Mokesčių žinyno naujienos

Informuojame, kad Lietuvos Respublikos Seimas 2025 m. rugsėjo 25 d. priėmė:

Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 pakeitimo įstatymo Nr. XIII-3158  2 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XV-449  (toliau – Pakeitimo įstatymas). 

Esminis pakeitimas:

Pagal pakeistas įstatymo nuostatas nuo 2028 m. sausio 1 d. nebegalios mokesčio už aplinkos teršimą lengvata sąvartynų operatoriams, šalinantiems fosfogipso atliekas.

Ši nuostata keičiama, kadangi šiuo metu nuo mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis atleidžiami sąvartynų operatoriai už šalintas fosfogipso atliekas. Tokia mokesčio už aplinkos teršimą mokėjimo išimtis neskatina veiklos vykdytojo ieškoti ir taikyti fosfogipso panaudojimo kaip antrinės žaliavos galimybių, kitų technologinių sprendimų sutvarkyti fosfogipso atliekas kitais būdais nei šalinimas. Šiuo metu gamybinių atliekų sąvartyne pašalinta virš 56 mln. tonų fosfogipso atliekų. Gaminant fosforo rūgštį per metus susidaro apie 1,7–2,5 mln. fosfogipso atliekų, kurios šalinamos gamybinių atliekų sąvartyne.

Daugiau informacijos rasite VMI prie FM 2025-10-08 rašte Nr. R-3770.

 

 

Informaciją parengė

Teisės departamentas

Informuojame, kad Lietuvos Respublikos Seimas 2025 m. rugsėjo 18 dieną priėmė:

Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 4 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XV-429 (toliau – Pakeitimo įstatymas). 

Pakeitimo įstatymu atliekami pakeitimai, susiję su Traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų registro pertvarkymu į informacinę sistemą.

Esminis pakeitimas:

Pakeisti Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 4 straipsnio 8 punktas, 9 straipsnio 5 dalies 2 punktas, 9 straipsnio 5 dalies 3 punktas ir 9 straipsnio 5 dalies 5 punktas.

Pagal pakeistas įstatymo nuostatas nuo 2027 m. sausio 1 d. įstatyme naudojami registrų pavadinimai keičiami į informacinių sistemų pavadinimus.

Ši nuostata keičiama, kadangi pagal 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojo naujos redakcijos Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymas, kuriuo įtvirtintas naujas valstybės informacinių išteklių valdysenos, valdymo ir tvarkymo modelis.

Pakeitimo įstatymo tikslas – įgyvendinti Valstybės informacinių išteklių įstatymo nuostatas, įsigaliojusias 2024 m. sausio 1 d., kadangi pakeistas registrų reglamentavimas, įvestos naujos sąvokos – Registras, Informacinė sistema ir Registro informacinė sistema (Registras – informacinėje sistemoje tvarkomas registruojamą objektą ar objektus apibūdinantis duomenų rinkinys ar rinkiniai, kuriems nustatomos specialios registravimo sąlygos. Informacinė sistema – programinės įrangos visuma valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos, kito viešojo administravimo subjekto, viešosios įstaigos ar valstybės valdomos įmonės veiklos procesams skaitmenizuoti, duomenims tvarkyti ir (ar) administracinėms ar viešosioms paslaugoms teikti elektroniniu būdu. Registro informacinė sistema – informacinė sistema registro objektui ar objektams registruoti).

Naujos redakcijos Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymu siekiama suvienodinti ir palengvinti visų rūšių informacinių sistemų steigimą, kūrimą, pertvarkymą ir likvidavimą. Atsisakoma Lietuvos Respublikos Vyriausybės dalyvavimo tvirtinant informacinių sistemų nuostatus, skiriant  informacinės sistemos valdytoją ir informacinės sistemos tvarkytoją.

Daugiau informacijos rasite VMI prie FM 2025-10-08 rašte Nr. R-3768.

 

 

Informaciją parengė

Teisės departamentas

Informuojame, kad Lietuvos Respublikos Seimas 2025 m. rugsėjo 25 dieną priėmė:

Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 1, 2, 4, 6, 7, 9, 11, 12 straipsnių ir 3, 7, 8 priedų pakeitimo įstatymą Nr. XV-446 (toliau – Pakeitimo įstatymas). 

Esminiai pakeitimai:

  • Atnaujinti įstatymo 3, 7, 8 priedai – pakeisti tarifai už gaminius, pakuotes, transporto priemones, atliekas, kurie įsigalioja:

Nuo 2026 m. sausio 1 d.

  • Įsigalioja nauji tarifai, taikomi padangoms:
    • Motociklų ir lengvųjų automobilių padangoms;
    • Autobusų, krovininių automobilių, žemės ūkio, statybos, pramonės ir kitų transporto priemonių padangoms, sveriančioms daugiau kaip 3 kg.

Nuo 2026 m. liepos 1 d.

  • Įvedamas atskiras tarifas fosfogipso atliekoms, šalinamoms nepavojingųjų atliekų sąvartyne – 0,50 Eur/t.

Nuo 2027 m. sausio 1 d.

  • Įsigalioja papildomi pakeitimai, susiję su taršos apmokestinimu tam tikrose srityse, įskaitant transporto sektorių ir ne keliais judančius mechanizmus.

Nuo 2030 m. sausio 1 d.

  • Fosfogipso atliekų šalinimo tarifas didinamas iki 0,75 Eur/t.

Nuo 2035 m. sausio 1 d.

  • Fosfogipso atliekų šalinimo tarifas didinamas iki 1,00 Eur/t.

Kiti nuo 2026 m. sausio 1 d. įsigaliojantys pakeitimai:

  • Patikslinta nuslėptos taršos sąvoka.
  • Mokestis už sąvartyne šalinamas atliekas paskirstomas:

70 % – valstybės biudžetui,

  1. % – savivaldybei, kurioje yra sąvartynas.

Kiti nuo 2027 m. sausio 1 d. įsigaliojantys pakeitimai:

  • Mokesčio už aplinkos teršimą gaminių ir pakuočių deklaracijos nebeteikiamos VMI informacinėje sistemoje – deklaravimas vykdomas tik GPAIS sistemoje.

Atsisakius deklaracijų pildymo VMI informacinėje sistemoje, yra sumažinta administracinė našta gamintojams ir importuotojams, nes mokėtina mokesčio suma bus automatiškai apskaičiuojama pagal gamintojų ir importuotojų GPAIS suvestus ir patvirtintus duomenis metinėje gaminių ir pakuočių apskaitos ataskaitoje

  • Nustatytos ekonominės sankcijos už mokesčio mokėtojo duomenų nuslėpimą, įskaitant privalomo sumokėti mokesčio dydžio apskaičiavimą ir papildomų sankcijų taikymą.

Pakeitimu nustatyta nauja finansinės atsakomybės taikymo tvarka mokesčio mokėtojams už nuslėptą ar nedeklaruotą taršą, tiektų gaminių ar pakuočių kiekius bei sąvartyne pašalintas atliekas.

Pakeitimu atsisakoma iki šiol galiojusio dvigubo mokesčio tarifo taikymo principo, vietoje to įtvirtinant atskirą privalomo sumokėti mokesčio ir vienodo dydžio ekonominės sankcijos taikymą. Tai reiškia, kad nustačius nuslėptą (ar nedeklaruotą) taršą ar neteisėtai pasinaudotą mokesčio lengvata (pvz., pateikus fiktyvius atliekų sutvarkymą įrodančius dokumentus), bus apskaičiuojamas mokestis pagal įprastus tarifus bei papildomai skiriama ekonominė sankcija, lygi privalomam sumokėti mokesčiui.

Pakeitimais siekiama aiškiau atskirti mokestines prievoles nuo sankcijų, supaprastinti mokestinių ginčų nagrinėjimą bei pagerinti administracinį procesą.

Taip pat įtvirtinta, kad tais atvejais, kai dėl apskaitos dokumentų nebuvimo neįmanoma nustatyti tiektų gaminių ar taršos kiekių, ekonominė sankcija apskaičiuojama pagal mokesčio mokėtojo pajamas – jas dauginant iš koeficiento 0,02. Jei apskaičiuota suma mažesnė nei 10 000 eurų, taikoma minimali 10 000 eurų sankcija.

Daugiau informacijos rasite VMI prie FM 2025-10-08 rašte Nr. R-3769.

 

 

Informaciją parengė

Teisės departamentas

Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau — VMI prie FM) informuoja apie 2025 m. rugsėjo 29 d. priimtą įsakymą Nr. VA-85 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2007 m. sausio 15 d. įsakymo Nr. VA-2 „Dėl Metinių pelno mokesčio deklaracijų PLN204, PLN204A, PLN204N, PLN204U formų bei jų užpildymo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ (TAR, 2025-09-29, Nr. 2025-16273).

Pakeitimai parengti atsižvelgus į Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo Nr. IX-675 5, 17, 18, 30, 33, 34, 35, 38-2 , 41, 43 ir 56-1 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 30-3 straipsniu įstatymo pakeitimo įstatymą Nr. XV-285.

Remiantis tuo, kad Pelno mokesčio įstatymo pakeitimais buvo nustatyta, kad bendra vieneto atskaitoma nuosavų, perimtų reorganizavimo metu ir perimtų iš kitų vienetų grupės vienetų mokestinių nuostolių suma negali būti didesnė kaip 70 procentų vieneto mokestinio laikotarpio pajamų, apskaičiuotų iš pajamų atėmus neapmokestinamąsias pajamas, leidžiamus atskaitymus ir ribojamų dydžių leidžiamus atskaitymus, išskyrus ankstesnių metų mokestinių laikotarpių nuostolius, pakeistos  deklaracijų PLN204, PLN204A formų užpildymo taisyklių nuostatos dėl perimtų iš kitų vienetų grupės vienetų mokestinių nuostolių atskaitymo.

Taip pat atlikti taisyklių pakeitimai dėl pasikeitusių pelno mokesčio tarifų, atsiradusių naujos rūšies atskaitymų bei kitų techninio pobūdžio koregavimų.

Deklaracijų PLN204, PLN204A, PLN204N, PLN204U formų versijos nepakeistos.

 

Daugiau informacijos rasite rašte 2025-09-30 Nr. R8-66.

Šis raštas yra skelbiamas VMI prie FM interneto svetainėje adresu http://www.vmi.lt

 

 

Parengė

Teisės departamentas

Registracijos numeris KM3642

Kasos aparatų ir tiesioginio ryšio kompiuterinių tinklo terminalų naudojimo taisyklių (toliau – Taisyklės) 52.3 papunktyje numatyta, kad pasibaigus darbo dienai (pamainai), kasininkas privalo suformuoti fiskalinę dienos (pamainos) ataskaitą (Z).

Darbo diena — tai ūkio subjekto darbo dienos (paros) dalis nuo kasos aparato įjungimo ir visų parengimo dirbti procedūrų atlikimo momento iki kasos aparato išjungimo, atlikus darbo kasos aparatu pabaigos įforminimo procedūras. Jei dirbama visą parą, viena darbo diena baigiasi tada, kai yra suformuojama dienos (pamainos) fiskalinė ataskaita (Z).

Virtualios fiskalizacijos kasos aparato arba kasos aparato, veikiančio su saugos moduliu, kasos operacijų žurnalas automatiškai formuojamas i. EKA pagal pateiktus į i.EKA dienos (pamainos) fiskalinių ataskaitų (Z) duomenis.

Jeigu kasininkas Taisyklių 52.3 papunktyje nustatyta tvarka nesuformavo dienos (pamainos) ataskaitos (Z) pasibaigus darbo dienai (pamainai), tos dienos (pamainos) apyvartos suma bus pridėta formuojant kitos dienos (pamainos) ataskaitą (Z), t. y. vienoje ataskaitoje (Z) sujungiamos dviejų dienų (arba daugiau, jei ataskaitą (Z) buvo nesuformuota keletą dienų iš eilės) pardavimų pajamos. Svarbus aspektas, sprendžiant dėl korektiško pardavimo pajamų apskaitymo bei deklaravimo, yra tai, kurią konkrečią laikotarpio dieną nebuvo suformuota dienos (pamainos) ataskaita (Z). Vienu atveju tai gali neturėti įtakos pajamų apskaitymui, o kitu atveju — reiktų perskaičiuoti laikotarpio pardavimų pajamas.

1 pavyzdys

Rugsėjo 15 d. nesuformuota ataskaita (Z), apyvarta — 1000 Eur; rugsėjo 16 d. apyvarta  — 2000 Eur; suformavus dienos (pamainos) ataskaitą (Z) rugsėjo 16 d., joje bus nurodoma bendra dviejų dienų apyvarta — 3000 Eur ir formuojant suminę fiskalinę ataskaitą už laikotarpį nuo rugsėjo 1 d. iki 30 d., į ją pateks rugsėjo 15 d. pardavimų pajamos, jos bus apskaitytos ir deklaruotos ataskaitinį mėnesį.

2 pavyzdys

Rugsėjo 30 d. nesuformuota ataskaita (Z), apyvarta — 1000 Eur; spalio 1 d. apyvarta  — 2000 Eur; suformavus dienos (pamainos) ataskaitą (Z) spalio 1 d., joje bus nurodoma bendra dviejų dienų apyvarta — 3000 Eur. Formuojant suminę fiskalinę ataskaitą už laikotarpį nuo rugsėjo 1 d. iki 30 d., į ją nebepateks rugsėjo 30 d. gautos pardavimų pajamos, kurios atsispindės kito mėnesio (šiuo atveju — spalio) suminėje fiskalinėje ataskaitoje. Tokiu atveju, reiktų atlikti perskaičiavimą pagal kasos aparatu užfiksuotus duomenis, kuriuos galima peržiūrėti i.EKA posistemyje arba kasos aparato elektroninėse kontrolinėse juostose, kad pajamos apskaitoje būtų pripažintos tą mėnesį, kurį jos faktiškai buvo gautos.

3 pavyzdys

Gruodžio 31 d. nesuformuota ataskaita (Z), apyvarta — 1000 Eur; sausio 1 d. nedirbta; sausio 2 d. apyvarta  — 2000 Eur; suformavus dienos (pamainos) ataskaitą (Z) sausio 2 d., joje bus nurodoma bendra kelių dienų apyvarta — 3000 Eur ir formuojant suminę fiskalinę ataskaitą už laikotarpį nuo gruodžio 1 d. iki 31 d., į ją nebepateks gruodžio 31 d. pardavimų pajamos. Tokiu atveju reiktų atlikti perskaičiavimą pagal kasos aparatu užfiksuotus duomenis, kuriuos galima peržiūrėti i.EKA posistemyje arba kasos aparato elektroninėse kontrolinėse juostose, kad pajamos apskaitoje būtų pripažintos tą mėnesį ir tais ataskaitiniais (kalendoriniais) metais, kuriais jos faktiškai buvo gautos.

Siūloma kiekvienu atveju, nustatyta tvarka nesuformavus dienos (pamainos) fiskalinės ataskaitos (Z) pasižymėti priežastis, dėl kurių ataskaita (Z) laiku nesuformuota, ir buhalterinėje pažymoje užfiksuoti pajamų priskyrimo laikotarpiui apskaičiavimą (perskaičiavimą). Siekiant formuoti dienos (pamainos) ataskaitą (Z) Taisyklėse nustatyta tvarka, rekomenduotina įvesti priminimą atsakingam asmeniui.
 

Registracijos numeris KM3641

Seminaro „Kriptovaliutų apskaita ir mokesčiai“ dalijamoji medžiaga.

Pastaba. Jeigu Jūs negalite atsidaryti seminarų dalijamosios medžiagos, prašom atsisiųsti ir įsidiegti nemokamą programą, kuri yra adresu http://get.adobe.com/reader/

 

Informuojame apie nuo 2025 m. rugsėjo 23 d. įsigaliojusį Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2025 m. rugsėjo 22 d. įsakymą Nr. VA-83 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2006 m. birželio 9 d. įsakymo Nr. VA-55 „Dėl Žemės mokesčio administravimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ (toliau — pakeitimas). Pakeitimu papildytos ir patikslintos Žemės mokesčio administravimo taisyklės.

Daugiau informacijos galite rasti VMI prie FM 2025 m. rugsėjo 23 d. informaciniame pranešime Nr.(18.29-31-1 Mr)R-3594.

 

 

 

Informaciją parengė

Teisės departamentas

 

Registracijos numeris KM3639

Seminaro „Mažosios bendrijos narių ir mažosios bendrijos gyventojų pajamų mokesčio prievolės“ dalijamoji medžiaga.

Pastaba. Jeigu Jūs negalite atsidaryti seminarų dalijamosios medžiagos, prašom atsisiųsti ir įsidiegti nemokamą programą, kuri yra adresu http://get.adobe.com/reader/

Registracijos numeris KM3638

Paramos gavėjas ar politinė organizacija nurodyti banko sąskaitą, į kurią pageidauja, kad būtų pervedama paskirta gyventojų pajamų mokesčio dalis (GPM), gali per Mano VMI tokiu būdu:

  1. Pasirinkus skiltį Pradžia -> Įmonės duomenys (jeigu JA)/Asmens duomenys (jeigu FA) -> Sąskaitos;
  2. Sąraše bus matomos visos atidarytos banko sąskaitos. Reikia pasirinkti vieną sąskaitą ir pasirinkti paskirtį Pajamų mokesčio daliai gauti (ši paskirtis gali būti priskirta tik atsiskaitomosioms ar mokėjimo tipo sąskaitoms, kurių valiuta Eur);
  3. Prie pasirinktos sąskaitos reikia spausti Redaguoti, tuomet pažymėti paskirtį Pajamų mokesčio daliai gauti ir išsaugoti duomenis.

Svarbu: tokią paskirtį gali turėti tik viena banko sąskaita. Jeigu paramos gavėjas ar politinė organizacija norės ją pakeisti,  tuomet pirmiausia reikės nuimti paskirtį nuo ankstesnės sąskaitos ir tik tada priskirti naują sąskaitą.

Pasirinkus sąskaitą per Mano VMI, papildomai VMI nereikia teikti laisvos formos prašymo.

Teises aktai

Informuojame, kad 2025 m. rugsėjo 10 d. priimtas Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko įsakymas Nr. VA-80, kuriuo patvirtinti Nuolatinio Lietuvos gyventojo turimos sąskaitos kaip investicinės sąskaitos deklaravimo ir informacijos, reikalingos pajamų mokesčiui apskaičiuoti nuo per investicinę sąskaitą gautų pajamų, pateikimo mokesčių administratoriui taisyklių pakeitimai.

Daugiau informacijos galite rasti VMI prie FM 2025 m. rugsėjo 10 d. informaciniame pranešime Nr. (18.18-31-1 Mr) R-3473.

 

 

Parengė

Teisės departamentas