Delspinigiai, baudos, palūkanos ir atleidimas nuo jų (88, 96-100 str., 138-143 str.)

Informuojame apie priimtą Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau - VMI) viršininko 2025 m. rugsėjo 24 d. įsakymą Nr. VA-84 „Dėl atleidimo nuo baudų, delspinigių ir palūkanų taisyklių pakeitimo“, kuriuo pakeistos ir nauja redakcija išdėstytos Atleidimo nuo baudų, delspinigių ir palūkanų taisyklės (toliau – Taisyklės). Šių Taisyklių nuostatos suderintos su 2025 m. birželio 19 d. Mokesčių administravimo įstatymo (toliau - MAĮ) Nr. IX-2112 2, 37-1, 38, 39, 40-1, 48, 61-2, 68, 71, 88, 100, 108, 140, 141, 148, 155, 159 straipsnių ir priedo pakeitimo bei papildymo 37-2, 61-5 ir 61-6 straipsniais įstatymu Nr. XV-309, kuriuo buvo pakeisti MAĮ 88, 100, 140 ir 141 straipsniai.

Pagal šiuos pakeitimus mokesčių mokėtojas gali būti atleidžiamas nuo baudų, delspinigių ar palūkanų:

  • nuo skaičiuojamų (apskaičiuotų) delspinigių, palūkanų, padidintų palūkanų, palūkanų delspinigių ar jų dalies, nepriklausomai nuo to, ar šie delspinigiai ir palūkanos buvo sumokėti ar išieškoti;

  • nuo baudos, nepriklausomai nuo to, ar mokesčių mokėtojas sumokėjo (arba jei mokestis buvo įskaitytas ar priverstinai išieškotas) su bauda susijusio mokesčio sumą, ar jei šio mokesčio sumokėjimo terminas pagal MAĮ nustatyta tvarka yra atidėtas arba išdėstytas.

Mokesčių mokėtojas gali būti atleidžiamas nuo delspinigių ir (ar) palūkanų esant MAĮ 100 straipsnio 1 dalyje numatytiems pagrindams, o nuo paskirtų baudų pagal MAĮ 139 ir 140 straipsnius – remiantis MAĮ 141 straipsnio 1 dalimi.

Registracijos numeris KM2633

Ši informacija skelbiama:
Delspinigiai, baudos, palūkanos ir atleidimas nuo jų (88, 96-100 str., 138-143 str.)

Delspinigių dydį, kuris visais atvejais negali būti mažesnis už nulį, ir jo apskaičiavimo tvarką nustato finansų ministras, atsižvelgdamas į praėjusio kalendorinio ketvirčio paskutinės darbo dienos Vyriausybės vertybinio popieriaus, kurio išpirkimo laikotarpis artimiausias 12 mėnesių laikotarpiui, pelningumą antrinės vertybinių popierių apyvartos rinkoje. Delspinigių dydis nustatomas minėtąjį dydį padidinus 7 procentiniais punktais, dalijant iš 365 ir gautą sumą apvalinant iki trijų skaičių po kablelio, laikant, kad apvalinant mažiausia įmanoma reikšmė 0,001. Jeigu kitas delspinigių dydis nenustatytas, taikomas paskutinis finansų ministro nustatytas delspinigių dydis, kurį galima pasitikrinti LR finansų minsiterijos svetainėje.

Delspinigiai mokesčių mokėtojui skaičiuojami:

1. už nesumokėtą arba pavėluotai į biudžetą sumokėtą mokesčių mokėtojo deklaruotą mokestį arba mokesčių mokėtojo (atitinkamo mokesčio įstatyme numatytu atveju — mokesčių administratoriaus) apskaičiuotą nedeklaruojamą mokestį;

2. už nesumokėtą arba pavėluotai sumokėtą patikrinimo metu mokesčių administratoriaus nustatytą nedeklaruotą deklaruojamą ar neapskaičiuotą nedeklaruojamą mokestį;

3. už pagal mokesčių mokėtojo prašymą nepagrįstai grąžintą (įskaitytą) mokesčio permoką (išskyrus tuos atvejus, kai per daug grąžinama (įskaitoma) dėl mokesčių administratoriaus klaidos).

Nuo 2025 m. rugpjūčio 1 d. LR finansų ministro įsakymu delspinigių dydis yra 0,026 procento už kiekvieną pavėluotą dieną

Teises aktai

Registracijos numeris KM0544

Ši informacija skelbiama:
Delspinigiai, baudos, palūkanos ir atleidimas nuo jų (88, 96-100 str., 138-143 str.)

Delspinigiai mokesčių mokėtojui skaičiuojami už:

  1. nesumokėtą ar pavėluotai sumokėtą į biudžetą mokesčių mokėtojo deklaruotą mokestį;

  2. nesumokėtą ar pavėluotai sumokėtą į biudžetą mokesčių mokėtojo (atitinkamo mokesčio įstatyme nustatytais atvejais — VMI) apskaičiuotą nedeklaruojamą mokestį.

Delspinigiai taip pat skaičiuojami už pagal mokesčių mokėtojo prašymą nepagrįstai grąžintą (įskaitytą) mokesčio permoką. Jeigu mokesčio permoka ar mokesčio skirtumas nepagrįstai grąžinami dėl VMI, pavyzdžiui, klaidos, atsiradusios apdorojant deklaracijos duomenis, delspinigiai tokiu atveju mokesčių mokėtojui neskaičiuojami.“

Mokesčių mokėtojui delspinigiai skaičiuojami ir už laiku nesumokėtą avansinį mokestį.

Delspinigiai mokesčių mokėtojui taip pat apskaičiuojami, kai VMI mokestinio patikrinimo metu nustato, kad:

1. buvo nesumokėtas arba pavėluotai sumokėtas į biudžetą mokesčių administratoriaus nustatytas nedeklaruotas deklaruojamas mokestis. Laikoma, kad mokesčių mokėtojas nedeklaravo deklaruojamo mokesčio, jeigu jis mokesčių administratoriui nepateikė mokesčio deklaracijos ar pateiktoje mokesčio deklaracijoje nurodė mažesnę mokėtiną mokesčio sumą nei, vadovaudamasis atitinkamo mokesčio įstatymo nuostatomis, nustatė mokesčių administratorius;

2. buvo nesumokėtas arba pavėluotai sumokėtas į biudžetą mokesčių administratoriaus nustatytas neapskaičiuotas nedeklaruojamas mokestis. Laikoma, kad nedeklaruojamas mokestis nebuvo apskaičiuotas, jeigu jis turėjo būti, bet nebuvo atvaizduotas mokesčių mokėtojo finansinėje apskaitoje. Jeigu pagal teisės aktus finansinė apskaita neprivaloma arba joje neprivalu atvaizduoti apskaičiuoto mokesčio, laikoma, kad mokestis buvo apskaičiuotas, bet nesumokėtas.“

Biudžetinėms įstaigoms ir Lietuvos bankui delspinigiai neskaičiuojami.

Teises aktai

Registracijos numeris KM0584

Ši informacija skelbiama:
Delspinigiai, baudos, palūkanos ir atleidimas nuo jų (88, 96-100 str., 138-143 str.)

Aspektas

Komentarai

Kuriais atvejais  mokesčių mokėtojui skiriama bauda?

Baudos už mokesčių įstatymų pažeidimus skiriamos, kai mokesčių administratorius nustato, kad mokesčių mokėtojas neteisėtai sumažino mokėtiną mokestį, nes:

  1. neapskaičiavo nedeklaruojamo mokesčio. Laikoma, kad nedeklaruojamas mokestis nebuvo apskaičiuotas, jeigu jis turėjo būti, bet nebuvo atvaizduotas mokesčių mokėtojo finansinėje apskaitoje. Jeigu pagal teisės aktus finansinė apskaita neprivaloma arba joje neprivalu atvaizduoti apskaičiuoto mokesčio, laikoma, kad mokestis buvo apskaičiuotas, pavyzdžiui, fiziniam asmeniui, kuriam pagal teisės aktus neprivaloma tvarkyti finansinės apskaitos, už nesumokėtas privalomojo sveikatos draudimo įmokas bauda neskiriama;
  2. nedeklaravo deklaruojamo mokesčio. Laikoma, kad mokesčių mokėtojas nedeklaravo deklaruojamo mokesčio, jeigu jis mokesčių administratoriui nepateikė mokesčio deklaracijos ar pateiktoje mokesčio deklaracijoje nurodė mažesnę mokėtiną mokesčio sumą nei, vadovaudamasis atitinkamo mokesčio įstatymo nuostatomis, nustatė mokesčių administratorius. Pažymėtina, kad MAĮ 139 straipsnio 1 dalis nustato, kad bauda skiriama už mokėtino mokesčio neteisėtą sumažinimą dėl Metodikos 10.1 papunktyje ir šiame papunktyje numatytų priežasčių, tačiau, skirtingai nei tai yra numatyta Pridėtinės vertės mokesčio įstatyme, MAĮ nėra numatytos galimybės skirti baudą už grąžintino mokesčio neteisėtą padidinimą. Todėl tuo atveju, kai nustatoma mažesnė grąžintina mokesčio suma nei buvo deklaruota, bauda neskiriama. Bauda skiriama tik tuo atveju, jeigu vietoj grąžintinos mokesčio sumos susidaro mokėtina mokesčio suma.
  3. neteisėtai pritaikė mažesnį mokesčio tarifą. Laikoma, kad mažesnis mokesčio tarifas pritaikytas neteisėtai, jei konkrečiu atveju atitinkamo mokesčio įstatymas nenumato mažesnio mokesčio tarifo taikymo. Jeigu mokesčių mokėtojas neteisėtai pritaiko mažesnį tarifą, bauda skiriama nuo mokesčio sumos, susidariusios kaip skirtumas tarp mokesčių administratoriaus apskaičiuotos mokesčio sumos ir mokesčių mokėtojo apskaičiuotos mokesčio sumos, kuri apskaičiuota, neteisėtai taikant mažesnį mokesčio tarifą.

Kuriais atvejais mokesčių mokėtojui neskiriama bauda? 

  1. Mokesčių mokėtojui savarankiškai nustačius ir ištaisius klaidas, t. y. pateikus VMI atitinkamo mokesčio deklaraciją (jei jos buvo nepateikęs) arba pateikus patikslintą deklaraciją, kurioje nurodomas teisingas mokesčio dydis, tačiau tik tuo atveju, jeigu ji pateikiama VMI iki atitinkamo VMI pavedimo tikrinti mokesčių mokėtojo mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo teisingumą, išrašymo dienos;
  2. Mokesčių mokėtojui pašalinus VMI pareigūno mokestinio tyrimo metu nustatytus mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo trūkumus ar prieštaravimus;
  3. Biudžetinėms įstaigoms ir Lietuvos bankui;
  4. Atliekant mirusio mokesčių mokėtojo mokestinį patikrinimą.

Be to, bauda neskiriama, kol kompetentingos institucijos (ikiteisminio tyrimo institucijos, prokuroras, teismas) nepriims esminių sprendimų dėl asmens kaltės, atsakomybės ir nubaudimo pagal Baudžiamąjį kodeksą:

  1. teismui apkaltinamuoju nuosprendžiu nuteisus asmenį, pagal MAĮ skirtina bauda neskiriama;
  2. kitais atvejais pagal MAĮ skirtina bauda turi būti paskirta ir sumokėta (išieškota).

Teises aktai

Registracijos numeris KM3516

Ši informacija skelbiama:
Delspinigiai, baudos, palūkanos ir atleidimas nuo jų (88, 96-100 str., 138-143 str.)

Laisvos formos prašyme atleisti nuo baudų, delspinigių ir/ar palūkanų (toliau – Prašymas) turi būti nurodyta:

1. juridinio asmens pavadinimą ir teisinę formą arba fizinio asmens vardą, pavardę, mokesčių mokėtojo identifikacinį numerį (juridinio asmens kodą arba fizinio asmens kodą), kontaktinę informaciją, kitų elektroninių ryšių priemonių nuorodas ir (ar) numerius (pavyzdžiui, adresą korespondencijai ir (ar) telefono numerį ir (ar) elektroninio pašto adresą ir (ar) e. pristatymo dėžutės adresą);

2. nuo kokio mokestinio laikotarpio ir kokio mokesčio baudų ir (ar) delspinigių, nuo kokios sumos (dydžio) baudų, delspinigių ir (ar) palūkanų prašo atleisti, laikotarpį, už kurį apskaičiuoti delspinigiai (kai prašoma atleisti nuo skaičiuojamų palūkanų, galima nenurodyti jų sumos; kai Prašymas pateikiamas mokestinio patikrinimo rezultatų tvirtinimo metu, nenurodomos baudų ir (ar) delspinigių sumos);

3. atleidimo nuo baudų, delspinigių ir (ar) palūkanų pagrindą (MAĮ straipsnį ir jo dalį);

4. su atleidimo nuo baudų, delspinigių ir (ar) palūkanų pagrindais susijusius faktinius duomenis ir įrodymus, patvirtinančius atleidimo nuo baudų, delspinigių ir (ar) palūkanų pagrindus, pavyzdžiui:

a) aprašyti, kas lemia sunkią ekonominę (socialinę) padėtį;

b) nurodyti, kokiu klausimu buvo teikta konsultacija, konsultacijos suteikimo datą ir būdą (raštu ar telefonu suteikta konsultacija), telefono numerį, iš kurio buvo skambinta, ir kt.;

c) aprašyti nenugalimos jėgos aplinkybes (force majeure) ir atsitiktines aplinkybes (cas fortuit), taip pat kitas nuo mokesčių mokėtojo valios nepriklausančias aplinkybes, kurių jis nenumatė ir negalėjo numatyti, bei jų įtaką mokesčių mokėtojo galimybėms vykdyti savo mokestines prievoles;

d) aprašyti aplinkybes, įrodančias, kad nebuvo padaryta žalos biudžetui (pateikti informaciją apie mokesčio sumokėjimo datą, duomenis asmens, kuris sumokėjo mokestį už mokesčių mokėtoja ir kt.);

e) aprašyti priežastis, dėl kurių mokesčių mokėtojas neturėjo galimybės teisingai ir laiku deklaruoti, apskaičiuoti bei sumokėti mokesčius, aplinkybes, įrodančias mokesčio mokėtojo pakankamą atidumą, rūpestingumą ar apdairumą konkrečioje situacijoje, mokesčių administratoriaus veiksmus, kurie pašalintų mokesčių mokėtojo atsakomybę ir kt.

5. kitus turimus duomenis, susijusius su prašymo nagrinėjimu (pavyzdžiui, mokestinės paskolos sutarties datą bei numerį, kai prašoma atleisti nuo palūkanų, sprendimo, kuriuo apskaičiuoti bauda ir (ar) delspinigiai, datą ir numerį ir kt.).

Turi būti pridėta:

  • Prašymą pagrindžiantys dokumentai (pavyzdžiui, dokumentai, kuriuose pateikti duomenys apie asmens ir jo šeimos gaunamas pajamas bei turimą turtą, sunkią fizinio asmens ekonominę (socialinę) padėtį patvirtinantys kompetentingų institucijų išduoti dokumentai ir kt.);
  • įgaliojimas, jei Prašymą teikia įgaliotas asmuo.

SVARBU. Mokesčių mokėtojui pateikus Prašymą arba atleidimo nuo baudų, delspinigių ir (ar) palūkanų procedūrą pradėjus mokesčių administratoriaus iniciatyva, šių baudų, delspinigių ir (ar) palūkanų priverstinio išieškojimo procedūros nepradedamos, o pradėtos turi būti sustabdomos iki sprendimo priėmimo dienos. Mokesčių administratoriui priėmus sprendimą neatleisti nuo baudų, delspinigių ir (ar) palūkanų / palikus prašymą nenagrinėtą, šių mokestinių nepriemokų išieškojimas atliekamas teisės aktų, reglamentuojančių mokestinių nepriemokų išieškojimą, nustatyta tvarka.

Kai Prašymas neatitinka nustatytų reikalavimų mokesčių administratorius ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos turi informuoti mokesčių mokėtoją raštu, kad jo atskiro prašymo nagrinėjimas sustabdomas tol, kol jis per rašte nurodytą iki 10 darbo dienų terminą pateiks visus reikalingus duomenis (dokumentus), ir gali būti paliktas nenagrinėtas, jeigu trūkstami duomenys ar dokumentai nebus pateikti. Mokesčių mokėtojo prašymu duomenų (dokumentų) pateikimo terminą dėl objektyvių priežasčių vieną kartą gali pratęsti atitinkamo mokesčių administratoriaus viršininkas arba jo įgaliotas asmuo.

Teises aktai

Registracijos numeris KM0551

Ši informacija skelbiama:
Delspinigiai, baudos, palūkanos ir atleidimas nuo jų (88, 96-100 str., 138-143 str.)

Pažeidimas

Delspinigių skaičiavimo pradžia ir pabaiga

Delspinigių skaičiavimo trukmė

Mokestis deklaruotas, tačiau nesumokėtas arba pavėluotai sumokėtas į biudžetą

Delspinigiai pradedami skaičiuoti nuo kitos dienos po to, kai mokestis pagal tuo metu galiojusius mokesčių teisės aktus turėjo būti sumokėtas į biudžetą.

Delspinigiai skaičiuojami nepertraukiamai ir baigiami skaičiuoti tą dieną, kai mokestis sumokamas į biudžetą (įskaitytinai).

Ne ilgiau kaip 180 kalendorinių dienų nuo teisės priverstinai išieškoti mokestį (mokestinę nepriemoką) atsiradimo dienos. Teisė priverstinai išieškoti deklaruoto mokesčio mokestinę nepriemoką atsiranda kitą kalendorinę dieną po atitinkamo mokesčio teisės akto nustatyto mokesčio sumokėjimo termino pabaigos. Po sumokėjimo termino patikslinus atitinkamo mokesčio deklaraciją arba pateikus ją pavėluotai, teisė priverstinai išieškoti mokestinę nepriemoką atsiranda kitą dieną po deklaracijos pateikimo dienos, nuo kurios skaičiuojamas 180 kalendorinių dienų terminas. Todėl, patikslinus deklaruojamų mokesčių sumą, maksimali delspinigių skaičiavimo trukmė yra ilgesnė.

Nedeklaruojamas mokestis nesumokėtas ar pavėluotai sumokėtas

Delspinigiai pradedami skaičiuoti nuo kitos dienos po to, kai mokestis pagal tuo metu galiojusius mokesčių teisės aktus turėjo būti sumokėtas į biudžetą.

Delspinigiai skaičiuojami nepertraukiamai ir baigiami skaičiuoti tą dieną, kai mokestis sumokamas į biudžetą (įskaitytinai).

Ne ilgiau kaip 180 dienų nuo atitinkamo mokesčio įstatyme numatyto sumokėjimo termino pabaigos.

Patikrinimo metu nustatyta, kad mokesčių mokėtojas nesumokėjo ar pavėluotai sumokėjo nedeklaruotą deklaruojamą ar neapskaičiuotą nedeklaruojamą mokestį

Delspinigiai skaičiuojami nuo kitos dienos po to, kai pagal tuo metu galiojusius mokesčių teisės aktus mokestis turėjo būti sumokėtas į biudžetą, ir skaičiuojami iki patikrinimo akto surašymo dienos (įskaitytinai) arba iki mokesčio sumokėjimo į biudžetą dienos tuo atveju, jeigu mokestis buvo sumokėtas pavėluotai.

Nesumokėjus mokesčio per 20 kalendorinių dienų nuo sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo įteikimo mokesčių mokėtojui dienos, delspinigių skaičiavimas tęsiamas nuo 21 dienos po sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo įteikimo mokesčių mokėtojui dienos, bet ne ilgiau nei 180 dienų.

Patikrinimo metu nustačius, kad mokesčių mokėtojas nesumokėjo ar pavėluotai sumokėjo apskaičiuotą nedeklaruojamą mokestį

Delspinigiai skaičiuojami nuo kitos dienos po to, kai pagal tuo metu galiojusius mokesčių teisės aktus mokestis turėjo būti sumokėtas į biudžetą, ir skaičiuojami iki patikrinimo akto surašymo dienos (įskaitytinai) arba iki mokesčio sumokėjimo į biudžetą dienos tuo atveju, jeigu mokestis buvo sumokėtas pavėluotai.

Delspinigiai skaičiuojami ne ilgiau kaip 180 dienų nuo atitinkamo mokesčio įstatyme numatyto sumokėjimo termino pabaigos.

Atliekant pakartotinį patikrinimą

Delspinigiai skaičiuojami iki naujojo (pakartotinio) patikrinimo akto surašymo dienos (įskaitytinai) arba iki mokesčio sumokėjimo į biudžetą dienos tuo atveju, jeigu mokestis buvo sumokėtas pavėluotai.

Nesumokėjus mokesčio per 20 kalendorinių dienų nuo sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo įteikimo mokesčių mokėtojui dienos, delspinigių skaičiavimas tęsiamas nuo 21 dienos po sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo įteikimo mokesčių mokėtojui dienos, bet ne ilgiau nei 180 dienų.

Mokesčių mokėtojui neinicijavus mokestinio ginčo, t. y. sutikus su sprendime dėl patikrinimo akto apskaičiuotomis sumomis

Delspinigiai skaičiuojami iki patikrinimo akto surašymo dienos (įskaitytinai) arba iki mokesčio sumokėjimo į biudžetą dienos tuo atveju, jeigu mokestis buvo sumokėtas pavėluotai.

 

Nesumokėjus apskaičiuotų sumų per 20 kalendorinių dienų, nuo 21 dienos po sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo įteikimo mokesčių mokėtojui dienos toliau skaičiuojami delspinigiai, bet ne ilgiau nei 180 dienų. 180 kalendorinių dienų delspinigių skaičiavimo terminas pradedamas skaičiuoti 21 kalendorinę dieną nuo sprendimo įteikimo mokesčių mokėtojui dienos.

Mokesčių mokėtojui apskundus sprendimą dėl patikrinimo akto tvirtinimo

Jei mokestinius ginčus nagrinėjanti institucija atmeta mokesčių mokėtojo skundą ar jo dalį, delspinigiai skaičiuojami mokestinio ginčo nagrinėjimo laikotarpiu.

 

Kai mokestinį ginčą nagrinėjanti institucija atmeta mokesčių mokėtojo skundą ar jo dalį, mokesčių mokėtojui siunčiamas raginimas įvykdyti mokestinę prievolę geruoju per 20 kalendorinių dienų. Jeigu mokesčių mokėtojas nesumoka mokesčio ir su juo susijusių sumų pasibaigus raginime nustatytam terminui, VMI įgyja teisę mokestinę nepriemoką išieškoti priverstinai, todėl nuo šios datos delspinigiai negali būti skaičiuojami ilgiau nei 180 kalendorinių dienų.

Jeigu pagal mokesčių mokėtojo prašymą buvo nepagrįstai grąžinta (įskaityta) mokesčio permoka (skirtumas) (išskyrus tuos atvejus, kai per daug grąžinama (įskaitoma) dėl VMI klaidos)

Delspinigiai pradedami skaičiuoti nuo tos dienos (įskaitytinai), kurią permoka (skirtumas) buvo nepagrįstai grąžinta (įskaityta). Delspinigiai baigiami skaičiuoti tą dieną, kai mokestis sugrąžinamas į biudžetą (įskaitytinai).

Delspinigiai skaičiuojami nepertraukiamai iki mokestis bus sugrąžintas į biudžetą.

Teises aktai

Registracijos numeris KM0552

Ši informacija skelbiama:
Delspinigiai, baudos, palūkanos ir atleidimas nuo jų (88, 96-100 str., 138-143 str.)

Nuo paskirtų baudų mokesčių mokėtojas (toliau - MM) gali būti atleidžiamas, esant šiems pagrindams:

1. jei MM įrodo, kad nėra kaltas dėl padaryto pažeidimo (pagal MAĮ 141 straipsnio 1 dalies 1 punktą);

2. jei mokesčio įstatymas pažeistas dėl aplinkybių, kurios nepriklausė nuo MM valios ir kurių jis nenumatė ir negalėjo numatyti. Tokiomis aplinkybėmis nelaikomi MM ar jo darbuotojų veiksmai ar neveikimas, taip pat MM nemokumas (pagal MAĮ 141 straipsnio 1 dalies 2 punktą);

3. kai MM atskira veika, nors ir pažeidžiančia mokesčio įstatymo nuostatas, nepadaroma žala biudžetui (pagal MAĮ 141 straipsnio 1 dalies 3 punktą);

4. kai MM mokesčio įstatymą pažeidė dėl klaidingo apibendrinto mokesčio įstatymo paaiškinimo arba dėl mokesčių administratoriaus raštu ar telefonu, jei suteikta konsultacija centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka buvo įrašyta ir yra galimybė nustatyti skambinantį asmenį – MM (ar jo atstovą), suteiktos klaidingos konsultacijos mokesčių mokėjimo klausimais (pagal MAĮ 141 straipsnio 1 dalies 4 punktą).

MM nuo delspinigių ir (ar) palūkanų gali būti atleidžiamas, esant šiems pagrindams:

1. tokia teisinė galimybė numatyta specialiajame mokesčių įstatyme (pagal MAĮ 100 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir (ar) 88 straipsnio 6 dalį);

2. jeigu yra MAĮ 141 straipsnio I dalyje nustatytas pagrindas, nurodytas Taisyklių 6 punkte (pagal MAĮ 100 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir (ar) 88 straipsnio 6 dalį);

3. kitais atvejais, kai delspinigius ir (ar) palūkanas išieškoti netikslinga ekonominiu ir (ar) socialiniu požiūriu, kaip tai suprantama pagal MAĮ 113 straipsnio l dalies 3 punktą (netikslinga priverstinai išieškoti nepriemoką, kadangi sunki fizinio asmens ekonominė (socialinė) padėtis: fiziniam asmeniui reikia valstybės paramos (asmuo yra pensinio amžiaus, neįgalusis, asmeniui reikalingas gydymas, medicininė profilaktika ir reabilitacija, asmuo yra bedarbis, gauna socialinę pašalpą) arba tokia parama jau teikiama. Šis atleidimo pagrindas gali būti taikomas tik mokesčių mokėtojams – fiziniams asmenims (pagal MAĮ 100 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir (ar) 88 straipsnio 6 dalį).

​Nuo baudų ar delspinigių MM gali atleisti mokesčių administratorius, o mokestinio ginčo metu - ir mokestinį ginčą nagrinėjanti institucija. Atleidimo nuo baudų tvarką, kai atitinkamo sprendimo priėmimas priklauso mokesčių administratoriaus kompetencijai, nustato centrinis mokesčių administratorius. 

Teises aktai

Registracijos numeris KM0553

Ši informacija skelbiama:
Delspinigiai, baudos, palūkanos ir atleidimas nuo jų (88, 96-100 str., 138-143 str.)

Mokesčių mokėtojas (toliau – MM)  nuo baudų,  delspinigių ir (ar) palūkanų gali būti atleidžiamas jo Prašymu arba atskiru prašymu (toliau kartu – Prašymas), arba mokesčių administratoriaus iniciatyva (nesant mokesčių mokėtojo Prašymo).

MM prašydamas atleisti jį nuo baudų, delspinigių ir (ar) palūkanų, gali kreiptis į:

  • mokesčių administratorių, kuriam pagal kompetenciją pavesta tvirtinti mokestinio patikrinimo rezultatus, kai mokesčių mokėtojas prašo atleisti nuo baudų ir (ar) delspinigių po patikrinimo rezultatų įforminimo patikrinimo aktu;
  • centrinį mokesčių administratorių arba vietos mokesčių administratorių, kai pateikiamas atskiras Prašymas;
  • centrinį mokesčių administratorių, paduodamas skundą per vietos mokesčių administratorių, kurio sprendimas skundžiamas, kai mokesčių mokėtojas prašo atleisti nuo baudų, delspinigių mokestinio ginčo nagrinėjimo metu.

MM raštišką Prašymą VMI gali pateikti asmeniškai, per teisės aktų nustatyta tvarka įgaliotą asmenį, atsiųsti paštu, elektroniniu paštu, per Mano VMI (pradžios lange pasirinkę Paslaugos -> Paklausimai -> Paklausimo pateikimas). 

Kai Prašymas teikiamas elektroniniu paštu, jis turi būti pasirašytas kvalifikuotu elektroniniu parašu. Teikiant prašymą paštu (per pašto paslaugų teikėjus), kai Prašymą teikia atstovas, kartu su Prašymu turi būti pateikti atstovavimą patvirtinantys dokumentai, patvirtinti notaro ar kitu teisės aktuose nustatytu būdu. Atstovavimą liudijantis dokumentas gali būti nepatvirtintas notaro, jeigu šį dokumentą informacinių technologijų priemonėmis sudarė fizinis asmuo ir užregistravo jį Įgaliojimų registre, taip pat kitais įstatymų nustatytais atvejais. Atstovavimą liudijančio dokumento (ar jo kopijos) pateikti nereikia, kai fizinio asmens atstovas yra VMI informacinėse sistemose įtrauktas kaip tam fiziniam asmeniui atstovaujantis asmuo, turintis teisę pateikti Prašymą.

MM atskirą Prašymą bei kartu su juo pateiktus dokumentus VMI turi išnagrinėti ir priimti sprendimą per 20 darbo dienų terminą pagal Viešojo administravimo įstatymo 10 str., pradedant skaičiuoti nuo tos dienos, kai VMI jį gauna. Prašymo nagrinėjimo terminas dėl objektyvių priežasčių gali būti pratęstas 10 darbo dienų. Apie Prašymo nagrinėjimo termino pratęsimą turi būti pranešta asmeniui, pateikusiam Prašymą.

Mokestinio patikrinimo rezultatų įforminimo ir / ar tvirtinimo metu mokesčių mokėtojas Prašymą gali išdėstyti pastabose dėl patikrinimo dalyko ir / ar patikrinimo akto, ir jį pateikti iki patikrinimo akto surašymo arba per MAĮ 131 str. nustatytą rašytinių pastabų dėl patikrinimo akto pateikimo terminą, t. y., per 30 dienų nuo patikrinimo akto įteikimo.

Mokestinio ginčo atveju mokesčių mokėtojas Prašymą gali išdėstyti skunde dėl mokestinio ginčo ir jis VMI turi būti pateiktas per tą AVMI, kurios sprendimas yra skundžiamas, per MAĮ 152 str. nustatytą terminą, t. y., per 20 dienų po to, kai buvo įteiktas AVMI sprendimas.

Mokesčių administratoriaus iniciatyva fizinis asmenuo gali būti atleistas nuo baudų, delspinigių, palūkanų, kai asmeniui reikia valstybės paramos (asmuo yra pensinio amžiaus; turintis negalią; asmeniui reikalingas gydymas; medicininė profilaktika ir / ar reabilitacija; asmuo yra bedarbis; gauna socialinę pašalpą) arba tokia parama jau teikiama, tačiau MM pats nesikreipė dėl atleidimo nuo apskaičiuotų delspinigių ir (ar) palūkanų. Taip pat turima įrodymų, kurie patvirtina, kad MM nėra kaltas dėl padaryto pažeidimo arba savo atskira veika, nors ir pažeidžiančia mokesčio įstatymo nuostatas, nepadarė žalos biudžetui, arba mokesčio įstatymą pažeidė dėl klaidingo apibendrinto mokesčio įstatymo paaiškinimo ar dėl mokesčių administratoriaus raštu ar telefonu pateiktos klaidingos konsultacijos mokesčių mokėjimo klausimais. 

SVARBU. Mokesčių mokėtojui pateikus Prašymą arba atleidimo nuo baudų, delspinigių ir (ar) palūkanų procedūrą pradėjus mokesčių administratoriaus iniciatyva, šių baudų, delspinigių ir (ar) palūkanų priverstinio išieškojimo procedūros nepradedamos, o pradėtos turi būti sustabdomos iki sprendimo priėmimo dienos. Mokesčių administratoriui priėmus sprendimą neatleisti nuo baudų, delspinigių ir (ar) palūkanų / palikus prašymą nenagrinėtą, šių mokestinių nepriemokų išieškojimas atliekamas teisės aktų, reglamentuojančių mokestinių nepriemokų išieškojimą, nustatyta tvarka.

Mokesčių administratorius priimtą sprendimą MM turi įteikti, vadovaudamasis MAĮ X skyriaus (MAĮ 164 str). ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių viešojo administravimo subjektų dokumentų įteikimą, nuostatomis.

Teises aktai

Registracijos numeris KM0541

Ši informacija skelbiama:
Delspinigiai, baudos, palūkanos ir atleidimas nuo jų (88, 96-100 str., 138-143 str.)

Kai gyventojas, mokantis gyvybės draudimo įmokas, naudojasi GPM lengvata, tačiau vėliau ją patikslina, atsisakydamas minėtos mokesčio lengvatos, tokiu atveju gyventojas jam nepagrįstai grąžintą mokesčio permoką privalo grąžinti atgal į biudžetą.

Tokiam gyventojui atsiranda pagrindas skaičiuoti delspinigius už pagal mokesčių mokėtojo prašymą nepagrįstai grąžintą (įskaitytą) mokesčio permoką, t. y., delspinigiai pradedami skaičiuoti nuo tos dienos (įskaitytinai), kurią mokesčio permoka buvo nepagrįstai grąžinta (įskaityta) ir baigiami skaičiuoti tą dieną, kai mokestis sugrąžinamas į biudžetą (įskaitytinai).

Teises aktai