Mokesčių žinynas
Mokesčių žinyno naujienos
Informuojame, kad, vadovaujantis AĮ[1] pakeitimu Nr. XIV-2769[2], kuriuo buvo nustatytas trimetis akcizų tarifų didėjimo planas tam tikroms akcizais apmokestinamoms prekėms 2025–2027 m., žemiau nurodytiems produktams keičiasi taikomi akcizų tarifai nuo 2027 m. sausio 1 d.:
| Eil. Nr. | Akcizais apmokestinamas produktas | Akcizų tarifas nuo 2026 m. sausio 1 d. | Akcizų tarifas nuo 2027 m. sausio 1 d. |
| 1. | Alus | 12,74 euro už 1 procentą faktinės tūrinės alkoholio koncentracijos procentais akcizų tarifas, kuris nustatomas už produkto hektolitrą. | 14,85 euro už 1 procentą faktinės tūrinės alkoholio koncentracijos procentais akcizų tarifas, kuris nustatomas už produkto hektolitrą. |
| 2. | Vynas ir kiti fermentuoti gėrimai, kurių faktinė tūrinė etilo alkoholio koncentracija (kitų fermentuotų gėrimų atveju – gauta tik fermentuojant) procentais yra ne didesnė kaip 8,5 procento, nurodytiems AĮ 24 straipsnio 1 punkte | 148 eurai už produkto hektolitrą. | 173 eurai už produkto hektolitrą. |
| 3. | Vynas ir kiti fermentuoti gėrimai, nenurodyti AĮ 24 straipsnio 1 punkte (AĮ 24 straipsnio 2 punktas) | 296 eurai už produkto hektolitrą. | 346 eurai už produkto hektolitrą. |
| 4. | Tarpiniai produktai (AĮ 25 straipsnis) | 1) kai faktinė tūrinė alkoholio koncentracija procentais yra ne didesnė kaip 15 procentų, – 365 eurai už produkto hektolitrą; 2) kai faktinė tūrinė alkoholio koncentracija procentais yra didesnė kaip 15 procentų, – 411 eurų už produkto hektolitrą.
| 457 eurų už produkto hektolitrą akcizų tarifas[3]. |
| 5. | Etilo alkoholis | 3130 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą akcizų tarifas. | 3530 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą akcizų tarifas. |
| 6. | Cigaretės | specifinis elementas – 100,5 euro; kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis kaip 162,4 euro už 1000 cigarečių. | specifinis elementas – 109 eurai; kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis kaip 176,2 euro už 1000 cigarečių. |
| 7. | Cigarai ir cigarilės | 126,7 euro už kilogramą produkto akcizų tarifas. | 146,3 euro už kilogramą produkto akcizų tarifas. |
| 8. | Rūkomasis tabakas | 135,2 euro už kilogramą produkto akcizų tarifas. | 148 eurų už kilogramą produkto akcizų tarifas. |
| 9. | Kaitinamojo tabako produktai | 100,6 euro už 1000 vienetų kaitinamojo tabako produktų akcizų tarifas. | 113,2 euro už 1000 vienetų kaitinamojo tabako produktų akcizų tarifas. |
| 10. | Elektroninių cigarečių skystis | 1,56 euro už mililitrą skysčio akcizų tarifas. | 3,91 euro už mililitrą skysčio akcizų tarifas. |
| 11. | Neapdorotas tabakas | 135,2 euro už kilogramą neapdoroto tabako akcizų tarifas. | 148 eurų už kilogramą neapdoroto tabako akcizų tarifas. |
Šis informacinis pranešimas pateiktas VMI prie FM 2026-10-08 rašte Nr. (18.2-31-2 Mr) RTD-119.
Informaciją parengė
Teisės departamentas
[1] Lietuvos Respublikos akcizų įstatymas.
[2] 2024 m. birželio 20 d. Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25, 26, 30, 31, 65 ir 74 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-2769.
[3] Nuo 2027 m. sausio 1 d. tarpiniams produktams pradedamas taikyti vienas bendras akcizų tarifas, nepriklausomai nuo šiuose produktuose esančios faktinės tūrinės alkoholio koncentracijos procentais.
Informuojame, kad buvo priimtas ir nuo 2027 m. liepos 1 d. įsigalioja AĮ[1] Pakeitimas[2].
Pakeitimu:
- Nustatoma, kad elektroninių cigarečių skystis, skirtas parduoti Lietuvoje, turi būti paženklintas specialiais ženklais – banderolėmis.
- AĮ papildomas 62 straipsnio 1 dalies 5 punktu, kuriame nurodoma, kad prievolė mokėti akcizus atsiranda (jeigu akcizai nesumokėti) už laikomą specialiais ženklais – banderolėmis nepaženklintą elektroninių cigarečių skystį, kuris turi būti paženklintas banderolėmis.
Atitinkamai nurodytais atvejais, atsiranda prievolė pateikti akcizų deklaraciją ir sumokėti akcizus, vadovaujantis AĮ 68 straipsnio nuostatomis. Analizuojamu atveju akcizų už elektroninių cigarečių skystį mokėtojai yra asmenys, laikantys AĮ 62 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytą elektroninių cigarečių skystį.
- Pakeičiami AĮ 29, 32 ir 69 straipsniai nustatant, kad šiuose straipsniuose nurodytų etilo alkoholio ir alkoholinių gėrimų, apdoroto tabako, kaitinamojo tabako produktų bei elektroninių cigarečių skysčio, skirtų parduoti Lietuvoje, ženklinimo tvarką, specialių ženklų – banderolių pavyzdžius, taip pat atvejus, kai ženklinti nereikalaujama, turi nustatyti centrinis mokesčių administratorius, o ne Lietuvos Respublikos Vyriausybė[3].
- Svarbu pažymėti, kad pagal Pakeitimo 7 straipsnio 3 dalį, analizuojamos nuostatos netaikomos iki 2027 m. birželio 31 d. (įskaitytinai) pagamintam ar įgytam specialiais ženklais – banderolėmis nepaženklintam elektroninių cigarečių skysčiui.
Šis informacinis pranešimas pateiktas VMI prie FM 2026-10-07 rašte Nr. (18.2-31-2 Mr) RTD-115.
Informaciją parengė
Teisės departamentas
[1] Lietuvos Respublikos akcizų įstatymas.
[2] 2026 m. birželio 30 d. Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 29, 32, 62, 63, 68 ir 69 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XV-1118.
[3] Šiuo metu analizuojama tvarka yra nustatyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 9 d. nutarimu Nr. 408 „Dėl Apdoroto tabako, kaitinamojo tabako produktų, etilo alkoholio ir alkoholinių gėrimų ženklinimo specialiais ženklais – banderolėmis taisyklių patvirtinimo“.
DĖL PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMO 71¹ STRAIPSNIO 9 DALIES NUOSTATŲ TAIKYMO
Registracijos numeris (18.2-31-2 Mr) RTD-114
Papildomai įvertinę Tarybos Direktyvos (ES) 2020/285, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos, kiek tai susiję su specialia mažosioms įmonėms skirta schema (toliau — SVS direktyva) ir Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo (toliau — PVM įstatymas) nuostatas, reglamentuojančias smulkiojo verslo schemos Lietuvoje taikymą, taip pat šio reguliavimo tikslą, kad smulkiojo verslo schema būtų taikoma neviršijant PVM įstatyme nustatytos 45 000 eurų apyvartos ribos, informuojame, kad:
SVS direktyva nebuvo siekiama ir joje nebuvo ekspresyviai nustatyta, kad valstybės narės gali apmokestinti smulkiojo verslo schemos naudotojų vidaus sandorius tais atvejais, kai pastariesiems atsiranda prievolė registruotis PVM mokėtojais dėl paslaugų įsigijimo iš kitų užsienio valstybių asmenų / paslaugų teikimo kitų valstybių narių asmenims, tačiau jie šios prievolės nevykdo.
PVM įstatymo 71 straipsnio 2 dalyje nustatyta galimybė taikyti smulkiojo verslo schemą yra siejama su 45 000 eurų atlygio už šalies teritorijoje vykdomą ekonominę veiklą – tiekiamas prekes ir (arba) teikiamas paslaugas – riba.
Jeigu ši riba neviršyta ir nėra kitų PVM įstatyme nustatytų aplinkybių, dėl kurių asmeniui atsirastų prievolė įsiregistruoti PVM mokėtoju Lietuvoje, laikoma, kad toks asmuo faktiškai naudojasi smulkiojo verslo schema.
Tokiu atveju, tokiam mokesčių mokėtojui nekyla pareiga apie šios schemos taikymą atskirai informuoti mokesčių administratoriaus ar pateikti prašymo dėl tokios schemos taikymo pasirinkimo. Esminė šios išimties (neapmokestinimo tvarkos, kuri leidžia neskaičiuoti PVM nuo prekių / paslaugų pardavimų) taikymo sąlyga yra būtent nustatytos pajamų (apyvartos) ribos neviršijimas.
Todėl, vien aplinkybė, kad asmuo, atsiradus prievolei nuo 2025 m. gegužės 1 d. turėjo įsiregistruoti PVM mokėtoju Lietuvoje dėl: prekių įsigijimo iš kitų valstybių narių, paslaugų įsigijimo iš užsienio valstybių, paslaugų teikimo į kitas valstybes nares, savaime nesukuria prievolės skaičiuoti PVM nuo Lietuvoje tiekiamų prekių ir (arba) teikiamų paslaugų.
Vadinasi, apmokestinamajam asmeniui, kuriam dėl prekių įsigijimo iš kitų valstybių narių, paslaugų įsigijimo iš užsienio valstybių arba paslaugų teikimo kitose valstybėse narėse atsiranda prievolė registruotis PVM mokėtoju, nepasirinkus taikyti smulkiojo verslo schemos ir laiku neįsiregistravus PVM mokėtoju, nėra prievolės skaičiuoti ir mokėti PVM nuo Lietuvoje tiekiamų prekių ir (arba) teikiamų paslaugų, jeigu bendra atlygio už vykdant ekonominę veiklą šalies teritorijoje patiektas prekes ir (arba) suteiktas paslaugas suma per praėjusius kalendorinius metus neviršijo 45 000 eurų ir šios ribos neviršija einamaisiais kalendoriniais metais.
Todėl, tais atvejais, kai mokesčių mokėtojas, nors jo atlygio už šalies teritorijoje vykdant ekonominę veiklą tiekiamas prekes ir (arba) teikiamas paslaugas suma neviršijo PVM įstatyme nustatytos 45 000 eurų ribos, vien dėl prievolės registruotis PVM mokėtoju, atsiradusios dėl prekių įsigijimo iš kitų valstybių narių, paslaugų įsigijimo iš užsienio valstybių arba paslaugų teikimo į kitas valstybes nares, apskaičiavo ir sumokėjo PVM nuo Lietuvoje tiekiamų prekių ir (arba) teikiamų paslaugų, toks mokesčių mokėtojas gali patikslinti atitinkamų mokestinių laikotarpių Pridėtinės vertės mokesčio mokėtoju neįregistruoto asmens mokėtino pridėtinės vertės mokesčio apyskaitų (FR0608 forma) duomenis.
Pažymime, kad, prievolė įsiregistruoti PVM mokėtoju Lietuvoje dėl: prekių įsigijimo iš kitų valstybių narių, paslaugų įsigijimo iš užsienio valstybių, paslaugų teikimo į kitas valstybes nares nėra siejama su 45 000 eurų atlygio riba. Tokia prievolė išlieka ir tuo atveju, kai pajamos nesiekia 45 000 eurų ribos.
Atsiradus prievolei registruotis PVM mokėtoju dėl aukščiau išvardytų priežasčių, asmuo privalo pasirinkti įsiregistruoti įprastu PVM mokėtoju ar PVM mokėtoju taikančiu smulkiojo verslo schemą.
Taip pat, atkreipiame dėmesį, kad remiantis PVM įstatymo 57 straipsnio nuostatomis, teisę į PVM atskaitą turi PVM mokėtojai, išskyrus PVM mokėtojus, taikančius smulkiojo verslo schemą Lietuvoje, kaip jie suprantami pagal PVM įstatymo 711 straipsnio 9 dalį.
Iki kada kriptoturto operatorius, kuris yra Duomenų teikėjas, praneša VMI apie duomenų teikimą kitoje užsienio valstybėje?
Registracijos numeris KM3867
Jei kriptoturto operatorius, kuris yra Duomenų teikėjas, atsižvelgdamas į Aprašo 4.2.1−4.2.4 p. arba Aprašo 5 p. nustatytus kriterijus, Aprašo 27 p. nurodytus duomenis teikia ne Lietuvoje, jis turi ne vėliau kaip iki metų, einančių po kalendorinių metų, kuriais jis nustatytas kaip Duomenų teikėjas, gegužės 31 dienos pateikti VMI laisvos formos pranešimą, nurodydamas Europos Sąjungos valstybę narę, kurioje vykdo Aprašo 27 p. nustatytą duomenų teikimo prievolę.
Teises aktai
Kas yra jau esantis fizinis kriptoturto naudotojas?
Registracijos numeris KM3866
Jau esantis fizinis kriptoturto naudotojas – kriptoturto naudotojas fizinis asmuo, užmezgęs santykius su duomenis teikiančiu kriptoturto paslaugų teikėju iki 2025 m. gruodžio 31 d.
Teises aktai
Kas yra jau esantis kriptoturto naudotojas subjektas ?
Registracijos numeris KM3865
Jau esantis kriptoturto naudotojas subjektas - tai kriptoturto naudotojas subjektas, užmezgęs santykius su duomenis teikiančiu kriptoturto paslaugų teikėju iki 2025 m. gruodžio 31 d.
Teises aktai
(CARF) / DAC8 Papildomos gairės
Registracijos numeris KM3864
Ši informacija skelbiama:
Duomenų apie praneštinus kriptoturto naudotojus teikimas (CARF) / DAC8
Jeigu teisės aktuose arba CARF nėra aptartas tam tikras klausimas, pagrindiniu aiškinimo šaltiniu turėtų būti EBPO parengtos papildomos gairės.
Jos apima:
• CARF komentarą (Commentary) – tai CARF nuostatų paaiškinimai, pateikiami kartu su EBPO paskelbtu CARF dokumentu;
• CARF įgyvendinimo vadovą (CARF Implementation Handbook);
• EBPO paskelbtus dažniausiai užduodamus klausimus ir atsakymus (OECD-issued FAQs).
Mokesčių administratorius taip pat yra paskelbęs CARF dalyvaujančių jurisdikcijų sąrašą, kuriame nurodytos jurisdikcijos, kurioms taikomas informacijos teikimas pagal CARF ir DAC8.
Kriptoturto ataskaitų teikimo sistema (CARF) / DAC8
Registracijos numeris KM3863
Kriptoturto ataskaitų teikimo sistema (Crypto-Asset Reporting Framework, CARF) yra sutartas standartas, skirtas automatiniam informacijos apie kriptoturto paslaugų teikėjus, kuriems taikomas ataskaitų teikimas (Reporting Crypto-Asset Service Providers, RCASPs), keitimuisi.
CARF 2023 m. birželio mėn. paskelbė Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (EBPO). Lietuva yra viena iš jurisdikcijų, įsipareigojusių taikyti CARF.
Tarybos direktyvoje 2011/16/ES (DAC) numatytas informacijos apie mokesčių mokėtojus keitimasis tarp Europos Sąjungos (ES) valstybių narių mokesčių administracijų. 2023 m. DAC buvo iš dalies pakeista Tarybos direktyva (ES) 2023/2226 (DAC8), siekiant įgyvendinti CARF Europos Sąjungoje.
CARF taikoma kriptoturto paslaugų teikėjams, kuriems taikomas ataskaitų teikimas (RCASP), kurie sudaro sąlygas pirkti, parduoti ar pervesti kriptoturtą arba vykdo ataskaitinius mažmeninius mokėjimus.
Šios nuostatos taikomos nuo 2026 m. sausio 1 d.
Teises aktai
Kaip atskaitomas žemės ūkio produkcijos pirkimo PVM, kai tiekėjas taiko specialią PVM apmokestinamojo momento nustatymo tvarką?
Registracijos numeris KM3862
Žemės ūkio produkcijos pirkėjas, kuris yra PVM mokėtojas, pirkimo PVM gali atskaityti, jeigu turi:
-
PVMĮ reikalavimus atitinkančią PVM sąskaitą faktūrą, kuria įformintas žemės ūkio produkcijos tiekimas;
-
PVMĮ 81 straipsnyje nustatytą mokėjimą įforminantį apskaitos dokumentą.
Jeigu pirkėjas turi teisę į PVM atskaitą, pirkimo PVM į PVM deklaracijos FR0600 35 laukelį įtraukiamas tą mokestinį laikotarpį, kai už įsigytą žemės ūkio produkciją sumokama ir išrašomas mokėjimą įforminantis apskaitos dokumentas.
Jeigu už produkciją mokama dalimis, atitinkama pirkimo PVM dalis gali būti atskaitoma kiekvienos atlygio dalies sumokėjimo momentu.
Teises aktai
Kaip pildoma PVM deklaracija FR0600, kai žemės ūkio produkcijos tiekėjas taiko specialią PVM apmokestinamojo momento nustatymo tvarką?
Registracijos numeris KM3861
| Kas deklaruoja | Kaip deklaruojama FR0600 |
| Pardavėjas | Tą mokestinį laikotarpį, kai pirkėjas sumoka už produkciją:
Jeigu už produkciją mokama dalimis, kiekvieną mokestinį laikotarpį deklaruojama apmokestinamosios vertės ir pardavimo PVM dalis, tenkanti tuo laikotarpiu gautam mokėjimui. |
| Pirkėjas | Tą mokestinį laikotarpį, kai išrašoma PVM sąskaita faktūra:
Tą mokestinį laikotarpį, kai pirkėjas sumoka už produkciją ir išrašo PVMĮ 81 straipsnyje nustatytą mokėjimą įforminantį apskaitos dokumentą:
|
Tą mokestinį laikotarpį, kai PVM sąskaita faktūra išrašoma arba gaunama, jos duomenys registruojami atitinkamame PVM sąskaitų faktūrų registre i.SAF pagal sąskaitos išrašymo datą, pažymint, kad taikomas specialus apmokestinimo momentas.