pagrindžiančius dokumentus - prekių reklamos sąnaudas.


12.Kaip mainų atveju turi būti nustatoma influencerių teikiamų reklamos paslaugų apmokestinamoji vertė?

Mainų atveju apmokestinamoji vertė, nuo kurios skaičiuojamas PVM, nustatoma atskirai kiekvienam sandoriui pagal PVM įstatymo 15 straipsnio nuostatas. Kai už teikiamas reklamos paslaugas atlyginama tiekiama preke (tiekiamomis prekėmis), apmokestinamoji vertė, nuo kurios turi būti apskaičiuotas PVM, yra atlygis, kuris būtų gautas, jeigu jis būtų gautas pinigais (PVM įstatymo 15 straipsnio 1 dalis).


13.Ar juridinis asmuo (pvz., MB, UAB), PVM mokėtojas, gali įtraukti į PVM atskaitą kilnojamojo ir nekilnojamojo turto pirkimo PVM, kai šis turtas naudojamas influencerio (kaip fizinio asmens) veikloje?

Juridinis asmuo, PVM mokėtojas, į PVM atskaitą gali įtraukti turto pirkimo PVM (jo dalį), tik tuo atveju, jei turtas skirtas ir, atsižvelgiant į vykdomos veiklos specifiką, būtinas juridinio asmens PVM apmokestinamai veiklai vykdyti (pvz., lengvasis automobilis ar nekilnojamasis turtas nuomai su PVM; nekilnojamasis turtas renginių organizavimui, kai už renginį, įvykusį tame turte išrašoma PVM sąskaita faktūra; reklamos paslaugoms, kai, reklama filmuojama tame nekilnojamame turte ir už reklamos paslaugas išrašoma PVM sąskaita faktūra reklamos užsakovui; pramogų organizavimo veiklai ir pan.).


14.Kokios prievolės dėl PVM atskaitos tikslinimo atsiranda juridiniam asmeniui, PVM mokėtojui, kai jo kilnojamasis ir nekilnojamasis turtas, naudojamas asmeniniams influencerio poreikiams?

Kai juridinio asmens, PVM mokėtojo, kilnojamasis ir nekilnojamasis ilgalaikis turtas, kurio pirkimo PVM buvo įtrauktas į PVM atskaitą, naudojamos asmeniniams poreikiams (pvz., nekilnojamame turte gyvena influenceris; automobilis naudojamas asmeniniais tikslais ir kt.) atsiranda prievolė apskaičiuoti pardavimo PVM, kaip už privatiems poreikiams sunaudotas prekes, paslaugas (PVM įstatymo 5 ir 8 straipsniai).


15.Tarkime nuolatiniam Lietuvos gyventojui – influenceriui, pasirinkus įsteigti įmonę ir įmonės vardu teikti reklamos paslaugas, kokius įrodymus turi turėti įmonė, norėdama pripažinti patirtas išlaidas, susijusias su reklamos teikimu, leidžiamais atskaitymais?

Įmonių patiriamos išlaidos gali būti pripažįstamos leidžiamais arba ribojamų dydžių leidžiamais atskaitymais tik tokios, kurios yra tiesiogiai susijusios su faktiškai įmonės uždirbtomis pajamomis ir jei jos yra pagrįstos bei tinkamai apskaitomos ir atitinka PM įstatymo reikalavimus.

Įrodymais, kad įmonė teikia reklamos paslaugas galėtų būti:

a) sąnaudų pagrįstumas, t. y. sąnaudos turi būti pagrįstos ir susijusios su įmonės veikla, svarbu turėti dokumentus, įrodančius sąnaudų patyrimą (pvz., sutartys, sąskaitos faktūros ir pan.) bei sąnaudos turi būti protingos ir atitikti rinkos kainas;

b) ryšys su gaunamomis įmonės vardu pajamomis, t. y. sąnaudos turi būti tiesiogiai susijusios su įmonės pajamų gavimu, pvz., gautų reklamai prekių panaudojimą patvirtinantys dokumentai;

c) sutartis su reklamos užsakovu, kuriose turi būti aiškiai apibrėžtas reklamuojamas produktas ar paslauga, konkrečiai įvardinta kas atlieka reklamos paslaugą (ar įmonė ar fizinis asmuo - influenceris), atlygio dydis ir mokėjimo sąlygos;

d) paslaugos atlikimo faktą patvirtinantys dokumentai: PVM sąskaitos faktūros ar sąskaitos faktūros, t. y. dokumentai kurie patvirtina, kad įmonė suteikė paslaugas. Dokumentuose turi būti nurodyta paslaugų suteikimo data, suma ir kita svarbi informacija;

e) taip pat turi būti įrodymai apie reklamos sklaidą, pvz., ekrano nuotraukos, nuorodos į publikacijas, ataskaitos apie pasiekiamumą ir įsitraukimą. Šie įrodymai turėtų būti saugomi ir prieinami esant poreikiui.


16.Tarkime Lietuvos gyventojas – influenceris yra įsteigęs įmonę, kuri vykdo kelias veiklas, tarkime prekybą ir reklamos paslaugas, ir savo (fizinio asmens) vardu reklamuoja savo įsteigtos įmonės bei kitų asmenų prekes ir / ar paslaugas. Reklamos kūrimui yra naudojamas įmonės vardu įsigytas turtas: prabangūs automobiliai ir nekilnojamasis turtas, esantis kurortinėje teritorijoje. Ar įmonei įsigijus tokį prabangų turtą, jam galima skaičiuoti nusidėvėjimą ir jį priskirti įmonės ribojamų dydžių leidžiamiems atskaitymams?

Pagal PM įstatymo 17 straipsnio 1 dalį, leidžiami atskaitymai yra visos faktiškai patirtos įprastinės vykdomai veiklai vieneto sąnaudos, būtinos vieneto pajamoms uždirbti ar vieneto ekonominei naudai gauti, jeigu šis įstatymas nenustato ko kita.

PM įstatymo 19 straipsnyje yra įtvirtinta nuostata, kad nenaudojamo įmonės veikloje turto nusidėvėjimas yra neskaičiuojamas. Todėl įmonės vardu įsigyto turto, kuris yra nenaudojamas įmonės arba yra naudojamas influencerių, kaip fizinių asmenų, veikloje, nusidėvėjimo išlaidos PMĮ taikymo tikslais priskiriamos neleidžiamiems atskaitymams, pagal PM įstatymo 31 straipsnio 1 dalies 13 punktą, kaip neįprastinės vieneto vykdomai veiklai sąnaudos.


17.Tarkime nuolatiniai Lietuvos gyventojai – influenceriai yra įsteigę įmones (pvz., UAB ar MB) ir savo įmonių vardu reklamuoja kitų juridinių asmenų prekes. Kuriant reklamos turinį, įmonėms (UAB / MB) yra perduodamos užsakovų reklamuojamos prekės, kurios sunaudojamos reklamos metu. Ar tokios sunaudotos reklamuojamos prekės priskiriamos įmonių leidžiamiems atskaitymams?

Išlaidos, kurios pagal PM įstatymą gali būti pripažįstamos leidžiamais arba ribojamų dydžių leidžiamais atskaitymais turi būti susijusios su UAB / MB pajamų uždirbimu (PM įstatymo 17 straipsnis). Vadinasi, už sukurtą reklamą užsakovui UAB / MB vardu turi būti išrašyta PVM sąskaita faktūra arba sąskaita faktūra. Jei UAB / MB vardu kuriamos reklamos (turinio) kūrimo metu yra sunaudojamos kitų asmenų nemokamai perduotos reklamuojamos prekės bei paslaugos, laikoma, kad UAB / MB nepatyrė išlaidų reklamos metu sunaudotoms prekėms įsigyti. Jei UAB / MB vardu kuriamos reklamos (turinio) kūrimo metu yra sunaudojamos iš kitų asmenų už atlygį (yra prekių ar paslaugų įsigijimo faktą patvirtinantys dokumentai) įsigytos reklamuojamos prekės bei paslaugos, tai tokių įsigytų ir sunaudotų reklamos tikslais prekių ar paslaugų įsigijimo išlaidos gali būti priskiriamos UAB / MB leidžiamais ar ribojamų dydžių leidžiamais atskaitymais.