Dėl PVM įstatymo 71¹ straipsnio 9 dalies nuostatų taikymo
Mokesčių naujienos
I Papildomai įvertinę Tarybos Direktyvos (ES) 2020/285, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos, kiek tai susiję su specialia mažosioms įmonėms skirta schema (toliau — SVS direktyva) ir Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo (toliau — PVM įstatymas) nuostatas, reglamentuojančias smulkiojo verslo schemos Lietuvoje taikymą, taip pat šio reguliavimo tikslą, kad smulkiojo verslo schema būtų taikoma neviršijant PVM įstatyme nustatytos 45 000 eurų apyvartos ribos, informuojame, kad:
SVS direktyva nebuvo siekiama ir joje nebuvo ekspresyviai nustatyta, kad valstybės narės gali apmokestinti smulkiojo verslo schemos naudotojų vidaus sandorius tais atvejais, kai pastariesiems atsiranda prievolė registruotis PVM mokėtojais dėl paslaugų įsigijimo iš kitų užsienio valstybių asmenų / paslaugų teikimo kitų valstybių narių asmenims, tačiau jie šios prievolės nevykdo.
PVM įstatymo 71 straipsnio 2 dalyje nustatyta galimybė taikyti smulkiojo verslo schemą yra siejama su 45 000 eurų atlygio už šalies teritorijoje vykdomą ekonominę veiklą – tiekiamas prekes ir (arba) teikiamas paslaugas – riba.
Jeigu ši riba neviršyta ir nėra kitų PVM įstatyme nustatytų aplinkybių, dėl kurių asmeniui atsirastų prievolė įsiregistruoti PVM mokėtoju Lietuvoje, laikoma, kad toks asmuo faktiškai naudojasi smulkiojo verslo schema.
Tokiu atveju, tokiam mokesčių mokėtojui nekyla pareiga apie šios schemos taikymą atskirai informuoti mokesčių administratoriaus ar pateikti prašymo dėl tokios schemos taikymo pasirinkimo. Esminė šios išimties (neapmokestinimo tvarkos, kuri leidžia neskaičiuoti PVM nuo prekių / paslaugų pardavimų) taikymo sąlyga yra būtent nustatytos pajamų (apyvartos) ribos neviršijimas.
Todėl, vien aplinkybė, kad asmuo, atsiradus prievolei nuo 2025 m. gegužės 1 d. turėjo įsiregistruoti PVM mokėtoju Lietuvoje dėl: prekių įsigijimo iš kitų valstybių narių, paslaugų įsigijimo iš užsienio valstybių, paslaugų teikimo į kitas valstybes nares, savaime nesukuria prievolės skaičiuoti PVM nuo Lietuvoje tiekiamų prekių ir (arba) teikiamų paslaugų.
Vadinasi, apmokestinamajam asmeniui, kuriam dėl prekių įsigijimo iš kitų valstybių narių, paslaugų įsigijimo iš užsienio valstybių arba paslaugų teikimo kitose valstybėse narėse atsiranda prievolė registruotis PVM mokėtoju, nepasirinkus taikyti smulkiojo verslo schemos ir laiku neįsiregistravus PVM mokėtoju, nėra prievolės skaičiuoti ir mokėti PVM nuo Lietuvoje tiekiamų prekių ir (arba) teikiamų paslaugų, jeigu bendra atlygio už vykdant ekonominę veiklą šalies teritorijoje patiektas prekes ir (arba) suteiktas paslaugas suma per praėjusius kalendorinius metus neviršijo 45 000 eurų ir šios ribos neviršija einamaisiais kalendoriniais metais.
Todėl, tais atvejais, kai mokesčių mokėtojas, nors jo atlygio už šalies teritorijoje vykdant ekonominę veiklą tiekiamas prekes ir (arba) teikiamas paslaugas suma neviršijo PVM įstatyme nustatytos 45 000 eurų ribos, vien dėl prievolės registruotis PVM mokėtoju, atsiradusios dėl prekių įsigijimo iš kitų valstybių narių, paslaugų įsigijimo iš užsienio valstybių arba paslaugų teikimo į kitas valstybes nares, apskaičiavo ir sumokėjo PVM nuo Lietuvoje tiekiamų prekių ir (arba) teikiamų paslaugų, toks mokesčių mokėtojas gali patikslinti atitinkamų mokestinių laikotarpių Pridėtinės vertės mokesčio mokėtoju neįregistruoto asmens mokėtino pridėtinės vertės mokesčio apyskaitų (FR0608 forma) duomenis.
Pažymime, kad, prievolė įsiregistruoti PVM mokėtoju Lietuvoje dėl: prekių įsigijimo iš kitų valstybių narių, paslaugų įsigijimo iš užsienio valstybių, paslaugų teikimo į kitas valstybes nares nėra siejama su 45 000 eurų atlygio riba. Tokia prievolė išlieka ir tuo atveju, kai pajamos nesiekia 45 000 eurų ribos.
Atsiradus prievolei registruotis PVM mokėtoju dėl aukščiau išvardytų priežasčių, asmuo privalo pasirinkti įsiregistruoti įprastu PVM mokėtoju ar PVM mokėtoju taikančiu smulkiojo verslo schemą.
Taip pat, atkreipiame dėmesį, kad remiantis PVM įstatymo 57 straipsnio nuostatomis, teisę į PVM atskaitą turi PVM mokėtojai, išskyrus PVM mokėtojus, taikančius smulkiojo verslo schemą Lietuvoje, kaip jie suprantami pagal PVM įstatymo 711 straipsnio 9 dalį.
Daugiau informacijos rasite VMI prie FM 2026-10-06 rašte Nr. RTD-114
Informaciją parengė
Teisės departamentas