Mokesčių administravimo įstatymo pakeitimai nuo 2023 m.
|
Informaciją parengė
Teisės departamentas
Informuojame, jog VMI prie FM[1], atsižvelgusi į pateiktą Europos Komisijos narių pastabą ir nebeaktualią informaciją dėl platformų operatorių registravimosi terminų, priėmė Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2023 m. rugpjūčio 10 d. įsakymą Nr. VA-56 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2022 m. gruodžio 23 d. įsakymo Nr. VA-95 „Dėl Informacijos apie platformose vykdomas veiklas teikimo Valstybinei mokesčių inspekcijai taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ (toliau — Įsakymas).
Taisyklėse[2] atlikti šie esminiai pakeitimai / papildymai:
1) atsižvelgus į Europos Komisijos pateiktą pastabą, pakeistas Taisyklių 20.2.2 papunktis, kuris numato, jog duomenis teikiantis platformos operatorius turi pateikti mokesčių administratoriui praneštino pardavėjo banko ar kito mokėjimo paslaugų teikėjo sąskaitos numerį tik tuo atveju, jei „šią informaciją turi duomenis teikiantis platformos operatorius ir valstybės narės, kurioje praneštinas pardavėjas yra rezidentas, kompetentinga institucija nėra pranešusi, kad neketina naudoti šių duomenų.“ Atkreipiame dėmesį, kad Europos Komisijos surinkta informacija, ar minėtus duomenis naudos Europos Sąjungos valstybės narės kompetentinga institucija, yra skelbiama VMI[3] interneto svetainės skilties „Tarybos direktyva 2021/514/ES (DAC 7)“ dažniausiai užduodamuose klausimuose;
2) atsižvelgus į nebeaktualią informaciją dėl platformų operatorių registravimosi terminų, pakeisti Taisyklių 8, 9, 10 punktai. Anksčiau juose buvo numatyta, kad platformos operatorius turi užsiregistruoti per 5 darbo dienas nuo 2023 m. vasario 1 d., jeigu: a) savo veiklą pradėjo 2023 m. sausio mėnesį; b) savo veiklą pradėjo iki Taisyklių įsigaliojimo ir ją tęsia 2023 m. Suėjus šiam terminui, Taisyklių 8, 9, 10 punktai pakeisti numatant, kad platformos operatorius turi užsiregistruoti per 5 darbo dienas nuo platformos operatoriaus veiklos vykdymo pradžios.
Daugiau informacijos apie platformų operatorių duomenų teikimo reikalavimus galite rasti VMI interneto svetainės https://www.vmi.lt/evmi/tarptautiniai-isipareigojimai-fatca skiltyje „Tarybos direktyva 2021/514/ES (DAC 7)“.
Šią informaciją taip pat rasite VMI prie FM 2023-08-10 rašte Nr. R-3147.
Informaciją parengė |
[1] Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau — VMI prie FM).
[2] Informacijos apie platformose vykdomas veiklas teikimo Valstybinei mokesčių inspekcijai taisyklės, patvirtintos Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2022 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. VA-95 „Dėl Informacijos apie platformose vykdomas veiklas teikimo Valstybinei mokesčių inspekcijai taisyklių patvirtinimo“ (toliau — Taisyklės).
[3] Valstybinė mokesčių inspekcija (toliau — VMI).
Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau — VMI prie FM), informuoja apie 2023 m. gegužės 11 d. Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 14 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1948 (toliau — MAĮ 14 straipsnio pakeitimas), 2023 m. gegužės 11 d. Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 401 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1950 (toliau — MAĮ 401 straipsnio pakeitimas), 2023 m. gegužės 11 d. Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 29, 212, 589 straipsnių pakeitimo ir kodekso papildymo 1884 straipsniu įstatymą Nr. XIV-1949 (toliau — ANK pakeitimas 1) ir 2023 m. gegužės 11 d. Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 12, 211, 373, 374, 375, 376, 377, 378, 380, 381, 382, 421, 484, 576, 577, 579, 581, 584, 587, 588, 589, 594, 608, 609, 616, 617, 619, 620, 621, 627, 644, 666, 671, 673, 675, 676, 678 straipsnių ir priedo pakeitimo, kodekso papildymo 4221, 5651, 5741 straipsniais ir 591, 677 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymą Nr. XIV-1947 (toliau — ANK pakeitimas 2).
MAĮ 14 straipsnio pakeitimas:
MAĮ 14 straipsnio 7 dalyje pateiktas Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (toliau — MAĮ) straipsnių, taikytinų baudoms už administracinius nusižengimus, sąrašas. MAĮ 14 straipsnio pakeitimu straipsnių, kurie mutatis mutandis taikytini baudoms už administracinius nusižengimus, sąrašas papildomas nuoroda į MAĮ 93 straipsnio 1 dalies 8 punktą, kurioje nustatyta, kad mokestinė prievolė pasibaigia, kai suėjo mokestinės nepriemokos priverstinio išieškojimo senaties terminas. Šiuo pakeitimu nuosekliai laikomasi baudų už administracinius nusižengimus priverstinio vykdymo prilyginimo mokestinių nepriemokų priverstiniam vykdymui modelio, kuris buvo įdiegtas Lietuvos teisėje dar 2015 m. liepos 1 d., priėmus Įstatymą Nr. XII-601. MAĮ 14 straipsnio pakeitimu VMI prie FM sudaryta galimybė praktiškai taikyti priverstinio vykdymo senatį baudoms už administracinius nusižengimus ir priimti sprendimą pripažinti mokestinę prievolę pasibaigusią ir nurašyti ją iš apskaitos duomenų. Šis pakeitimas įsigaliojo nuo jo priėmimo. Detaliau su pakeitimu galite susipažinti:
https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/f31aafd1f57311edb649a2a873fdbdfd?jfwid=-12yqcidgkr
MAĮ 401 straipsnio pakeitimas:
MAĮ 401 straipsnio pakeitimu, papildomas MAĮ 401 straipsnio 1 dalies 4 punkte numatytų Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau — ANK) straipsnių sąrašas, nauju ANK straipsniu — 1884 straipsniu. Asmuo, padaręs minėto ANK straipsnio teisės pažeidimus, laikytinas neatitinkančiu minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų. Ši nuostata įsigalioja nuo 2024 m. sausio 1 d. Detaliau su pakeitimu galite susipažinti:
https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/654a682af57411edb649a2a873fdbdfd?jfwid=-12yqcidgkr
ANK pakeitimas 1:
Kadangi nuo 2024 m. sausio 1 d. įsigalioja MAĮ 614 straipsnis, reglamentuojantis mokėjimo paslaugų teikėjų privalę kaupti ir saugoti per juos vykdytų tarptautinių mokėjimo operacijų įrašus ir mokėjimo įrašų duomenų pateikimą VMI prie FM, tačiau su šiuo MAĮ pakeitimu nebuvo atlikti ANK pakeitimai, numatantys atsakomybę už šių prievolių nevykdymą, atliktas ANK pakeitimas 1. ANK pakeitimu 1 numatyta mokėjimų paslaugų teikėjams atsakomybė už MAĮ ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatytų reikalavimų nesilaikymą. Pakeitimas įsigalioja nuo 2024 m. sausio 1 d.
Taip pat šiuo pakeitimu padidintos baudos už ANK 212 straipsnyje nustatytus nusižengimus (prekių ir grynųjų pinigų deklaravimo tvarkos pažeidimas). Atitinkamai numatyta ANK 212 straipsnyje, jog už šį nusižengimą galimas ir grynųjų pinigų konfiskavimas. Pažymėtina, kad už šį nusižengimą VMI prie FM neturi teisės surašinėti administracinių nusižengimo protokolų.
Detaliau su pakeitimu galite susipažinti:
https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/2aac2693f57411edb649a2a873fdbdfd?jfwid=-12yqcidgd4
Esminiai ANK pakeitimo 2 pakeitimai, galintys turėti įtakos VMI prie FM veiklai:
Pažymėtina, kad ANK 591 straipsnis, reglamentuojantis aplinkybes, dėl kurių administracinių nusižengimų teisena negalima, perkeltas į ANK 5651 straipsnį.
ANK pakeitimu 2, ANK papildytas nauju 5741 straipsniu, kuris numato galimybę administracinę teiseną vykdyti nuotoliniu būdu, naudojantis informacines ir elektroninių ryšių technologijas (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ar kitaip). Naudojant informacines ir elektroninių ryšių technologijas (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ar kitaip), administracinių nusižengimų teisenoje mutatis mutandis taikomos Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso nuostatos. Dėl šios nuostatos atlikti ir kiti ANK pakeitimai pvz. 577, 579, 581 ir kt.
Taip pat numatoma, kad administracinių nusižengimų teisenos duomenys vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka gali būti tvarkomi elektronine forma Administracinių nusižengimų registre.
ANK 584 straipsnis koreguojamas nustatant, kad nepilnamečiui gali atstovauti ir įtėviai, valstybinė vaiko teisių apsaugos institucija. Taip pat papildomas straipsnis 2 dalimi, kurioje nustatoma, jog administracinio nusižengimo tyrimą atliekančio pareigūno, teismo ar administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka nagrinėjančios institucijos sprendimu gali būti atsisakyta leisti atstovui pagal įstatymą dalyvauti administracinio nusižengimo teisenoje kaip atstovui, jeigu tai prieštarauja nepilnamečio ar asmens, kuris dėl fizinių ar psichinių trūkumų negali pats pasinaudoti savo teisėmis, interesams. Šiais atvejais, taip pat kai nėra galimybės susisiekti su atstovu pagal įstatymą arba jo tapatybė nežinoma, nepilnamečiui ar asmeniui, kuris dėl fizinių ar psichinių trūkumų negali pats pasinaudoti savo teisėmis, atstovauti gali jo pasirinktas ir administracinio nusižengimo tyrimą atliekančio pareigūno, teismo ar administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka nagrinėjančios institucijos pripažintas tinkamu būti atstovu asmuo. Jeigu nepilnametis ar asmuo, kuris dėl fizinių ar psichinių trūkumų negali pats pasinaudoti savo teisėmis, nepasirinko kito atstovo arba jo pasirinktas atstovas nėra tinkamas atstovauti nepilnamečiui ar asmeniui, kuris dėl fizinių ar psichinių trūkumų negali pats pasinaudoti savo teisėmis, administracinio nusižengimo tyrimą atliekantis pareigūnas, teismas ar administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka nagrinėjanti institucija, atsižvelgdami į nepilnamečio ar asmens, kuris dėl fizinių ar psichinių trūkumų negali pats pasinaudoti savo teisėmis, interesus, paskiria kitą asmenį, galintį tinkamai atstovauti nepilnamečiui ar asmeniui, kuris dėl fizinių ar psichinių trūkumų negali pats pasinaudoti savo teisėmis.
ANK 588 straipsnis koreguojamas, atsižvelgiant į tai, kad vertėjams taip pat suteikiama teisė dalyvauti posėdyje naudojantis informacinėmis ir elektroninių ryšių technologijomis, tačiau paliekama išlyga, tais atvejais, kai būtinas tiesioginis vertėjo dalyvavimas tam, kad administracinio nusižengimo teisenoje dalyvaujantis asmuo tinkamai pasinaudotų savo teisėmis arba suprastų vykstančią teiseną.
ANK 608 straipsnio pakeitimas nustato, jog administracinio nusižengimo protokolas gali būti surašomas administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens sutikimu ir nuotoliniu būdu, naudojantis informacinėmis ir elektroninių ryšių technologijomis (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ar kitaip).
To paties straipsnio 4 dalies pakeitimu nustatoma ir protokolų įteikimo taisyklė: surašytas administracinio nusižengimo protokolas nedelsiant įteikiamas, o šio straipsnio 1 dalyje numatytu atveju, kai jis surašytas naudojantis informacinėmis ir elektroninių ryšių technologijomis (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ar kitaip), taip pat šio straipsnio 2 dalyje numatytais atvejais nusiunčiamas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui.
Taip pat pakeitimu nustatoma, jog, kai protokolas yra pasirašomas elektroniniu parašu, administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui siunčiamas elektroninis administracinio nusižengimo protokolo nuorašas.
ANK 609 straipsnio pakeitimas numato, jog kai administracinio nusižengimo protokolas surašomas naudojantis informacinėmis ir elektroninių ryšių technologijomis (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ar kitaip), privaloma daryti garso ir vaizdo įrašą, kuris yra administracinio nusižengimo protokolo priedas. Protokolą pasirašo jį surašęs asmuo ir administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo, išskyrus šio kodekso 608 straipsnio 1 dalyje nustatytą atvejį, kai protokolas surašytas naudojantis informacinėmis ir elektroninių ryšių technologijomis (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ar kitaip), ir šio kodekso 608 straipsnio 2 dalyje nustatytus atvejus, kai protokolas gali būti surašytas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui nedalyvaujant; kai yra liudytojų ir nukentėjusiųjų, protokolą gali pasirašyti ir šie asmenys.
ANK pakeitimu 2 pakeistas ANK 616 straipsnio 3 dalies nuostata (Administracinių nusižengimų bylų nagrinėjimas ne teismo tvarka). Pakeitimu pakoreguotas terminas per kurį administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo turi išreikšti reikalavimą surengti žodinį procesą. „Jeigu reikalavimas nagrinėti bylą žodinio proceso tvarka nebuvo įrašytas administracinio nusižengimo protokole, administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo turi teisę šį reikalavimą pateikti ne vėliau kaip iki administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo pradžios per penkiolika kalendorinių dienų nuo administracinio nusižengimo protokolo įteikimo dienos, o kai surašomas administracinio nusižengimo protokolas su nurodymu, – per penkiolika kalendorinių dienų nuo šio kodekso 610 straipsnio 1 dalyje nurodytų terminų pabaigos.“. Taip pat ANK 616 straipsnis papildomas 4 dalimi, kuri numato teisę surengti bylos nagrinėjimą naudojantis informacinėmis ir elektroninių ryšių technologijomis, apie tai informuojant proceso dalyvius. Tačiau, jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo ar nukentėjusysis prieštarauja, kad byla būtų nagrinėjama naudojant informacines ir elektroninių ryšių technologijas (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ar kitaip), byla nagrinėjama įprasta žodinio proceso tvarka.
ANK 671 straipsnio pakeitimu nustatoma naujas nutarimo skirti administracinę nuobaudą vykdymo nutraukimo pagrindas: 4) kai sueina nutarimo skirti administracinę nuobaudą vykdymo senatis. Taip pat straipsnis papildomas nauja dalimi, kuri nustato, jog nutarimo skirti administracinę nuobaudą vykdymą nutraukia šio kodekso 673 straipsnyje nurodytos institucijos. Šio straipsnio 1 dalies 3 punkte numatytu atveju nutarimo skirti administracinę nuobaudą vykdymas nutraukiamas Administracinių nusižengimų registre automatiškai gavus duomenis apie mirties faktą iš Gyventojų registro.
ANK 673 straipsnio 2 dalis išdėstoma taip: Nutarimo skirti baudą vykdymo, išskyrus, kiek tai susiję su šio kodekso 671 straipsnio 1, 2, 3 dalyse ir 675 straipsnio 4 dalyje nurodytais veiksmais, kontrolė pavedama Valstybinei mokesčių inspekcijai. Su nutarimo skirti baudą vykdymu susijusius klausimus, išskyrus numatytuosius šio kodekso 671 straipsnio 1, 2, 3 dalyse ir 675 straipsnio 4 dalyje, sprendžia Valstybinė mokesčių inspekcija.
ANK 675 straipsnio 3 dalyje panaikinama nuostata „nesumokėtos baudos ar jos dalies mokėjimas dalimis negali būti išdėstomas asmeniui, kuris vengė atlikti to paties administracinio nusižengimo teisenoje jam paskirtus viešuosius darbus“. Todėl bauda galės būti išdėstoma ir tais atvejais, kai asmuo vengė atlikti viešuosius darbus.
ANK 675 straipsnio 4 dalies pakeitime panaikinamas asmens sutikimas dėl viešųjų darbų. Atitinkamai viešieji darbai galės būti skirti asmeniui tik jo paties prašymu.
ANK 676 straipsnio 3 dalies pakeitimu panaikinamas anksčiau nustatytas 1 metų terminas nuo nutarimo skirti baudą pateikimo antstoliui. To paties straipsnio 4 dalis pakeista, numatant, kad institucija nurodyta ANK 673 straipsnio 1 dalyje, asmens prašymu gali baudą pakeisti viešaisiais darbais. Taip pat pakeitimu panaikinama ANK 676 straipsnio 6 dalis.
Detaliau su pakeitimu galite susipažinti:
https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/4a7c07c1f57311edb649a2a873fdbdfd?jfwid=-12yqcidgd4
Informaciją rasite VMI prie FM 2023-05-25 rašte Nr. R-2047.
Informaciją parengė |
|
Informaciją parengė
Teisės departamentas
Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau — VMI prie FM) informuoja, jog nuo 2023 m. gegužės 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (toliau — MAĮ) pakeitimas, kuris priimtas 2022-12-13 įstatymu Nr. XIV-1658 „Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 2, 3, 12, 13, 25, 26, 32, 33, 38, 39, 401, 87, 88, 99, 1042, 126, 139, 140, 164 straipsnių, priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 613 straipsniu įstatymas“ (toliau — Pakeitimas).
Pakeitimu buvo pakeistas MAĮ 87 straipsnis, kuris nustatė, jog palūkanų dydis lygus MAĮ 88 straipsnio 5 dalyje nustatytam palūkanų dydžiui, mokamam pagal mokestinės paskolos sutartį.
Atitinkamai pakeistas ir MAĮ 88 straipsnis, kuriame įtvirtinamas palūkanų dydis, mokamoms pagal mokestinės paskolos sutartį. MAĮ 88 straipsnio 5 dalyje numatoma, kad palūkanų dydis, visais atvejais negali būti mažesnis už nulį ir jų apskaičiavimo tvarką nustato finansų ministras, atsižvelgdamas į praėjusio kalendorinio ketvirčio paskutinės darbo dienos Vyriausybės vertybinio popieriaus, kurio išpirkimo laikotarpis artimiausias 12 mėnesių laikotarpiui, pelningumą antrinės vertybinių popierių apyvartos, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos vertybinių popierių įstatyme, rinkoje.
Taip pat pakeistas ir MAĮ 99 straipsnis, reglamentuojantis delspinigių dydį. MAĮ 99 straipsnis nustato analogišką dydį nustatytą MAĮ 88 straipsnio 5 dalyje, tačiau jį padidinant 7 procentiniais punktais.
Papildomai informuojame, jog Lietuvos Respublikos finansų ministerijos interneto puslapyje yra jau paskelbtas delspinigių dydis — 0,029 proc. bei palūkanų, mokamų už mokestinę paskolą, dydis — 0,010 proc. Palūkanų ir delspinigių dydžiai skelbiami interneto svetainėje:
https://finmin.lrv.lt/lt/aktualus-valstybes-finansu-duomenys/palukanos-ir-delspinigiai
Informaciją rasite VMI prie FM 2023-05-03 rašte Nr. R-1708.
Informaciją parengė |
Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau ― VMI prie FM) informuoja, kad VMI prie FM viršininko 2023-04-27 įsakymu Nr. VA-34 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2007 m. kovo 28 d. įsakymo Nr. VA-25 „Dėl baudų skyrimo ir delspinigių skaičiavimo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo“ buvo pakeista Baudų skyrimo ir delspinigių skaičiavimo metodika. Pakeitimai padaryti įgyvendinant priimtas Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 2, 3, 12, 13, 25, 26, 32, 33, 38, 39, 401, 87, 88, 99, 1042, 126, 139, 140, 164 straipsnių, priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 613 straipsniu nuostatas (2022-12-13 įstatymas Nr. XIV-1658), kurios įsigalioja 2023-05-01. Pagrindiniai pakeitimai:
- Pakeistas baudų už mokesčių įstatymų pažeidimus dydis. Nuo 2023-05-01 mokesčių mokėtojams už mokesčių įstatymų pažeidimus bus skiriama nuo 20 iki 100 procentų priskaičiuotos trūkstamos mokesčio sumos dydžio bauda, jei atitinkamo mokesčio įstatymas nenustato kitaip.
- Papildytas ir patikslintas asmens atsakomybę sunkinančių aplinkybių sąrašas. Papildyta ir nauja aplinkybe, kad asmens sunkinančia aplinkybe laikoma, kai MAĮ nustatyta tvarka mokesčių administratorius mokestinio patikrinimo metu nustato nesumokėtą mokesčių sumą ir ši suma priskaičiuojama dėl mokesčių administratoriaus mokestinio patikrinimo metu nustatytų mokesčių mokėtojo pajamų, kurių gavimo šaltinių mokesčių mokėtojas negali pagrįsti.
- Įtvirtinta nuostata, kad, tuo atveju, jei skiriasi pažeidimų padarymo aplinkybės, baudos dydis mokesčių mokėtojui apskaičiuojamas už kiekvieną mokesčio (mokesčių) įstatymo (įstatymų) pažeidimą individualiai, vertinant pažeidimo pavojingumo pobūdį ir mastą, kaltę, dėl padaryto pažeidimo atsiradusią žalą, atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes.
- Atlikti kiti redakcinio pobūdžio pakeitimai.
Daugiau informacijos rasite VMI prie FM 2023-04-28 rašte Nr. R-1681
Informuojame, kad Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, įgyvendinama Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 2, 3, 12, 13, 25, 26, 32, 33, 38, 39, 401, 87, 88, 99, 1042, 126, 139, 140, 164 straipsnių, priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 613 straipsniu įstatymą, kuriuo buvo pakeista Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 12 straipsnio 1 dalis, priėmė Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2023 m. balandžio 25 d. įsakymą Nr. VA-29 „Dėl Apibendrintų mokesčių įstatymų paaiškinimų projektų rengimo, derinimo, konsultavimosi su visuomene ir skelbimo taisyklių patvirtinimo“.
Minėtu įsakymu yra patvirtintos Apibendrintų mokesčių įstatymų paaiškinimų projektų rengimo, derinimo, konsultavimosi su visuomene ir skelbimo taisyklės (toliau — Taisyklės), kurios nustato apibendrintų mokesčių įstatymų paaiškinimų (toliau — komentarų) projektų rengimo, derinimo su valstybės ar kitomis institucijomis, konsultavimosi su visuomene prieš paskelbiant oficialią mokesčių administratoriaus nuomonę mokesčių įstatymų taikymą reglamentuojančiais klausimais, taip pat parengtų ir patvirtintų komentarų paskelbimo tvarką.
Taisyklėse numatyta, kad komentarų projektai derinami su valstybės ir kitomis institucijomis, jei komentarų projektų nuostatos yra susijusios su šių institucijų kompetencija, o su Lietuvos Respublikos finansų ministerija komentarų projektai derinami tik svarbiais ir sudėtingais atvejais, jei mokesčių administratoriui kyla klausimų dėl teisės aktų nuostatų taikymo. Konsultavimasis su visuomene vykdomas, viešai paskelbiant komentarų projektus Valstybinės mokesčių inspekcijos interneto svetainės skiltyje „Konsultavimasis su visuomene“, o pasibaigus konsultacijoms, toje pačioje interneto svetainės skiltyje bus skelbiami iš visuomenės gautų pateiktų pastabų ir pasiūlymų įvertinimai. Komentarų projektus patvirtinus Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko (įgalioto asmens) raštu, adresuotu apskričių valstybinėms mokesčių inspekcijoms, komentarai paskelbiami Valstybinės mokesčių inspekcijos interneto svetainėje.
Įsakymas ir juo patvirtintos Taisyklės įsigalioja 2023 m. gegužės 1 d.
Ši informacija pateikiama Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2023-04-26 rašte Nr. R-1629.
Informuojame, kad Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, įgyvendinama Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 2, 3, 12, 13, 25, 26, 32, 33, 38, 39, 401, 87, 88, 99, 1042, 126, 139, 140, 164 straipsnių, priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 613 straipsniu įstatymą, kuriuo buvo pakeista Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (toliau — MAĮ) 126 straipsnio 4 dalis, priėmė Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2023 m. balandžio 19 d. įsakymą Nr. VA-27 „Dėl Apskaitos dokumentų papildymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, kuriuo patvirtintas Apskaitos dokumentų papildymo tvarkos aprašas.
Aprašas nustato, kokia informacija (duomenimis) MAĮ 126 straipsnio 4 dalyje nustatytais atvejais mokestinio patikrinimo ar mokestinio tyrimo metu mokesčių mokėtojui leidžiama papildyti apskaitos dokumentus (išskyrus grynųjų pinigų operacijas pagrindžiančius dokumentus) ir kokia tvarka tai turi būti atliekama.
Įsakymas ir juo patvirtintas aprašas įsigalios 2023 m. gegužės 1 d.
Ši informacija pateikiama Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2023-04-21 rašte Nr. R-1562.
Informuojame, jog VMI prie FM[1], atsižvelgusi į papildomai pateiktas pastabas Direktyvos (ES) 2021/514[2] ir nacionalinių teisės aktų atitikties lentelei, priėmė Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2023 m. balandžio 4 d. įsakymą Nr. VA-23 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2022 m. gruodžio 23 d. įsakymo Nr. VA-95 „Dėl Informacijos apie platformose vykdomas veiklas teikimo Valstybinei mokesčių inspekcijai taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ (toliau — Įsakymas).
Taisyklėse[3] atlikti šie esminiai pakeitimai / papildymai:
1) Taisyklės papildytos naujomis Direktyvos (ES) 2021/514 „Ataskaitinis laikotarpis“, „Duomenų saugumo pažeidimas“, „Pagrindinis adresas“, „Prekės“, „Pridėtinės vertės mokesčio mokėtojo kodas“ sąvokomis, taip pat pakeistos „Subjektas“ ir „Veiksmingas kvalifikuotasis kompetentingų institucijų susitarimas“ sąvokos (Taisyklių 4.1, 4.7, 4.12, 4.17, 4.18, 4.20, 4.21 papunkčiai);
2) atsižvelgiant į tai, kad Direktyvoje (ES) 2021/514 numatyta, jog neturint praneštinų pardavėjų ar esant situacijai, kai informaciją už kitą pateikia kitas platformų operatorius, reikalinga tai įrodyti, pakeistas Taisyklių 5 punktas. Esant atvejui, kuomet platformos operatorius neturi praneštinų pardavėjų, jis per VMI TIES[4] portalą turi pateikti XML (angl. Extensible Markup Language) duomenų rinkmeną, joje informacijos nenurodydamas ir papildomai apie tai informuoti VMI[5] raštu, pateikdamas tai pagrindžiančius dokumentus. Tuo atveju, kai yra daugiau nei vienas duomenis teikiantis platformos operatorius, operatorius, kuris teikia informaciją už kitą, VMI TIES portale XML (angl. Extensible Markup Language) duomenų rinkmenoje turi nurodyti, kad informacija yra teikiama už kitą duomenis teikiantį platformos operatorių, nurodant jo identifikacinius duomenis, o kitas operatorius, už kurį informaciją pateikė pirmasis, turi per VMI TIES portalą pateikti XML (angl. Extensible Markup Language) duomenų rinkmeną (be informacijos apie praneštinus pardavėjus), nurodydamas, kad jo informaciją pateikė kitas konkretus duomenis teikiantis platformos operatorius. Mokesčių administratorius laikys, kad pirmajam operatoriui nurodžius, kad informacija yra teikiama už antrąjį, o antrajam tai nurodžius XML (angl. Extensible Markup Language) duomenų rinkmenoje, yra pateikti tai pagrindžiantys įrodymai.
3) vadovaujantis Direktyvos (ES) 2021/514 nuostatomis, atlygis yra už atitinkamą veiklą pardavėjui mokamas arba įskaitomas bet kokios rūšies užmokestis, tačiau kitaip nei dekretine valiuta sumokėtas arba įskaitytas atlygis mokesčių administratoriui turi būti pranešamas vietos valiuta, konvertuota arba apskaičiuota duomenis teikiančio platformos operatoriaus nustatytu būdu. Atsižvelgiant į tai, patikslintas Taisyklių 20.2.5 papunktis.
4) pagrindinis adresas, jei pardavėjas yra fizinis asmuo, aiškinamas kaip pagrindinės rezidavimo vietos adresas, o jei pardavėjas yra juridinis asmuo arba bet kurios kitos teisinės ir (arba) veiklos formos asmuo, išskyrus fizinį asmenį — registruotosios buveinės adresas, todėl pakeisti Taisyklių 24.6, 25.6, 31.1, 31.2 papunkčiai.
5) atlikti kiti pakeitimai dėl Taisyklių punktų / papunkčių numeracijos pasikeitimo.
Daugiau informacijos apie platformų operatorių duomenų teikimo reikalavimus galite rasti VMI5 interneto svetainės https://www.vmi.lt/evmi/tarptautiniai-isipareigojimai-fatca skiltyje „Tarybos direktyva 2021/514/ES (DAC 7)“.
Šią informaciją taip pat rasite VMI prie FM1 2023-04-06 rašte Nr. R-1374.
Informaciją parengė |
[1] Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos.
[2] 2021 m. kovo 22 d. Tarybos Direktyva (ES) 2021/514, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2011/16/ES dėl administracinio bendradarbiavimo apmokestinimo srityje.
[3] Informacijos apie platformose vykdomas veiklas teikimo Valstybinei mokesčių inspekcijai taisyklės, patvirtintos Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2022 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. VA-95 „Dėl Informacijos apie platformose vykdomas veiklas teikimo Valstybinei mokesčių inspekcijai taisyklių patvirtinimo“ (toliau — Taisyklės).
[4] Valstybinės mokesčių inspekcijos gyventojų pajamų mokesčio informacinės sistemos Mokesčių ir susijusių duomenų apsikeitimo posistemę (angl. — Tax Information Exchange SubSystem) (toliau — VMI TIES portalas).
[5] Valstybinė mokesčių inspekcija.
Informuojame, jog VMI prie FM[1], įgyvendinama 2011 m. vasario 15 d. Tarybos direktyvą 2011/16/ES dėl administracinio bendradarbiavimo apmokestinimo srityje ir panaikinančią Direktyvą 77/799/EBB su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2021 m. kovo 22 d. Tarybos direktyva (ES) 2021/514, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 613 straipsnio 10 dalimi, priėmė Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2022 m. gruodžio 23 d. įsakymą Nr. VA-95 „Dėl Informacijos apie platformose vykdomas veiklas teikimo Valstybinei mokesčių inspekcijai taisyklių patvirtinimo“, kuriuo tvirtinamos Informacijos apie platformose vykdomas veiklas teikimo Valstybinei mokesčių inspekcijai taisyklės (toliau — Taisyklės).
Taisyklės nustato duomenis teikiančių platformų operatorių kaupiamos informacijos apie praneštinus pardavėjus, gaunančius pajamų iš tam tikros veiklos[2], kurią vykdyti buvo sudarytos sąlygos platformoje, teikimo VMI[3] tvarką, apimtį, išimtis, platformos operatoriaus registravimosi atvejus, terminus bei duomenis teikiančių platformų operatorių atliekamas procedūras, kuriomis siekiama nustatyti pardavėjus. Vadovaujantis Taisyklėmis, duomenis teikiantys platformų operatoriai nuo 2023 m. sausio 1 d. turi kaupti duomenis apie platformos praneštinų pardavėjų gautas pajamas bei visus išskaičiuotus arba priskaičiuotus mokesčius arba komisinius (detalūs duomenys, kurie turi būti kaupiami, yra nurodyti Taisyklių 20 punkte). Šie duomenys VMI turės būti pateikti duomenų rinkmenoje XML (angl. Extensible Markup Language) formatu per VMI TIES portalą[4] kasmet iki sausio 31 d. už praėjusius kalendorinius metus, kuriais pardavėjas nustatytas kaip praneštinas pardavėjas (Taisyklių 16, 17 punktai), o pirmasis duomenų teikimas turi būti atliktas iki 2024 m. sausio 31 d. Kartu atkreipiame dėmesį, kad atsižvelgę į galimą duomenis teikiančių platformos operatorių pasiruošimo laiką, įvertinę duomenų nepateikimo rizikas, jei duomenų ataskaitų parengimas ir pateikimas laiku bus neįvykdytas, mokesčių administratorius susidariusią situaciją vertins lanksčiai, įvertinęs objektyvias priežastis, kurioms esant duomenų ataskaitos laiku negalėjo būti parengiamos bei pateiktos, ir atitinkamai priims sprendimus dėl poveikio priemonių netaikymo.
Be to, Taisyklės numato, kad prieš pateikiant duomenis VMI, identifikavimui platformų operatorius turi užregistruoti platformos duomenis per Mano VMI[5], pateikiant Juridinio asmens struktūrinio padalinio duomenų pakeitimo FR0791A formą[6] (Lietuvos platformos operatoriaus atveju) arba užsiregistruoti užpildant popierinę arba per Mano VMI Užsienio juridinio asmens prašymo įregistruoti į Mokesčių mokėtojų registrą / išregistruoti iš Mokesčių mokėtojų registro FR0227 formą[7] (užsienio platformos operatoriaus atveju). Atkreipiame dėmesį, kad:
1) Lietuvos ar kitos Europos Sąjungos valstybės narės platformų operatorius turi užsiregistruoti (Taisyklių 8, 9 punktai):
- per 5 darbo dienas nuo platformos operatoriaus veiklos vykdymo pradžios; arba
- per 5 darbo dienas nuo 2023 m. vasario 1 d., jeigu veikla pradedama 2023 m. sausio mėnesį arba platformos operatorius veiklą pradėjo iki Taisyklių įsigaliojimo ir ją tęsia 2023 metais.
2) trečiųjų šalių platformos operatorius turi užsiregistruoti per 5 darbo dienas nuo veiklos vykdymo Europos Sąjungoje pradžios, o jei veikla pradedama 2023 m. sausio mėnesį, per 5 darbo dienas nuo 2023 m. vasario 1 d. (Taisyklių 10 punktas).
Taip pat atkreipiame dėmesį, kad Taisyklių IV skyrius numato bendruosius išsamaus patikrinimo reikalavimus, kuriuos turi atlikti pats duomenis teikiantis platformų operatorius — nustatyti praneštinus pardavėjus (Taisyklių 22, 23 punktai); tikrinti, ar iš pardavėjų gauta informacija yra teisinga ir tiksli (Taisyklių 28, 29, 30 punktai); nustatyti pardavėjo rezidavimo vietą (Taisyklių 31 punktas). Šiuos bendruosius išsamius patikrinimus duomenis teikiantis platformos operatorius turi atlikti iki ataskaitinio laikotarpio gruodžio 31 d. (Taisyklių 21 punktas) arba iki antrojo ataskaitinio laikotarpio gruodžio 31 d., jei patikrinimą atlieka iki 2023 m. sausio 1 d. platformoje užsiregistravusio pardavėjo atžvilgiu ar naujo platformos operatoriaus atžvilgiu (Taisyklių 33 punktas).
Taisyklių V skyrius numato duomenų rinkimo, tikrinimo, teikimo ir registravimosi reikalavimų užtikrinimą. Jeigu duomenis teikiantis platformos operatorius, išskyrus trečiosios šalies platformos operatorių, nevykdo pareigos teikti informaciją apie pardavėjus, VMI po dviejų iš eilės platformos operatoriui pateiktų priminimų turi priimti sprendimą, kuriuo duoda interneto prieigos paslaugų teikėjams privalomą nurodymą panaikinti galimybę pasiekti platformos operatoriaus interneto svetainę iki tol, kol platformos operatorius pašalins pažeidimą. Tačiau toks sprendimas turi būti patvirtintas Vilniaus apygardos administracinio teismo (Taisyklių 46 punktas). Jeigu informacijos neteikia trečiosios šalies platformos operatorius, VMI po dviejų priminimų turi panaikinti trečiosios šalies platformos operatoriaus registraciją (Taisyklių 42 punktas). Jei platformos operatoriui informacijos nepateikia pats pardavėjas, po dviejų platformos operatoriaus priminimų nepateikus duomenų, platformos operatorius privalo panaikinti pardavėjo paskyrą ir neleisti pardavėjui iš naujo registruotis platformoje arba sustabdyti atlygio pardavėjui mokėjimą tol, kol pardavėjas pateiks prašomą informaciją (Taisyklių 40 punktas). Bet kuriuo atveju, VMI turi teisę stebėti ir kontroliuoti duomenis teikiančių platformos operatorių veiklą, siekdama kontroliuoti, ar duomenis teikiantys platformų operatoriai laikosi Taisyklių III ir IV skyriuose nustatytų duomenų teikimo ir išsamaus patikrinimo procedūrų reikalavimų (Taisyklių 39 punktas).
Taip pat, VMI automatinių mainų būdu per du mėnesius, einančius po ataskaitinio laikotarpio pabaigos, turi pateikti valstybės, kurioje praneštinas pardavėjas yra rezidentas, kompetentingai institucijai ir, kai praneštinas pardavėjas teikia nekilnojamojo turto nuomos paslaugas, bet kuriuo atveju valstybės, kurioje yra tas nekilnojamasis turtas, kompetentingai institucijai gautą informaciją iš platformų operatorių (Taisyklių 47 punktas).
Šią informaciją taip pat rasite VMI prie FM 2022-12-27 rašte Nr. R-5252.
Informaciją parengė |
Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau — VMI prie FM) informuoja, jog 2022-12-13 įstatymu Nr. XIV-1658 priimtas Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 2, 3, 12, 13, 25, 26, 32, 33, 38, 39, 401, 87, 88, 99, 1042, 126, 139, 140, 164 straipsnių, priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 613 straipsniu įstatymas (toliau — Pakeitimas 1), 2022-12-13 įstatymu Nr. XIV-1659 priimtas Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 2, 401, 81 straipsnių ir priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 613 straipsniu įstatymo Nr. XIV-761 pavadinimo, 3, 5 straipsnių pakeitimo ir 2 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymas (toliau — Pakeitimas 2), 2022-11-24 įstatymu Nr. XIV-1598 priimtas Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 159 straipsnio pakeitimo įstatymas (toliau — Pakeitimas 3), 2022-11-22 įstatymu Nr. XIV-1552 priimtas Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo Nr. I-1336 2, 12 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymas (toliau — VSDĮ pakeitimas), 2022-12-13 įstatymu Nr. XIV-1660 priimtas Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 12, 29, 208, 210, 211, 589, 611 straipsnių ir priedo pakeitimo ir kodekso papildymo 1883, 2172 straipsniais įstatymas (toliau — ANK pakeitimas).
Pakeitimu 1 atlikti Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (toliau — MAĮ) pakeitimai:
1) pakeista MAĮ 2 straipsnio 1 dalis, 12 straipsnio 1 dalis, 25 straipsnio 1 dalies 2 punktas. Pakeitimu 1 atsisakoma privalomo mokesčių administratoriaus parengtų apibendrintų paaiškinimų (komentarų) derinimo su Lietuvos Respublikos finansų ministerija, tačiau prieš išleidžiant apibendrintus paaiškinimus (komentarus), pastarieji turi būti suderinti su visuomene;
2) atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos teisinėje sistemoje yra specifinės teisinės formos subjektai, nelaikytini nei fiziniais, nei juridiniais asmenimis (pvz., investiciniai fondai, pagal Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymą apibrėžiami kaip neturintys juridinio asmens statuso ir nelaikytini organizacijomis), papildyta MAĮ 2 straipsnio 2 dalyje pateikta sąvokos „asmuo“ apibrėžtis, nustatant, kad pagal MAĮ asmeniu laikytini ne tik fiziniai ir juridiniai asmenys, bet ir investicijų fondai bei pensijų fondai;
3) pakeičiama MAĮ 3 straipsnio 4 dalyje numatyta nuostata ir įtvirtinama, kad mokesčių įstatymų pakeitimai, kurie priimami su valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu, gali įsigalioti ir anksčiau nei nustatytas 6 mėnesių terminais tik tuo atveju, jeigu nėra sunkinama mokesčių mokėtojų padėtis;
4) atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu jau faktiškai MAĮ 13 straipsnyje numatyti mokesčiai įmokos į Garantinį fondą bei socialinis mokestis nėra aktualūs, pastarieji išbraukiami iš numatytų administruojamų mokesčių sąrašo. Taip pat nustatoma, kad iki Pakeitimo 1 įsigaliojimo susidariusios mokestinės prievolės dėl įmokų į Garantinį fondą ir socialinio mokesčio baigiamos administruoti pagal MAĮ nuostatas, galiojusias iki Pakeitimo 1 įsigaliojimo dienos; 5) siekiant įgyvendinti Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos rekomendacijas, susijusias su asmens duomenų apsauga, taip pat siekiant MAĮ tiksliai nurodyti mokesčių administratoriaus atliekamas funkcijas, MAĮ papildomas naujais 25 straipsnio 1 dalies 21 punktu bei 26 straipsnio 1 dalies 13 punktu, šiomis mokesčių administratoriaus funkcijomis: „analizuoja mokestines rizikas ir mokesčių mokėtojų elgseną, įgyvendina mokestinių prievolių nevykdymo prevenciją“;
6) siekiant tinkamai taikyti Bendrąjį duomenų apsaugos reglamentą, MAĮ 32 straipsnis papildomas nauja mokesčių administratoriaus pareiga — užtikrinti, kad būtų laikomasi asmens duomenų tvarkymo reikalavimų, ir įgyvendinti tinkamas technines ir organizacines duomenų saugumo priemones ir kitas duomenų valdytojui nustatytas prievoles;
7) MAĮ 33 straipsnis papildomas nauju 22 punktu, kuriuo įtvirtinama teisė mokesčių administratoriui gauti informaciją apie mokesčių mokėtojus iš Įtariamųjų, kaltinamųjų, nuteistųjų registro apie fiziniams ir juridiniams asmenims pradėtus ikiteisminius tyrimus dėl galimo sukčiavimo, neteisėto praturtėjimo, nusikalstamų veikų ekonomikai ir verslo tvarkai, nusikalstamų veikų finansų sistemai, taip pat apie fiziniams ir juridiniams asmenims priimtus ir įsiteisėjusius apkaltinamuosius nuosprendžius dėl šių nusikalstamų veikų. Taip pat MAĮ 33 straipsnio 1 punktu nustatoma, kad mokesčių administratorius turi teisę gauti informaciją apie aibę konkrečiai įvardintų asmenų; 8) atsižvelgiant į tai, kad paslaptyje nelaikoma informacija nėra prilyginama viešai informacijai bei siekiant užtikrinti asmens duomenų apsaugą, taip pat atsižvelgiant į Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos reikalavimus (Lietuvos Respublikos įstatymuose turi būti nustatytas asmens duomenų rinkimo tikslas, konkretūs renkami asmens duomenys ir šių duomenų saugojimo laikotarpis), MAĮ 38 straipsnis papildomas nuostatomis dėl: a) asmens duomenų viešinimo tikslo; b) konkrečių viešintinų asmens duomenų, c) viešinimo laikotarpio, d) asmens teisės reikalauti jo duomenų apsaugos ir šią teisę atitinkančios atitinkamos mokesčių administratoriaus pareigos;
9) pakeistas MAĮ 39 straipsnis, nustatant, kad mokesčių administratoriaus užsienio valstybių kompetentingiems asmenims pateikta informacija, gavus mokesčių administratoriaus leidimą, gali būti perduodama naudoti nemokestiniais tikslais, jeigu tai numatyta tarptautinėse sutartyse, susitarimuose ar Europos Sąjungos teisės aktuose;
10) papildomas MAĮ nauju 613 straipsnis, kuris įgyvendina 2021 m. kovo 22 d. Tarybos direktyvą (ES) 2021/514 (DAC7). Šia nuostata platformų operatoriams nustatoma informacijos apie platformoje veikiančius ir ją naudojančius pardavėjus kaupimo, tikrinimo bei pateikimo mokesčių administratoriui prievolė. Taip pat papildomas MAĮ 401 straipsnio 1 dalies 4 punktas nauju Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau — ANK) 1883 straipsniu, už netinkamą DAC7 prievolių vykdymą.
11) pakeičiamas MAĮ 401 straipsnio 1 dalies 2 ir 4 punktai. MAĮ 401 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatoma vienoda neigiama pasekmė tiek fiziniams, tiek juridiniams asmenims už nelegalų darbą, t. y. nustačius nelegalaus darbo pažeidimą asmuo taps neatitinkančių minimalius patikimo mokesčių mokėtojo kriterijus 3 metus, neatsižvelgiant ar asmuo buvo nubaustas pagal Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo nuostatas ar pagal ANK. Atitinkamai ANK 95 straipsnis išbraukiamas iš MAĮ 401 straipsnio 1 dalies 4 punkto numatyto ANK straipsnių sąrašo. Taip pat pakoreguotas ANK 401 straipsnio 1 dalies 4 punkte numatytas ANK straipsnių sąrašas, panaikinant ANK tam tikrus straipsnius, kurių maksimalus baudų dydis nesiekia 1500 eurų. Taip pat atlikti redakcinio pobūdžio pakeitimai.
MAĮ 401 straipsnis papildytas nauja 3 dalimi, kurioje nustatoma, jog kriterijai nėra taikomi asmenims, nurodytiems Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje (biudžetinės įstaigos; Lietuvos bankas; valstybė ir savivaldybės; valstybės ir savivaldybių institucijos, įstaigos, tarnybos ar organizacijos; valstybės įmonė „Indėlių ir investicijų draudimas“; Europos ekonominių interesų grupės);
12) keičiamas MAĮ 87 straipsnis, kuris nustato, jog palūkanų dydis lygus MAĮ 88 straipsnio 5 dalyje nustatytam palūkanų dydžiui, mokamam pagal mokestinės paskolos sutartį.
Atitinkamai keičiamas ir MAĮ 88 straipsnis, kuriame įtvirtinamas palūkanų dydis, mokamoms pagal mokestinės paskolos sutartį. MAĮ 88 straipsnio 5 dalyje numatoma, kad palūkanų dydis, visais atvejais negali būti mažesnis už nulį ir jų apskaičiavimo tvarką nustato finansų ministras, atsižvelgdamas į praėjusio kalendorinio ketvirčio paskutinės darbo dienos Vyriausybės vertybinio popieriaus, kurio išpirkimo laikotarpis artimiausias 12 mėnesių laikotarpiui, pelningumą antrinės vertybinių popierių apyvartos, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos vertybinių popierių įstatyme, rinkoje.
Taip pat pakeičiamas ir MAĮ 99 straipsnis, reglamentuojantis delspinigių dydį. MAĮ 99 straipsnis nustato analogišką dydį nustatytą MAĮ 88 straipsnio 5 dalyje, tačiau jį padidinant 7 procentiniais punktais;
13) MAĮ 126 straipsnio 4 dalis nustatė, kad tais atvejais, kai į mokesčių mokėtojo turėtas išlaidas bei kitus mokėjimus, taip pat turto ir pajamų įsigijimo teisėtumą pagrindžiančius šaltinius nėra galimybės atsižvelgti, kadangi dokumentuose trūksta teisės aktuose numatytų rekvizitų ir (arba) mokesčių administratorius pagal šiuos dokumentus negali tiksliai identifikuoti juose nurodytų asmenų arba, mokesčių administratoriaus duomenimis, tokie asmenys neegzistuoja, mokesčių administratorius leidžia mokesčių mokėtojui papildyti minėtus dokumentus trūkstamais rekvizitais Apskaitos dokumentų papildymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 1999 m. sausio 13 d. įsakymu Nr. 6, nustatyta tvarka. Būtent MAĮ 126 straipsnio pakeitimu yra pavedama centriniam mokesčių administratoriui nustatyti šių trūkstamų rekvizitų pateikimo tvarką;
14) keičiamas MAĮ 139 straipsnis. Pagal Pakeitimą 1 nustatomas baudos dydis nuo 20 iki 100 proc. Atitinkamai, panaikinama šiuo metu galiojusi MAĮ 139 straipsnio 2 dalies nuostata, kuri numatė didesnio dydžio baudos amplitudę, tais atvejais, kai mokesčių mokėtojas negali pagrįsti pajamų šaltinių;
Taip pat pakeičiama 139 straipsnio 3 dalis (buvusi 139 straipsnio 4 dalis), nustatant, kad apskaičiuota bauda didinama dvigubai, jeigu per MAĮ 68 straipsnio 4 dalyje nustatytą 5 metų terminą (anksčiau buvo 3 metų terminas) padarytas pakartotinis to paties mokesčio pažeidimas;
15) keičiamas MAĮ 140 straipsnis, kuriame papildomas sunkinančių aplinkybių sąrašas. Mokesčių mokėtojui, negalinčiam pagrįsti pajamų šaltinio, mokesčių administratorius turės laikyti tai, kaip mokesčių mokėtojo atsakomybę sunkinančia aplinkybe.
Taip pat papildoma dar viena atsakomybę sunkinančia aplinkybe — pažeidimas padarytas asmeniui siekiant gauti mokestinę naudą.
MAĮ 140 straipsnis papildomas nauja 6 dalimi, kurioje nustatoma solidari atsakomybė už pažeidimus, tačiau pažymime, kad ši nuostata taikytina tik Lietuvos Respublikos muitinės;
16) MAĮ 164 straipsnio 5 dalis keičiama, atsižvelgiant į Bendrojo duomenų apsaugos reglamento reikalavimus, siekiant aiškiai apibrėžti ir įtvirtinti, kokią informaciją mokesčių administratorius turi teisę viešinti apie mokesčių mokėtoją savo interneto svetainėje talpinant viešą pranešimą ir kokį terminą šis pranešimas gali būti skelbiamas, kai dokumentų nepavyksta įteikti kitais būdais.
Informuojame, kad Pakeitime 1 nurodyti pakeitimai sietini su MAĮ 13 straipsnyje numatytų tam tikrų mokesčių panaikinimu bei mokesčių teisės aktų įsigaliojimo reglamentavimu įsigalios nuo Pakeitimo 1 priėmimo.
Nuostatos sietinos su DAC7 reguliavimu, įsigalios nuo 2023 m. sausio 1 d.
Kitos nuostatos įsigalios nuo 2023 m. gegužės 1 d.
Detaliau su Pakeitimu 1 nuostatomis galite susipažinti: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/9477dac27d2811edbdcebd68a7a0df7e?jfwid=1hjca17re
Pakeitimu 2 nustatoma, jog nuostatos reglamentuojančios duomenų apie tarptautines mokėjimo operacijas kaupimą, saugojimą ir teikimą (CESOP) reglamentuos ne MAĮ 613, o 614 straipsnis, atsižvelgiant į tai, kad Pakeitimu 1 MAĮ 613 straipsnyje reglamentuotos nuostatos susijusios su DAC7.
Detaliau su Pakeitimu 2 nuostatomis galite susipažinti: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/e5e77af07d2811edbdcebd68a7a0df7e?jfwid=1hjca17re
Pakeitimu 3 koreguojamas MAĮ 159 straipsnio redakcija ir nustatoma, jog skundai dėl centrinio mokesčių administratoriaus arba Mokestinių ginčų komisijos sprendimo dėl mokestinio ginčo nagrinėjami pirmosios instancijos administraciniame teisme. Pažymėtina, kad taip pat yra priimtas ir Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (toliau — ABTĮ) pakeitimas (https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/1c48814070a211ed8a47de53ff967b64?jfwid=1hjca194i ), kuriuo keičiamas ABTĮ 31 straipsnis ir nustatoma, jog administracinė byla yra nagrinėjama: 1) teismo rūmuose, kurių veiklos teritorijoje yra pareiškėjo gyvenamoji vieta (buveinė), jei ji yra Lietuvos Respublikos teritorijoje; 2) kai skundą (prašymą, pareiškimą) paduoda pareiškėjas, kurio gyvenamoji vieta (buveinė) yra ne Lietuvos Respublikos teritorijoje, – pareiškėjo pasirinktuose teismo rūmuose; 3) kai skundą (prašymą, pareiškimą) paduoda keli pareiškėjai, kurių gyvenamoji vieta (buveinė) yra skirtingų teismo rūmų veiklos teritorijose, – pareiškėjų bendrai pasirinktuose teismo rūmuose, kurių veiklos teritorijoje yra bent vieno iš pareiškėjų gyvenamoji vieta (buveinė). Įstatymo nuostatos įsigalios nuo 2024 m. sausio 1 d.
Detaliau su Pakeitimu 3 galite susipažinti: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/1c48814070a211ed8a47de53ff967b64?jfwid=1hjca194i
VSDĮ pakeitimu pakeičiamas Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo (toliau — VSDĮ) 19 straipsnis ir jame nustatoma, jog jeigu patikrinimo metu nustatoma, kad socialinio draudimo įmokos neteisėtai sumažintos, priskaičiuojama trūkstama socialinio draudimo įmokų suma ir draudėjui skiriama bauda mutatis mutandis taikant MAĮ 139 ir 140 straipsniuose nurodytus baudų dydžius ir nustatytą baudų skyrimo tvarką. Atitinkamai iki 2022-05-01 baudos dydis gali būti nuo 10 iki 50 proc., o nuo 2022-05-01, atsižvelgiant į Pakeitimą 1, nuo 20 iki 100 proc.
Detaliau su pakeitimu galite susipažinti: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/f245acc26a6f11ed8a47de53ff967b64?jfwid=1hjca19j8
ANK pakeitimu, be kitų atliktų pakeitimų, pakoreguotas Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau — ANK) 611 straipsnis, kuriame nustatyta, jog protokolai už nusižengimą numatytą ANK 187 straipsnio 1 ir 2 dalyje gali būti automatiškai formuojami ir tokie protokolai nėra pasirašomi.
Detaliau su pakeitimu galite susipažinti: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/4f9502127d2911edbdcebd68a7a0df7e?jfwid=1hjca1a3z
Informaciją rasite VMI prie FM 2022-12-27 rašte Nr. R-5247.
Informaciją parengė |
Informuojame, kad Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2022 m. spalio 19 d. įsakymu Nr. VA-81 (toliau — Įsakymas Nr. VA-81) pakeistos FR0711 formos pildymo taisyklių nuostatos. Pakeitimai įsigaliojo 2022 m. spalio 20 dieną.
Pagrindinis pakeitimas — nustatoma, jog pildant šią formą už 2022 m. ir vėlesnius ataskaitinius metus, nepildomas D10 laukelis, kuriame juridinis asmuo deklaruoja fiziniam asmeniui sumokėtų palūkanų sumą, ir kiti formos laukeliai, kuriuose apskaičiuojama D10 laukelių suma. Vadovaujantis FR0711 formos pildymo taisyklių 4 punktu, už 2022 ataskaitinius metus FR0711 forma teikiama iki 2023 m. balandžio 15 d., už 2023 ataskaitinius metus — iki 2024 m. balandžio 15 d. ir t. t. Taigi, pildydamas FR0711 formą už 2022 m. ir vėlesnius ataskaitinius metus, Lietuvos vienetas nebeturės pareigos į ją įtraukti fiziniams asmenims kartu su grąžinama paskola (jos dalimi) sumokėtų palūkanų sumos. Tokiu būdu sumažinama Lietuvos vienetams tenkanti administracinė našta, kadangi duomenis apie gyventojams išmokėtas paskolų palūkanas Lietuvos vienetai teikia GPM312 formoje.
Įsakymu Nr. VA-81 taip pat atliktos redakcinio pobūdžio korekcijos FR0711 formos pildymo taisyklėse. Šiuo įsakymu FR0711 forma ir jos priedų formos nekeičiamos.
Susipažinti su Įsakymu Nr. VA-81 galite svetainėje adresu VA-81 Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 20... (lrs.lt).
Informaciją parengė
Teisės departamentas
This website uses cookies. Required cookies are set automatically and do not require your consent. You may also agree to the use of other cookies. You can revoke your consent at any time by changing your web browser settings and deleting the saved cookies. More information Cookie policy; Privacy policy.
Used for the smooth operation of the site and enables the basic functions of the site. Without these cookies, the website cannot function properly.
Collects statistical information about the use of the site and is used to improve your browsing experience.